Gry

Gry free-to-play przynoszą miliardy kolosalne zyski. Jakie gatunki królują?

Kamil Świtalski
Gry free-to-play przynoszą miliardy kolosalne zyski. Jakie gatunki królują?

Wielokrotnie z niedowierzaniem przecieram oczy widząc, jak dla wielu miłośników gier wideo produkcje oparte na modelu free-to-play to smartfonowe popi...

Wielokrotnie z niedowierzaniem przecieram oczy widząc, jak dla wielu miłośników gier wideo produkcje oparte na modelu free-to-play to smartfonowe popierdółki. Tak, doskonale rozumiem skąd takie przekonanie, bo to od nich to szaleństwo się zaczęło. I jakkolwiek wielkim tytułem nie pozostaje po latach seria Candy Crush, to przez lata sporo się w temacie zmieniło. A tytuły kierowane ku, ekmh, bardziej poważnym graczom które udostępniane są za darmo i zarabiają na mniej lub bardziej mikropłatnościach wewnątrz aplikacji stanowią coraz większą część rynku. Sukces Diablo Immortal (i to duży — tylko na urządzeniach mobilnych zarabiał po premierze ponad półtora miliona dolarów dziennie) czy Genshin Impact pokazują, że ten rynek przechodzi zmiany. A jak wynika z najnowszego raportu — z każdym rokiem sumy które przynoszą takie tytuły są jeszcze wyższe.

Gry free-to-play rosną w siłę. Czy są już nie do zatrzymania?

Statista przygotowalli zestawienie gatunkowe za rok 2021, w którym podzielono produkcje gatunkami według przychodów. Badanie to dotyczyło rynku amerykańskiego i urządzeń iOS. Jak rozkładały się finanse?

  1. Łamigłówki (21.18%)
  2. Kasyno (18.9%)
  3. Strategie (17.17%)
  4. RPG (14.23%)
  5. Symulacje (10.4%)
  6. Strzelanki (5.56%)
  7. Lifestyle (3.86%)
  8. Sportowe (3.4%)
  9. AR / bazujące na lokalizacji (1.67%)
  10. Wyścigi (1.6%)
  11. Zręcznościowe (1.34%)
  12. Karcianki (0.62%)
  13. Hyper-casual (0.06%).

A w których z gier w ubiegłym roku gracze zostawili najwięcej pieniędzy?

  1. Roblox
  2. Genshin Impact
  3. Coin Master
  4. Honour of Kings
  5. Candy Crush Saga
  6. PUBG Mobile
  7. Pokémon Go
  8. Uma Musume Pretty Derby
  9. Game for Peace
  10. Homescapes

Co ciekawe — nie pokrywa się to z liczbą aktywnych użytkowników. Tamtejsza złota dziesiątka wygląda nieco inaczej:

  1. PUBG Mobile
  2. Roblox
  3. Candy Crush Saga
  4. Free Fire
  5. Among Us!
  6. Ludo King
  7. Minecraft Pocket Edition
  8. Subway Surfers
  9. Call of Duty: Mobile
  10. Pokémon Go

Niestety, wielu graczy którzy zdecydowali się dać szansę grom free-to-play prawdopodobnie spotkała też jedną z najbardziej drażniących mechanik regularnie wykorzytywanym przez ich twórców polegającym na mechaniźmie losowości. Wielokrotnie słyszymy zarzuty w związku z tym, że to najzwyklejszy w świecie hazard. Zresztą te mechaniki nawet jeżeli nie są kluczowe, to wciąż są obecne w wielu popularnych tytułach i często spływa na nie fala krytyki. Tak sprawy mają się m.in. z Pokemon GO, w którym mechanika wykluwania jajek i związana z tym losowość (jedne mają większą szansę na wyklucie, inną mniejszą; aby zwiększyć szansę na wykluwanie upragnionych stworków można za walutę w grze dokupić przedmioty pozwalające ten proces przyspieszyć) jest od wielu tygodni przedmiotem sporów. Druga rzecz to niesławna mechanika pay-to-win, w której bez wydawania pieniędzy nie możemy liczyć na wielkie sukcesy — a przynajmniej nie bez wielu godzin grindu. Ciekawie jednak rozkłada się demografia mobilnych graczy i przewidywania z nią związane — bo do 2023 na świecie ma być ponad 3,7 miliarda graczy mobilnych, z czego 55% to kobiety, zaś ponad połowa ma być starsza niż 34 lata.

Grafika w nagłówku: Depositphotos.com

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu