29

Najtańsza hybryda plug-in pochodzi z Korei, właśnie trafia do sprzedaży

Kia opublikowała właśnie nowe cenniki dla modeli Ceed oraz XCeed, w których pojawiły się zapowiadane wcześniej modele z napędem hybrydowym typu plug-in (PHEV). Okazuje się, że będą to w tej chwili najtańsze samochody z tego typu napędem dostępne w Polsce. Mimo to różnica w cenie względem konwencjonalnych silników nadal jest spora.

Najtańsza hybryda plug-in kosztuje teraz 127 990 PLN

Napęd, który trafił do samochodów Kia to już bardzo dobrze znane rozwiązanie, z którego korzysta np. Hyundai Ioniq w wersji PHEV. Jednak w jego przypadku cennik startuje od 152 300 PLN, czyli sporej kwoty jak na auto, które jest gdzieś pomiędzy segmentem C i D. Hybryda w wydaniu Kia jest wyraźnie tańsza, Ceed w wersji wyposażenia L kosztuje 127 990 PLN, co nie jest już ceną powalającą na kolana. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że mamy tutaj sześciobiegowy automat i baterie o pojemności 8,9 kWh, która pozwala przejechać ponad 50 km w trybie elektrycznym to nie wygląda to tak źle. Jednak w swoim tekście z września zeszłego roku obstawiałem, że będzie to jednak nieco niższa kwota, w okolicach 110 000 PLN.

W tabelce poniżej dla porównania umieściłem kilka innych wersji z różnymi silnikami spalinowymi i automatyczną skrzynią biegów, aby uzyskać miarodajne porównanie. Nie wypada ono dobrze, silnik benzynowy 1.4 T-GDI o mocy 140 KM, czyli niemal takiej samej jak model hybrydowy, jest o blisko 30 000 PLN tańszy w tej samej wersji wyposażenia. Różnica znaczna, która raczej nie zwróci nam się w oszczędnościach na paliwie, chyba że faktycznie sporo jeździmy po mieście i mamy gdzie tanio naładować baterie. Będzie to zatem kwestia bardzo indywidualna.

Kia L XL
Ceed 1.4 T-GDI 140 KM 7DCT 97 490 PLN
Ceed 1.6 CDRi 136 KM 7DCT 104 990 PLN
Ceed PHEV 141 KM 6DCT 127 990 PLN 144 490 PLN
XCeed 1.4 T-GDI 140 KM 7DCT 101 990 PLN 119 490 PLN
XCeed 1.6 T-GDI 204 KM 7DCT 108 990 PLN 126 490 PLN
XCeed 1.6 CRDi 136 KM 7DCT 110 490 PLN 127 990 PLN
XCeed PHEV 6DCT 129 900 PLN 146 490 PLN

Niestety jak już pisałem w swoim poprzednim tekście, napęd stworzony przez Koreańczyków nie należy do dynamicznych. Benzynowy motor wolnossący generuje zaledwie 105 KM, a wspomaga go silnik elektryczny o mocy 60,5 KM. W sumie generują 141 KM i 265 Nm momentu obrotowego, ale mają gorsze osiągi niż 1.4 T-GDI (140 KM, 242 Nm). Czas do 100 km/h na poziomie 10,8 sekundy (Kia Ceed Kombi) nie robi w dzisiejszych czasach na nikim wrażenia. Z drugiej strony powinno być to całkiem oszczędne auto, szczególnie w ruchu miejskim. Trzeba jednak zdawać sobie też sprawę z jego ograniczeń, bagażnik zmniejszył się z 625 do 437 litrów, a zbiornik paliwa z 50 do 37 litrów. W XCeedzie jest jeszcze gorzej, bo bagażnik ma zaledwie 291 litrów. Z takimi ograniczeniami trzeba się jednak mierzyć praktycznie w każdym aucie z napędem typu PHEV.