Hyundai wspólnie z Kia ma w swojej ofercie już kilka całkiem niezłych samochodów elektrycznych, ale to wcale nie oznacza, że spoczął na laurach. Koreańska firma właśnie pochwaliła się całkiem nową, modularną platformą, która wprowadzi elektryczne auta tego koncernu na nowy poziom.
E-GMP - zasięg do 500 km i nawet 600 KM
Platforma E-GMP stworzona została z myślą o małych i średniej wielkości samochodach, w tym również SUVach, które zadebiutują w najbliższych 3-4 latach. Do 2025 roku Hyundai wspólnie z Kia chce mieć w ofercie ponad 20 różnych modeli aut elektrycznych i to właśnie E-GMP umożliwi ich budowę. Na pierwszy rzut oka nie zapowiada się jakoś imponująco, zasięg rzędu 500 km nie robi już dzisiaj na nikim wrażenia, ale trzeba pamiętać, że to rozwiązanie stworzone z myślą o autach średniego segmentu. Hyundai rozwija też technologię napędu wodorowego z ogniw paliwowych i to może być lepsze rozwiązanie dla większych pojazdów, co pokazuje Toyota z modelem Mirai.
W E-GMP ważniejszy jest fakt, że dzięki modularnej budowie i sporym możliwościom konfiguracji, na bazie tego rozwiązania będzie można budować samochody różnej wielkości i o różnej mocy. Platforma pozwala na montaż nawet dwóch silników elektrycznych, których łączna moc może dochodzić do 600 KM (447 kW). To pozwoli na zbudowanie samochodu, który ma być w stanie przyśpieszać do 100 km/h w czasie około 3,5 sekundy, podobnie jak najlepsze auta sportowe.
Budowa jest raczej standardowa, dwa niezależne silniki elektryczne zamontowane na przedniej i tylnej osi (choć pojawią się też modele tylko z jednym silnikiem montowanym na tylnej osi, podobnie jak na platformie MEB od VW) komunikują się między sobą elektronicznie, dzięki czemu przez środek kabiny nie mamy żadnego tunelu, a podłoga jest całkiem płaska. Zwiększy się też rozstaw osi w porównaniu do tradycyjnych aut, co zaowocuje większą ilością miejsca w kabinie pasażerskiej. Hyundai poczynił też kilka kolejnych zmian, między innymi zmieniając lokalizację systemów klimatyzacji, aby wygospodarować jeszcze więcej miejsca dla pasażerów.
E-GMP - uniwersalne ładowanie - 240, 400 i 800V
Hyundai pochwalił się też, że przygotowany przez koncern system ładowania baterii będzie bardzo uniwersalny, pozwoli na korzystanie z ładowarek pracujących z napięciem 240, 400 lub 800V. Te pierwsze znajdziemy głównie w domu, te drugie to obecnie najpopularniejszy standard na rynku, a 800V pozwoli na jeszcze szybsze ładowanie baterii. Dzięki niemu 100 km zasięgu mamy być w stanie odzyskać w czasie około 5 minut. Niestety na ten moment nie podano jakiej pojemności baterie będą użyte na platformie E-GMP. Patrząc na zapowiadany zasięg, będzie to prawdopodobnie maksymalnie około 80 kWh.
Pierwszym samochodem bazującym na platformie E-GMP będzie nowa generacja modelu Ioniq, która powinna pojawić się już w połowie przyszłego roku. Nieco później dostępny będzie też bliżej nieokreślony model pod marką Kia. Znacznie więcej premier powinno mieć miejsce w kolejnych latach.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu