Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na polski oddział Amazon karę w wysokości 31 mln zł. Co zrobiła największa platforma sprzedażowa na świecie, że w Polsce przyjdzie jej zapłacić tak dużą kwotę?
Korzystanie z platform sprzedażowych cieszy się coraz większym zainteresowaniem konsumentów. Wybierają oni zakupy na platformie, gdyż z jednej strony umożliwia to dostęp do wielu różnych ofert w jednym miejscu, z drugiej - darzą dostawców rozpoznawalnych platform zaufaniem. Przeciętny konsument ma prawo przypuszczać, że oferowane przez przedsiębiorców opcje zakupu, dostępność i czas dostawy nie wprowadzają w błąd. Nie powinien być zmuszany do podejmowania dodatkowych działań, aby sprawdzić wiarygodność oferowanych funkcjonalności czy prezentowanych informacji. W wydanej wobec Amazona decyzji zakwestionowaliśmy wprowadzanie konsumentów w błąd, w tym praktyki zaliczane do tzw. dark patterns, czyli nakładanie presji na konsumentów przez wyświetlanie licznika czasu, w którym powinno być złożone zamówienie, pomimo braku gwarancji dostawy w tym terminie
To cię zainteresuje Uważaj, w co inwestujesz. Nie daj się nabrać na reklamy w internecieUber zgodził się zapłacić taksówkarzom ponad 270 milionówReklama
– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, który nałożył na polski oddział Amazon (Amazon EU SARL) karę w wysokości ponad 31 mln zł (31 850 141 zł) za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów.
Polecamy na Geekweek: Allegro zapowiada duże zmiany. Platforma przestanie być "graciarnią"
UOKiK informuje, że pod lupą znalazły się praktyki platformy związane z prezentowaniem ofert, w tym dostępnością produktów oraz gwarancją dostawy. W opinii Urzędu, klienci sklepu mieli być wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje dotyczące dostępności towarów i czasu dostaw, co stanowi nielegalną praktykę dark patterns. Podczas składania zamówień może pojawić się licznik wskazujący czas dostawy towaru, jeśli zamówienie zostanie złożone w określonym przedziale czasowym. Dodatkowo, dla niektórych produktów wyświetlana jest ilość dostępnych sztuk (np. "Dostępne sztuki: 2; Zamów w ciągu 2 godzin i 38 minut"). Tego rodzaju informacje wywierają presję na klienta, aby jak najszybciej dokonał zakupu, mając zapewnienie, że produkt zostanie dostarczony.
Amazon z karą od UOKiK. Do zapłaty ponad 30 mln zł
W toku postępowania prowadzonego przez UOKiK okazało się również, że Amazon nie zawsze dotrzymuje deklarowanych terminów dostawy dla wszystkich zamówień, z powodu braku możliwości wysłania części produktów lub opóźnień związanych na przykład z niedostępnością w magazynie. Platforma traktuje podane informacje o dostępności i czasie dostawy jako przybliżone, jednak niejasno to prezentuje. Klienci mogą dowiedzieć się o tym dopiero po tym, jak wczytają się dokładnie w warunki sprzedaży na platformie.
Amazon oferuje "Gwarancję dostawy" i zobowiązuje się dostarczyć produkt w określonym terminie, a w przypadku, gdy się nie da – zwrócić koszty dostawy. Jednak klienci nie są informowani o zasadach tej usługi przed dokonaniem zamówienia. Informacje te są dostępne dopiero na etapie podsumowania zamówienia, jeśli klient zdecyduje się zapoznać z dodatkowymi odnośnikami dotyczącymi szczegółów dostawy. Jeśli tego nie zrobi, może nie być świadomy swoich praw i nie zgłosić się po zwrot kosztów dostawy w przypadku opóźnienia wysyłki. Ponadto, informacja o "Gwarancji Dostawy" nie jest uwzględniona w potwierdzeniach otrzymywanych przez klientów.
Oczywiście na ten moment mamy do czynienia z nieprawomocną decyzją, od której Amazon ma prawo się odwołać. I można śmiało założyć, że tak się stanie. Platforma z pewnością złoży odpowiednie dokumenty do sądu i o sprawie jeszcze usłyszymy nie raz.
Amazon odpiera zarzuty. Oficjalne stanowisko firmy
Skontaktowało się z nami biuro prasowe polskiego oddziału Amazon z prośbą o zamieszczenie poniższego oświadczenia, które publikujemy w całości:
Szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z naszych priorytetów. Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime.
Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia.
W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji.
Reklama
Stock image from Depositphotos
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu