Zmiany w prawie

UE chce "cenzury" w internecie. 34 firmy się pod tym podpisują, a Apple mówi nie?

PK
Piotr Kurek
9

Kodeks postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji ma pomóc w walce z szerzącymi się w sieci nieprawdziwymi informacjami. Swój podpis pod dokumentem złożyli przedstawiciele 34 największych firm. Wśród sygnatariuszy zabrakło jednak Apple.

Komisja Europejska opublikowała nową wersję kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji, który dla niektórych oznacza zwyczajną cenzurę z internecie. W dokumencie znalazły się szerokie i precyzyjne zobowiązania platform i branży internetowej deklarujących gotowość do walki z dezinformacją. Dokument ten ma być kolejnym ważnym krokiem w kierunku bardziej przejrzystego, bezpiecznego i godnego zaufania środowiska internetowego.

Nowy kodeks w zakresie zwalczania dezinformacji pojawia się w momencie, gdy Rosja stosuje dezinformację jako broń w kontekście swojej agresji wojskowej na Ukrainę, ale również w kontekście ataków na demokrację w szerszym ujęciu. W kodeksie przewidziano obecnie poważne zobowiązania do ograniczania skutków dezinformacji w internecie i o wiele skuteczniejsze narzędzia służące do pomiaru tego, w jaki sposób zobowiązania te są realizowane w całej UE, we wszystkich państwach i we wszystkich językach Unii.

- mówi Věra Jourová, wiceprzewodnicząca do spraw wartości i przejrzystości. Dodaje jednocześnie, że użytkownicy Internetu będą mieć dostęp do skutecznych narzędzi pozwalających na zgłaszanie nieprawdziwych informacji. Będą też mogli dowiedzieć się, czy prezentowane w sieci treści są lub były weryfikowane.

Kodeks postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji. Co zawiera?

W nowym kodeksie pojawiły się zapisy uwzględniające nie tylko to, co było zapisane w pierwszej wersji dokumentu z 2018 r., ale także zawarto wnioski wyciągnięte z kryzysu związanego z COVID-19 i rosyjskiej agresji na Ukrainę. Czego dotyczą najważniejsze zmiany?

  • poszerzania grona zaangażowanych podmiotów: kodeks dotyczy nie tylko dużych platform, ale obejmuje również różnorodne podmioty, które odgrywają rolę w ograniczaniu rozprzestrzeniania się dezinformacji, a do przystąpienia do niego zachęca się nowych sygnatariuszy;
  • ograniczania zachęt finansowych sprzyjających rozpowszechnianiu dezinformacji poprzez zadbanie o to, by podmioty rozpowszechniające dezinformację nie czerpały korzyści z dochodów z reklam;
  • uwzględniania nowych mechanizmów manipulacji, takich jak fałszywe konta, boty lub zmanipulowane cyfrowo w złym zamiarze obrazy lub nagrania wideo (tzw. deep fakes), które służą rozpowszechnianiu dezinformacji;
  • wzmacniania pozycji użytkowników dzięki lepszym narzędziom rozpoznawania, rozumienia i sygnalizowania dezinformacji;
  • prowadzenia weryfikacji informacji na szerszą skalę we wszystkich państwach UE i we wszystkich języka urzędowych Unii, przy zagwarantowaniu weryfikatorom informacji należytego wynagrodzenia za ich pracę;
  • zapewniania przejrzystej reklamy politycznej poprzez umożliwienie użytkownikom łatwego identyfikowania reklam politycznych dzięki lepszemu ich oznakowaniu i prezentowaniu informacji o sponsorach, wydatkach i okresach publikacji reklam;
  • większego wspierania naukowców poprzez zapewnienie im lepszego dostępu do danych, którymi dysponują platformy;
  • oceny własnego oddziaływania za pomocą solidnych ram monitorowania i regularnych sprawozdań przekazywanych przez platformy na temat tego, w jaki sposób realizują one swoje zobowiązania;
  • utworzenia centrum przejrzystości i grupy zadaniowej w celu zapewnienia szybkiego i przejrzystego obrazu procesu wdrażania kodeksu, utrzymania jego aktualności i adekwatności względem zakładanych celów.

Firmy które podpisały kodeks postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji

Poniżej znajdziecie zaktualizowaną listę firm, które podpisały się pod kodeksem postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji. Znajdziecie na niej gigantów technologicznych, oraz mniejszych partnerów oraz organizacje społeczeństwa obywatelskiego. Co ciekawe, wśród takich firma jak Google, Microsoft, Meta, Twitter zabrakło najważniejszego gracza na rynku cyfrowym - Apple. Jaki jest tego powód? Do końca nie wiadomo. Niewykluczone jednak, że w najbliższym czasie i przedstawiciele giganta z Cupertino podpiszą się pod nowym kodeksem.

  • Adobe
  • Avaaz
  • Clubhouse
  • Crisp
  • Demagog
  • DOT Europe
  • European Association of Communication Agencies (EACA)
  • Faktograf
  • Globsec
  • Google
  • Związek Pracodawców Branży Internetowej (IAB Europe)
  • Kinzen
  • Kreativitet & Kommunikation
  • Logically
  • Maldita.es
  • MediaMath
  • Meta
  • Microsoft
  • Neeva
  • Newsback
  • NewsGuard
  • PagellaPoltica
  • Reporterzy bez Granic (RSF)
  • Seznam
  • The Bright App
  • The GARM Initiative
  • TikTok
  • Twitch
  • Twitter
  • Vimeo
  • VOST Europe
  • WhoTargetsMe
  • Światowa Federacja Reklamodawców (WFA)

Sygnatariusze będą mieli 6 miesięcy na realizację działań i zobowiązań, które podjęli. Na początku 2023 r. przedstawią oni Komisji swoje pierwsze sprawozdania z wdrażania kodeksu.

Zdjęcia: Unsplash

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu