Motoryzacja

Co napędza Skodę Enyaq iV? Wydajne i oszczędne asynchroniczne silniki elektryczne

Tomasz Niechaj
Co napędza Skodę Enyaq iV? Wydajne i oszczędne asynchroniczne silniki elektryczne
Reklama

Sprawność silników znacząco przekraczająca 90% to podstawa oszczędnego napędu elektrycznego samochodu Skoda Enyaq iV. Minimalne straty energii przekładają się m.in. na duży zasięg możliwy do pokonania między kolejnymi cyklami ładowania akumulatorów. To jednak nie wszystko, bo Enyaq iV wyposażony jest w mnóstwo innych sprytnych rozwiązań, które poprawiają efektywność całego układu napędowego.

Skoda Enyaq iV może być wyposażona w jeden (przy tylnej osi) lub dwa silniki elektryczne (obydwie osie) – wersja 4×4 nosi oznaczenie „80x” jak i RS iV, najmocniejsza odmiana tego samochodu. Niezależnie od konfiguracji są to indukcyjne silniki asynchroniczne prądu przemiennego, co już na starcie gwarantuje im niezwykle wysoką, bo znacząco przekraczającą 90-procentową sprawność. Oznacza to, że niemal cała energia elektryczna pobrana z akumulatorów przetwarzana jest w energię kinetyczną wprawiającą samochód w ruch. Dla porównania: sprawność jednostek spalinowych wynosi zwykle 35-40%.

Reklama


Drugą niezwykle istotną zaletą silników asynchronicznych jest ich szeroki zakres użytecznych obrotów, a także zdolność do działania nawet powyżej swoich parametrów nominalnych. Powszechnie wiadomo, że motor elektryczny oferuje swój maksymalny moment obrotowy (systemowo nawet 460 Nm w Enyaq RS) już od pierwszego obrotu wału, ale utrzymanie wysokich parametrów przy dużych prędkościach obrotowych jest już dużym wyzwaniem. Fakt, że Skoda Enyaq iV RS ma prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie dopiero przy 180 km/h świadczy o wysokich parametrach tych jednostek w pełnym zakresie użytecznych obrotów – mogą one „kręcić się” nawet do 16 tys. obrotów na minutę! A trzeba pamiętać, że dla uzyskania maksymalnej efektywności Enyaq iV nie ma konwencjonalnej skrzyni biegów, która ograniczałaby także ilość miejsca w kabinie. Wysokie parametry w szerokim zakresie obrotów były więc tutaj koniecznością, a jednocześnie jest to duży sukces inżynierów.


Wydajny akumulator o pojemności do 82 kWh

Skoda Enyaq iV dostępna będzie w kilku wersjach mocy z akumulatorami o różnej pojemności – tak by można było wybrać wariant odpowiedni dla siebie. W każdym przypadku cały zespół ogniw znajduje się w podłodze samochodu (to cecha charakterystyczna dopracowanej platformy MEB), pod przestrzenią pasażerską, co pozwala nie tylko lepiej zagospodarować miejsce dla podróżujących, ale także obniżyć środek ciężkości, co pozytywnie wpływa na prowadzenie się pojazdu.


Uwagę zwraca jednak wydajny system chłodzenia cieczą całego zespołu akumulatorów. To istotna informacja nie tylko ze względu na to, że to konieczność jeśli samochód elektryczny ma oferować superszybkie ładowanie – Enyaq iV może być ładowany mocą 125 kW! – ale także dla zachowania najwyższej efektywności. Optymalna temperatura ogniw pozwala uzyskać najlepsze parametry ich działania – dlatego też jeśli potrzeba akumulatory są chłodzone (w gorący dzień) lub ogrzewane (zimą). Dodatkowo, każde zaprogramowanie daty odjazdu sprawia, że komputer sterujący układem napędowym podczas procesu ładowania ustawi właściwą temperaturę nie tylko akumulatorów, ale także kabiny, tak by zapewnić maksymalny komfort pasażerom. Więcej o praktycznych zaletach napędu elektrycznego.


Reklama

Pompa ciepła

Choć efektywność ogrzewania elektrycznego jest niemal 100-procentowa, to okazuje się, że… można osiągnąć lepszy rezultat! Pompa ciepła, dostępna dla Skody Enyaq iV, umożliwia odbieranie energii z otaczającego powietrza do ogrzania wnętrza pojazdu, nawet jeśli to powietrze ma temperaturę poniżej zera! W efekcie ilość energii zużytej na ogrzewanie wnętrza pojazdu jest zdecydowanie mniejsza niż bez pompy ciepła – różnica może sięgać nawet 3-4 kWh/100 km! To oczywiście pozytywnie wpływa na zasięg samochodu.


Reklama

Superszybkie ładowanie

Skoda Enyaq iV może być ładowana zarówno ze standardowego gniazdka 230 V (2,3 kW), 3-fazowego źródła prądu przemiennego (7,2 lub 11 kW) jak i z superszybkiej ładowarki o mocy 125 kW. W ostatnim wariancie uzupełnienie energii z 5 do 80% stanu akumulatorów trwa zaledwie 38 minut! Zwykle jednak użytkownicy aut elektrycznych ładują swoje pojazdy z domowego źródła energii, gdzie prąd jest najtańszy, a tempo ładowania w zupełności wystarczy by rano mieć wystarczający zasięg do codziennego poruszania się po mieście. Istotnym aspektem jest wówczas sprawność dołączonej i zintegrowanej z samochodem ładowarki – tak ładowarki, bo ta znajduje się wewnątrz pojazdu i przetwarza prąd przemienny na prąd stały, dostarczany wprost do akumulatorów. Jej wysoka sprawność zapewnia minimalne straty energii i redukuje koszty codziennej eksploatacji.




Niski współczynnik oporów powietrza

Skoda Enyaq iV to przestronny, rodzinny SUV. Mimo to jego karoseria stawia bardzo mały opór aerodynamiczny – Cd wynosi zaledwie 0,27. Na taki wynik zapracowało wiele elementów, a w tym: płaska podłoga, specjalne kanały kierujące powietrze w zderzakach, czy opływowe ramiona felg aluminiowych. Wpływa to korzystnie nie tylko na niższe zużycie energii, ale także na istotną redukcję hałasu docierającego do uszu pasażerów.




Efekt końcowy

Wszystkie te decyzje konstrukcyjne, użyte technologie, a także sprytne rozwiązania dają jeden końcowy efekt: niskie zużycie energii, a tym samym duży zasięg w codziennym użytkowaniu. Dla przykładu: Skoda Enyaq iV 80 z silnikiem o mocy 150 kW (204 KM) i akumulatorami o pojemności brutto 82 kWh (77 kWh netto) może przejechać (wg cyklu WLTP) bez międzyładowania nawet 510 km, co przekłada się na zaledwie ~15 kWh/100 km – to bardzo mało jak na auto tej wielkości, przestronności i funkcjonalności.

Reklama

Materiał powstał we współpracy z marką ŠKODA


Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama