Płatności i bankowość

Najlepszy rok w historii BLIKA - miliard transakcji i 13 mln klientów!

Grzegorz Ułan
Najlepszy rok w historii BLIKA - miliard transakcji i 13 mln klientów!
Reklama

Zapewne zestawienie słów: rekordy i BLIK, nie robi na Was już takiego wrażenia zwłaszcza, że słyszycie je co kwartał - czyli od momentu pojawienia się tego mobilnego systemu płatności w Polsce. Miniony rok jest jednak przełomowy, z uwagi na liczbę transakcji BLIKIEM, a co najbardziej oddaje jego popularność w naszym kraju.

Polski Standard Płatności, operator BLIKA zorganizował dziś w Warszawie konferencję prasową, na której pochwalił się wynikami transakcyjności za ostatni kwartał ubiegłego roku i cały 2022, a jest się czym chwalić.

Reklama

BLIK jest z nami od dokładnie 8 lat, miałem przyjemność być na konferencji, na której go zapowiedziano 9 lutego 2015 roku - Blik… i wystartowali. Polski Standard Płatności dostępny dla klientów 6 największych polskich banków.

W tym czasie klienci polskich banków wykonali BLIKIEM prawie 2,8 mld transakcji o wartości 371,4 mld zł. To dużo, ale tylko w samym 2022 roku, tych transakcji było przeszło miliard, a dokładnie 1,2 mld operacji o wartości 163,9 mld zł - z tego tylko w czwartym kwartale mówimy o aż 371 mln transakcji (4 mln dziennie!) na kwotę 50 mld zł, co było wzrostem aż o ponad 50% w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku.

Tak więc to imponujący rekord i przełom dla tego systemu płatności w Polsce, nie dziwią więc ambicje BLIKA, wykraczające już poza granice naszego kraju.

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK:

Za nami przełomowy rok. W ciągu tych dwunastu intensywnych miesięcy udało nam się nie tylko wzmocnić pozycję BLIKA na polskim rynku, ale także zwiększyć jego widoczność za granicą. Dzięki planowanemu przejęciu słowackiej spółki VIAMO dziś możemy myśleć o naszym dalszym rozwoju poza Polską. Naszą ambicją jest, aby BLIK stał się systemem płatności, który jest dostępny dla użytkowników europejskich aplikacji bankowych, i który dostarcza im wyjątkowych doświadczeń zakupowych. O postępach prac w tym obszarze będziemy mogli powiedzieć nieco więcej już wkrótce.

Nadal najbardziej popularnym kanałem płatności BLIKIEM jest e-commerce, który stanowi blisko 60% z wszystkich kanałów, w których możemy płacić BLIKIEM. W ostatnim kwartale 2022 roku dokonaliśmy w sieci 212 mln transakcji BLIKIEM, a w całym ubiegłym roku 714,2 mln transakcji o wartości 89,2 mld zł.

Jednak w porównaniu z rokiem 2021, rośnie też udział płatności P2P na numer telefonu. Już co piąta transakcja realizowana jest w tym kanale, w IV kwartale dokonano w nim 76,6 mln operacji, czyli o 94% więcej niż rok wcześniej. Kwotowo ten kanał też robi wrażenie - 9,7 mld zł w ostatnim kwartale zeszłego roku, a za cały ubiegły rok odnotowano aż 243 mln transakcji P2P na kwotę 29,7 mld zł (13 mld zł w 2021).
Reklama
A co z najmłodszym kanałem płatności, czyli BLIK zbliżeniowy? Ten zadebiutował w ostatnim kwartale 2021 roku, więc 2022 rok był jego pierwszym pełnym okresem obecności na rynku.
Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK:

Rosnąca popularność BLIKA zbliżeniowego przekłada się na ogólne zainteresowanie tą metodą płatności w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych. Kanał POS stanowi aktualnie jedną piątą wszystkich transakcji BLIKIEM. Zakładamy, że w perspektywie kolejnych kwartałów będziemy obserwować dalsze wzrosty i nowy rozkład sił pomiędzy poszczególnymi usługami BLIKA.

Reklama
Tak więc porównując IV kwartał 2021 roku do ostatniego kwartału 2022 roku, liczba transakcji zbliżeniowych BLIKIEM wzrosła o ponad 700% - z 2,8 mln do 23,4 mln. Łącznie w ubiegłym roku dokonano 70 mln transakcji zbliżeniowych BLIKIEM o wartości 2,7 mld zł.
Na koniec pozostaje policzyć, ile osób tego dokonało - według danych na koniec 2022 roku BLIK ma już 13 mln aktywnych użytkowników, a ich liczba rośnie systematycznie, w porównaniu z IV kwartałem 2021 roku, w ostatnim kwartale ubiegłego roku wzrosła o 28%.
Źródło: PSP, operator płatności mobilnych BLIK.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama