Stowarzyszenie europejskich producentów samochodów -European Automobile Manufacturers Association, w skrócie ACEA, opublikowało wyniki sprzedaży samochodów w Europie w 2021 roku w podziale na rodzaj napędu. Zmiany są wręcz przełomowe.
Hybrydy wyprzedziły w Europie silniki diesla, ogromne zmiany w 2021 roku
Zdaje sobie sprawę, że 2021 rok nie może być jednoznacznym wyznacznikiem z racji ciągłego braku komponentów do produkcji samochodów i forsowania przez producentów sprzedaży samochodów o mniejszej emisji CO2. Nie mniej jednak trend widoczny jest już od kilku lat, a w zeszłym roku tylko przyśpieszył. Sprzedaż aut spalinowych, czyli z silnikami benzynowymi oraz diesla, drastycznie spada, a napędy alternatywne zdobywają coraz większą rzeszę klientów.
2021 rok przełomowy dla hybryd
ACEA bada wszystkie najważniejsze europejskie rynki, czyli 26 krajów należących do Unii Europejskiej, a także Islandię, Norwegię, Szwajcarię oraz Wielką Brytanię. Dane znajdujące się w tabelce poniżej dotyczą jednak tylko samej Unii Europejskiej, choć proporcje w pozostałych wymienionych krajach są bardzo podobne. Pomimo powszechnego braku komponentów, sprzedaż nowych samochodów w Europie spadła tylko o nieco ponad 2%, do 9,66 mln sztuk, podczas gdy w 2020 roku sprzedano ich 9,88 mln. Liderem sprzedaży nadal są silniki benzynowe, które znalazły się w 40% wszystkich sprzedanych samochodów. Nie mniej jednak w porównaniu do 2020 roku ich sprzedaż spadła o blisko 18%, co przekłada się na 900 tys. sztuk. Z drugiego miejsca pod względem popularności spadł silnik diesla, który minimalnie przegrał z napędami hybrydowymi (tzw. pełne hybrydy - HEV). Ten pierwszy stracił w tym roku ponad 31%, a ten drugi zyskał aż 60%.
2021 | 2020 | Różnica | |
Benzynowe | 3885432 | 4724417 | -17,76% |
Diesel | 1901191 | 2776665 | -31,53% |
Hybrydy (HEV) | 1901239 | 1184526 | 60,51% |
Hybrydy Plug-in (PHEV) | 867092 | 507917 | 70,72% |
Elektryczne (BEV) | 878432 | 538734 | 63,05% |
Inne | 226702 | 153549 | 47,64% |
Zmiany w wielkości sprzedaży są więc bardzo drastyczne i wydaje się, że pandemia przyśpieszyła proces, który w innym przypadku mógłby zająć 2-3 lata. Wielu producentów wolało sprzedawać droższe modele swoich samochodów, a takie posiadają głównie napęd alternatywny. Sporym wzrostem popularności cieszą się również hybrydy typu plug-in (PHEV), których sprzedaż wzrosła o 70% z nieco ponad 0,5 mln do 867 tys. egzemplarzy. Co jednak ciekawsze, nadal większym zainteresowaniem cieszą się w pełni elektryczne samochody, których sprzedaż wzrosła co prawda "tylko" o 63%, ale udało się utrzymać przewagę nad hybrydami z baterią. W kategorii Inne łapią się między innymi pojazdy fabrycznie napędzane gazem LPG, ale to obecnie margines.
W Polsce sprzedaż elektryków się podwoiła
W Polsce wyniki są nieco inne i co może być zaskakujące pod pewnymi względami nawet lepsze niż w Europie. Po pierwsze w Polsce sprzedaż samochodów wzrosła, niewiele bo o nieco ponad 4%, ale jednak. Poza tym Polacy nadal chętnie wybierają samochody z silnikami benzynowymi (udział w rynku na poziomie 53%), ich sprzedaż co prawda spadła ale tylko o nieco ponad 10%. Sprzedaż pojazdów z silnikami diesla spadła o blisko 30%, podobnie jak w całej Europie. Coraz chętniej wybieramy jednak samochody z napędem alternatywnym. Sprzedaż hybryd w Polsce jest dwukrotnie lepsza niż samochodów z silnikiem diesla. W 2020 roku "ropniaki" były wyraźnie przed hybrydami, w 2021 różnica na korzyść napędu HEV jest ogromna, stanowią one 27% całej sprzedaży w Polsce. Hybrydy typu plug-in (PHEV) i auta elektryczne (BEV) też szybko rosną bo ich sprzedaż się praktycznie podwoiła, ale to nadal margines. Warto jednak zauważyć, że tylko w 4. kwartale 2021 roku sprzedano w naszym kraju ponad 3000 aut elektrycznych, podczas gdy w całym roku było to nieco ponad 7000. Wygląda więc na to, że sprzedaż aut typu BEV znacznie przyśpiesza.
2021 | 2020 | Różnica | |
Benzynowe | 237478 | 265291 | -10,48% |
Diesel | 57005 | 79247 | -28,07% |
Hybrydy (HEV) | 122176 | 66251 | 84,41% |
Hybrydy Plug-in (PHEV) | 9269 | 4505 | 105,75% |
Elektryczne (BEV) | 7164 | 3679 | 94,73% |
Inne | 13549 | 9343 | 45,02% |
Suma | 446641 | 428316 | 4,28% |
Czy tego chcemy czy nie, elektryczna transformacja trwa w najlepsze, nawet w Polsce, która mogłaby się wydawać krajem opornym na takie zmiany. W takim tempie tylko kwestią czasu jest jak to hybrydy staną się dominującym rodzajem napędu samochodów osobowych.
źródło: ACEA
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu