Microsoft

Microsoft pokazał nam dziś własną koncepcję na sklep przyszłości

Grzegorz Ułan
Microsoft pokazał nam dziś własną koncepcję na sklep przyszłości

To już kolejna prezentacja sklepu przyszłości z udziałem Microsoftu, we wrześniu zeszłego roku razem z Żabką pokazywali nam pierwszy koncept, dziś na konferencji prasowej zaprezentowali Microsoft Store of the Future 2.0. Zofia.

Koncepcja sklepu przyszłości stworzona dla Żabki, pokazywała jak to będzie wyglądać od strony sieci sklepów. Przedstawiciele Microsoftu zdradzili, że od września Żabka wdrożyła już 12 zaproponowanych im technologii, niektóre widać, a niektórych nie widać, działają od środka. Najnowocześniejsze rozwiązanie, czyli samoobsługowe kasy, które rozpoznają same produkty, które na niej kładziemy, zostanie wdrożone już niedługo.

Wracając do Microsoft Store of the Future 2.0., Microsoft idzie teraz o krok dalej i do współpracy zaprasza producentów, którym zależy na ułatwieniu życia klientów, by móc sprzedawać im swoje produkty szybko i wygodnie. Zebrali już 30 partnerów, ale jako głównych wymieniają Loreal, Pepsico, Siemens i Bosch.

Jarosław Sokolnicki, Head of Industry Solutions odpowiedzialny za sektor Retail & Consumer Goods w Microsoft:

Dzisiaj prezentujemy po raz pierwszy fizyczną przestrzeń handlową Microsoft Store of the Future. To nieszablonowe podejście do transformacji cyfrowej w branży handlu detalicznego przedstawia ponad 30 różnych rozwiązań partnerów Microsoft. Chcemy inspirować, podpowiadać najbardziej innowacyjne scenariusze dla sieci handlowych i producentów, w których centrum jest klient. Głównym celem tego miejsca nie jest wcale prezentowanie samych technologii, ale prezentowanie gotowych scenariuszy prowadzących do zmiany kluczowych procesów w firmie.

Dzisiejsza koncepcja sklepu, o którym opowiadał Microsoft ma się skupiać na kliencie, podążać za nim, doradzać i podsuwać nowe pomysły. To przede wszystkim inteligentne kioski, które będzie można stawiać w centrach handlowych czy w zwykłych aptekach. Będą rozpoznawać płeć, wiek i dostosowywać wyświetlaną ofertę do nastroju klientów.

Zbigniew Waz, Partner Zarządzający z Leaware, twórców inteligentnego kiosku cgtvX:

Wyobraźmy sobie kioski – np. takie jak są w popularnych restauracjach sieciowych – które śledzą wzrok klientów i wiedzą, co im się podoba – m.in. na podstawie analizy różnych grup kategoryzowanych ze względu na wiek, płeć, wzrost czy inne czynniki. System uczy się, co leży w kręgu ich zainteresowań oraz stale bada to, gdzie pada wzrok, podpowiadając dokładnie te towary, których potrzebują.

W takich kioskach klient będzie mógł zamówić produkt, opłacić i odebrać w maszynach do odbierania i nadawania paczek, nazwanych ColectMate - pisałem Wam ostatnio o takich maszynach, które Żabka chce stawiać w swoich sklepach.

Kolejnym elementem sklepów przyszłości mają być inteligentne ekrany montowane przy regałach z rożnymi towarami, które będą reagowały na każdą interakcję klientów z towarami, które ściągają z półek, proponowały promocje, podobne czy bardziej pasujące do produktu wybranego wcześniej.W przypadku produktów dużych jak ekspres do kawy czy robot kuchenny, na takich ekranach klient będzie mógł sobie go zamówić z dostawą do domu, przy okazji wybierając inny kolor, niż ten na półce sklepowej. Ekrany to efekt współpracy z Samsungiem.

Marcin Sas, Key Account Manager, Samsung Electronics Polska:

Cyfrowe ekrany to jeden z kluczowych elementów podejścia customer journey, które odpowiadają za przyciągnięcie uwagi klienta. Wyświetlacze digital signage Samsung charakteryzują się doskonałą jakością obrazu i jasnością, dzięki czemu widoczne na nich treści są bardzo czytelne i atrakcyjne dla odbiorcy. Co ważne urządzenia Samsung przeznaczone do placówek handlowych są również przystosowane do pracy w trybie 16/7 czy nawet 24/7, co gwarantuje niezakłóconą pracę nawet w punktach działających całodobowo.

To rozwiązania bliskie klientowi, Microsoft zdradził też rozwiązania pomocne sklepom, dzięki którym ich właściciele będą mieli pogląd w czasie rzeczywistym, jak klienci się zachowują w ich sklepie, gdzie najwięcej czasu przebywają, a które miejsca w ogóle są pomijane, dzięki temu, będą mogli szybciej reagować i dostosowywać rozstawienie towarów do zachowań klientów.

Skąd to skupienie teraz na producentach, by weszli w koncepcję sklepów przyszłości? Wydaje mi się, że taka sieć sklepów Żabka chętnie przyjmie technologię, która ułatwi im sprzedaż, czyli na przykład te inteligentne kasy, ale w przypadku już cyfrowych ekranów oczekiwaliby raczej, by to producenci konkretnych towarów już sami o to zadbali. Podobnie ma się rzecz teraz, kiedy to producenci wstawiają lodówki do sklepów, ale na wyłączność dla ich napojów. Myślę więc, że to tak będzie wyglądało, jeśli chodzi o inteligentne ekrany.

Osobiście najbardziej ciekawe wydają mi się te inteligentne kioski, gdzie będzie można zamawiać i kupować różne produkty i odbierać je w maszynach do nadawania i odbierania paczek, ustawionych w sklepach, gdzieś pod domem.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu