13

Ponad 30 lat. Tyle na „upgrade” czekała… Helvetica

Doskonale znana, stosowana w ogromnej ilości dokumentów na całym świecie, wręcz kultowa. Nawet, jeżeli nie jesteście w stanie wskazać, że ten i ten font to Helvetica, to z całą pewnością go znacie, bo widzieliście go w przeróżnych miejscach. Jeden z popularniejszych krojów otrzymuje kolejno po ponad 30 latach "upgrade".

W 1983 Helvetica otrzymała „aktualizację” Neue Helvetica, która była zbiorem zmian kosmetycznych w foncie. W tych czasach również zmieniały się ekrany, rozwojowi poddały się także urządzenia służące do drukowania treści, również z Helvetiką. Monotype postarało się o to, by krój był cały czas świeży i podobał się kolejnym pokoleniom.

Helvetica

Jednak przez ponad 30 lat nikt nie widział potrzeby zmieniania tego, co było dobre i po prostu działało. Helvetica jest jednym z lepiej rozpoznawalnych fontów i na stałe weszła do niekwestionowanego kanonu. Jest prosta, bezszeryfowa, specjaliści nazywają ją „jednoelementowym, proporcjonalnym krojem pisma”. Pierwotnie opracował ją Max Miedinger, szwajcarski typograf w roku 1957 dla firmy Haas’sche Schriftgießerei. Jako font stała się podstawą dla takich krojów jak Arial, Swiss 721 oraz Nimbus Sans – nieco mniej znane fonty, które można spotkać w niektórych przypadkach.

Helvetica Now – czyli nowy font na nowsze czasy

Zmienił się świat technologii, musiała zmienić się również Helvetica, która przez niektórych uznawana jest za „font idealny” – prosty, efektowny i po prostu ładny. Jednak w dobie technologii mobilnych, Helvetica powodowała pewne problemy. Mniejsze ekrany nie zawsze doskonale dogadywały się z tym fontem i należało je rozwiązać – nie tylko na smartfonach, ale również tabletach. Monotype, firma, która licencjonuje font Helvetica Now postanowiła wprowadzić trzy warianty: Helvetica Now Micro, Text oraz Display.

Display ma mieć zastosowanie głównie w nagłówkach, reklamach, bannerach – wszędzie, gdzie dysponujemy dużą powierzchnią. Text natomiast znajdzie się wszędzie tam, gdzie liczy się wygląd dużej ilości treści, np. w artykułach, forach internetowych, grupach dyskusyjnych. Micro zostało stworzone z myślą o mniejszych ekranach – w smartfonach oraz tabletach, gdzie wcześniej Helvetica była uznawana za niekoniecznie dobry wybór.

Jak podaje Monotype, te trzy warianty to efekt pięcioletnich (!) prac nad stworzeniem idealnych krojów dla różnych zastosowań. Inżynierowie dwoili się i troili w dążeniach do stworzenia fontu doskonale wyglądającego na różnych sprzętach / w różnych zastosowaniach. I wygląda na to, że się udało.

To niesamowite uświadomić sobie, że Helvetica, którą doskonale znamy jako internauci jest tak „stara” i dodatkowo, ostatni jej „redesign” miał miejsce ponad 30 lat temu. Jednak i ona oparła się potrzebie zmian – status jednego z najpopularniejszych fontów komputerowych zdecydowanie zobowiązuje. Efekty prac inżynierów możecie samodzielnie sprawdzić tutaj.