Android

Kim jest użytkownik Androida w Polsce? Oto raport, który rozwiewa wątpliwości

TP
Tomasz Popielarczyk
23

Kim jest użytkownik Androida w Polsce? Jak platforma Google'a trzyma się w naszym kraju? Które aplikacje mobilne są najpopularniejsze? A za które użytkownicy płacą? Whalla Labs z agencją badawczą SW Research odpowiadają na te pytania w swoim wyczerpującym raporcie - pierwszym tak rozbudowanym badani...

Kim jest użytkownik Androida w Polsce? Jak platforma Google'a trzyma się w naszym kraju? Które aplikacje mobilne są najpopularniejsze? A za które użytkownicy płacą? Whalla Labs z agencją badawczą SW Research odpowiadają na te pytania w swoim wyczerpującym raporcie - pierwszym tak rozbudowanym badaniu użytkowników Androida w naszym kraju.

Badanie "Stan Androida w Polsce - 2015" to, jak podkreślają twórcy, projekt pionierski, mający na celu stworzenie charakterystyki polskiego użytkownika urządzeń z systemem Google'a. Z jednej strony stanowi ono garść ciekawych informacji, a z drugiej jest prawdziwą skarbnicą wiedzy dla deweloperów oraz osób tworzących aplikacje mobilne. Badanie zostało zrealizowane metodą indywidualnych wywiadów on-line w dniach 20 - 31.05.2015. W trakcie tego okresu łącznie zebrano 2548 w pełni wypełnionych ankiet.

Kim zatem jest ten użytkownik Androida w Polsce? W posiadaniu Polaków jest 12 mln urządzeń z Androidem, a ta liczba stale rośnie. Większość użytkowników, bo 57,6 proc. to mężczyźni. Kobiety stanowią 42,4 proc. W większości są to osoby z wykształceniem wyższym magisterskim i licencjackim. Szczególnie dużą popularnością system cieszy się wśród osób młodych, co chyba nikogo nie dziwi. Do 24 roku życia częściej wybierają go mężczyźni, ale w przedziale 25-34 lat dominującą grupą są kobiety. Zarobki kobiet, które najczęściej wybierają urządzenia pracujące na systemie od Google mieszczą się między 1200-2000 PLN (21 proc.) oraz 2001-3500 PLN (19,8 proc), podczas gdy wśród mężczyzn jest to zazwyczaj 2001-3500 PLN (23,8 proc.) oraz 3501-5000 PLN (13 proc.). Jest też bardzo liczna grupa osób zupełnie pozbawiona dochodów.

Twórcy badania podzielili użytkowników na trzy grupy uzależnione od częstotliwości i intensywności korzystania z urządzeń. Heavy users (najaktywniejsza grupa) stanowi 7,8 proc. badanych, Medium users to 42,7 proc., a Light users - 49,5 proc. Dwie ostatnie grupy w większości przypadków ograniczają się do podstawowych funkcji urządzenia. W tej ostatniej spada też częstotliwości korzystania z serwisów społecznościowych. Twórcy zwrócili również uwagę na wykorzystanie tabletów, które służą Polakom głównie do konsumpcji trudniejszych i dłuższych treści jak książki, dokumenty czy filmy.

Co przeciętny Polak ma na pulpicie swojego smartfona? W większości przypadków są to Facebook oraz Messenger - wybiera je ponad połowa badanych. W Polsce sporą popularnością cieszą się też komunikatory takie, jak WhatsApp, GG oraz Skype (ten ostatni szczególnie w grupie wiekowej 35+). Popularne są też Snapchat i Instagram. O ile jednak tego pierwszego używają osoby obojga płci, to Instagrama na pulpit wyciągają zdecydowanie częściej kobiety. Wiodą one również prym w m-commerce - aż 46 proc. badanych ma na pulpicie ikonkę Allegro (dla porównania odpowiada im jedynie 25,5 proc. mężczyzn). Płeć piękna częściej ma też na pulpitach Spotify oraz Endomondo.

Niestety polscy użytkownicy Androida nie chcą płacić za aplikacje. Zaledwie 36,3 proc. heavy userów oraz 27,2 proc. medium userów w ciągu minionego pół roku zapłaciło za aplikację. W ostatniej grupie ten odsetek jest jeszcze niższy. Najczęściej wydajemy jedynie do 9 zł. Wśród heaby useró dominują następujące treści: komunikatory, menedżery plików, odtwarzacze muzyki, motywy i gry. Jeszcze mniejsza liczba osób (18 proc.) decyduje się na jakiekolwiek subskrypcje. Większym optymizmem twórców aplikacji może napawać wysoka zauważalność reklam.

Nikogo chyba nie zdziwi, że większość Polaków wybiera smartfony Samsunga. Dwa kolejne miejsca należą do LG oraz Sony. Potem jest długo, długo nic i HTC. Przeważają urządzenia o przekątnej ekranu 5 cali i rozdzielczości 1080 x 1920 pikseli, z czterema rdzeniami i pamięcią RAM 2 GB lub 1 GB. Użytkownicy mają jednak bardzo niską wiedzę na temat swoich urządzeń - najczęściej na pytanie o parametry techniczne odpowiadali oni po prostu "nie wiem".

Gdzie używamy naszych telefonów? Najwięcej badanych przyznało, że korzystają z tego urządzenia podczas spotkań ze znajomymi. Na drugim miejscu, znajduje się... toaleta. Smartfony są też bardzo często używane w roli budzików, nawigacji, odtwarzaczy muzyki i aparatów. Dominuje jednak rola komunikacyjna, choć tu SMS-y ustępują często coraz popularniejszym komunikatorom.

Pełny raport znajdziecie pod adresem androidwpolsce.pl. Liczy on 50 stron i jest po brzegi wypełniony wykresami. Myślę, że zdecydowanie powinni do niego sięgnąć osoby, które zajmują się tworzeniem aplikacji lub planują wejście w ten segment. Pozwoli to lepiej zrozumieć zachowania i preferencje Polaków używających Androida.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

PolskaMobileAndroidSmartfony