To już kolejne z rzędu wyniki cyklicznego badania Kantar, sprawdzające rozpoznawalność marek płatniczych, z których korzystamy na co dzień, a w których to nasz BLIK deklasuje konkurencję.
BLIK najbardziej rozpoznawalną marką płatniczą w Polsce. Google i Apple Pay daleko w tyle
Pamiętam doskonale czas, kiedy to Google i później Apple startowali z usługami płatniczymi w Polsce, w czym wielu komentatorów upatrywało koniec świetnych wyników BLIKA w naszym kraju. Debiut tych globalnych marek płatniczych w Polsce miał miejsce dobrych kilka lat temu i nic takiego się nie wydarzyło do dziś.
Mimo coraz szerszej dostępności płatności Google Play czy Apple Pay, nie tylko w naszych bankach, ale i na stronach internetowych, to BLIK nieustanie wybierany jest najczęściej jako forma płatności za zakupy w sieci - częściej nawet niż karty płatnicze. I na to są twarde dane liczbowe.
Z kwartału na kwartał rośnie popularność BLIKA i jego dominacja w e-commerce. Tylko w pierwszym półroczu 2022 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali nim aż 540 mln transakcji. Dla porównania to o ponad jedną czwartą więcej niż w całym 2020 r. Na koniec czerwca br. z rozwiązania korzystało około 11,3 mln osób, które realizowały średnio 3 mln transakcji dziennie.
Dane liczbowe w linii prostej wynikają też ze świadomości i samych preferencji kupujących, a odzwierciedlenie tego znajdziemy w najnowszych wynikach badania Kantar.
BLIK jest obecnie najlepiej rozpoznawalną marką płatniczą w Polsce, w przypadku znajomości spontanicznej wskazują ją 75% ankietowanych, a we wspomaganej niemal co każdy deklaruje, iż rozpoznaje tę markę. W miarę znaczące wyniki mają pozostałe formy płatności tylko w znajomości wspomaganej, po 30% wskazuje marki VISA i PayPal, nieco mniej Mastercard i PayU, a dużo dalej plasują się Google Pay - 11%, Apple Pay - 6% i Revolut - 4%.
Jednak chyba najbardziej powinna cieszyć BLIKA pierwsza pozycja w rozpoznawalności top of mind, bo to oznacza, że dla ponad połowy Polaków - 55%, BLIK jest pierwszym wyborem podczas finalizacji płatności za zakupy - transakcje bezgotówkowe.
Monika Król, wiceprezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA:
Fakt, że żadna inna marka płatnicza nie ma dziś takiej siły na polskim rynku, jest dla nas potwierdzeniem, że zbudowaliśmy powszechny i wszechstronny system, który odpowiada na potrzeby współczesnych konsumentów. Chcą oni rozliczać się szybko, intuicyjnie i w preferowanym przez nich miejscu i czasie.
Reklama
BLIK wyprzedza również VISA i Mastercard przy wskaźniku Brand Power , służącym do pomiaru siły danej marki, i co więcej wskaźnik ten urósł przez ostatnie 3,5 roku o 10%.
Nie bez znaczenia jest też wskaźnik NPS, czyli skłonność polecania danej marki znajomym czy rodzinie, dzięki czemu jej popularność może rosnąć w naturalny sposób. W przypadku BLIKA NPS wynosi aż 66 punktów, przy średnim wyniku dla branży finansowej w Polsce wynoszącym 17 punktów.
Krzysztof Ziewiec, dyrektor departamentu marketingu i PR Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA:
Wskaźnik NPS marki BLIK wciąż rośnie, wyraźnie utrzymując się powyżej benchmarku. Użytkownicy zwracają uwagę, że jest to rozwiązanie, które bardzo ułatwia im życie i pomaga w codziennych płatnościach, a do tego jest prostą i wygodną opcją, niewymagającą od nich podawania żadnych prywatnych danych.
Co ciekawe, wskaźnik NPS jest dużo wyższy w grupie wiekowej 18-24 lat i wynosi aż 75 punktów, co powinno być dobrą i obiecującą prognozą dla BLIKA na kolejne lata.
Źródło: Polski Standard Płatności, operator BLIKA
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu