Felietony

Zuckerberg stawia wszystko na mobile, strategiczną pomyłkę z HTML5 już odrabiają

Grzegorz Marczak
Zuckerberg stawia wszystko na mobile, strategiczną pomyłkę z HTML5 już odrabiają
6

Wczoraj podczas konferencji Techcrunch Disrupt, Michale Arrington miał okazję przepytać w wywiadzie jeden na jeden CEO Facebooka Marka Zuckerberga. Z dużym zainteresowaniem czekałem na tę rozmowę, chciałem zobaczy czy w tym młodym człowieku coś się z zmieniło, czy widać zmęczenie sytuacją itp. J...

Wczoraj podczas konferencji Techcrunch Disrupt, Michale Arrington miał okazję przepytać w wywiadzie jeden na jeden CEO Facebooka Marka Zuckerberga. Z dużym zainteresowaniem czekałem na tę rozmowę, chciałem zobaczy czy w tym młodym człowieku coś się z zmieniło, czy widać zmęczenie sytuacją itp. Jest jednak tak jak było do tej pory Zuckerberg to "szalony facet" z wizją połączenia całego świata w swoim serwisie. Nadal też przyświeca mu hasło "We don't build services to make money. We make money to build better services"

Jeśli chodzi o wywiad to zachęca do obejrzenia. Wnioski płynące z tej rozmowy są następujące. Facebook stawia wszystko na mobile. Twierdzą, że mobile to większy potencjał (porównując liczbę ludzi z telefonami do liczby ludzi posiadających komputery), mobilni użytkownicy są bardziej zaangażowani, spędzają więcej czasu w serwisie i da się na nich więcej zarobić.

Ostatnio król polskiego Twittera i mój ulubiony specjalista od internetu czyli Pan Mistewicz na łamach Forbes udowadniał, że Twitter zarabia więcej z mobila niż Facebook. Polecam mu więc osobiście obejrzeć ten wywiad. FB który reklamy na telefonach publikuje od jakichś 6 miesięcy twierdzi, że już teraz wykazują się one lepszą efektywnością finansową niż prawa szpalta reklamowa a wersji desktopowej Facebooka. Zuckerberg z pełnym przekonaniem stwierdził, że już niedługo będą zarabiać więcej na mobilu niż na desktopie (tutaj Panu Mistewiczowi polecam kalkulator aby policzył ile to będzie razy więcej niż jego Twitter).

Zuckerberg określił też ich "zapatrzenie na HTML5" jako błąd strategiczny firmy! Twierdzą, że przez oparcie wersji mobilnej o tę technologię stracili dwa lata. HTML5 po prostu na tę chwilę nie jest gotowy na takie wyzwania, dlatego też zmienił front tworząc klasyczne natywne aplikacje. Jednak ta pomyłka oraz korekta sytuacji kosztowała ich dwa lata. Przy okazji podał ciekawostkę, że nawet dziś mobile web jest największych źródłem ruchu mobilnego generując go więcej niż aplikacje na iOS czy Androida.

Pytanie o Instagram też było ciekawe czyli po co i jak to się zaczęło? Mark po prostu chciał ich poznać :) Później zbudowali plan co mogą zrobić razem, a jeszcze później FB zaczął się zastanawiać co będzie miał z tego że będzie wspierał Instagram. Doszli do wniosku, że razem będzie lepiej. Na dziś FB nie ma też zamiaru integrować instagram w FB, chcą ich utrzymywać dalej jako niezależną aplikacje korzystająca z open graphu.

Arrington pytał też o telefon Facebooka. Zuckerberg oświadczył, że to nie jest produkt dla nich i nie mają takich planów. Natomiast ciekawa była jego argumentacja. Uznał, że gdyby zrobili taki telefon to pewnie kupiłoby go 20 - 30 milionów ludzi a oni celują z produktami w większą skalę :)

To o czym napisałem to tylko kilka z pytań jakie padły podczas ponad półgodzinnej rozmowy, gorąco zachęcam do obejrzenia całości :



Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

FacebookMark ZuckerbergMobile