Rywalizacja pomiędzy Instagramem i TikTokiem a YouTubem mocno się zaostrzy. Uruchomienie dla wszystkich YouTube Shorts oznacza, że w Sieci pojawia się kolejne miejsce na krótkie, ulotne filmiki tworzone na telefonie.
Do niedawna wydawało się, że przestrzeń w Sieci została już zagospodarowana dla każdego rodzaju treści. Krótkie, informacyjne posty trafiają na Twittera, Instagram przoduje w kategorii zdjęć, relacji i live'ów, a YouTube zagarnął dla siebie całą kategorię wideo. Nic bardziej mylnego. TikTok udowodnił, że odpowiednie narzędzia i platforma sprawią, iż krótkie, pionowe wideo będą działać jak magnes. Niby to samo było dostępne już wcześniej, ale możliwość szybkiego stworzenia tiktoka, podłożenia znanego kawałka i pokazania go miliardom użytkowników okazała się bardziej atrakcyjna od czegokolwiek, co oferowały znane serwisy.
YouTube Shorts powalczą z Instagramem i TikTokiem
O tym, jak bardzo inni gracze obawiają się TikToka świadczą kolejne ich ruchy. Instagram eksperymentuje z Rolkami, które są dość wierną kopią TikToka, jednak szanse na to, że zdoła wyprzeć z rynku aplikację rodem z Chin, podobnie jak udało się to ze Snapchatem i znikającymi relacjami. Nie oznacza to jednak, że Instagram nie będzie próbował, bo nawet minimalne uszczknięcie tego rynku może być bardzo korzystne.
Klipy na YouTube to chyba najlepsza z nowości, jakie wprowadzono
YouTube Shorts - co to? Jak działają?
YouTube natomiast postara się wykorzystać potencjał Shorts, czyli krótkich, pionowych wideo, które funkcjonowały w fazie testów tylko w kilku regionach do tej pory. Od dzisiaj Shorts trafiają do Polski oraz około 100 innych krajów, czyli wszędzie tam, gdzie działa YouTube. Każdy z klipów w strumieniu Shorts może trwać maksymalnie 60 sekund, a użytkownicy mogą je tworzyć bezpośrednio w aplikacji YouTube lub dodawać z rolki aparatu. Na każde wideo można nałożyć tekst, dobrać ścieżkę dźwiękową i włączyć automatyczne generowanie napisów. Użytkownicy mają do dyspozycji katalogi muzyczne od ponad 250 wytwórni i wydawców z całego świata, w tym między innymi od Universal Music Group, Sony Music Entertainment i Sony Music Publishing, Warner Music Grupa i Warner Chappell Music, Believe, Merlin, Since Music, Beggars czy Kobalt.
Przygotujcie się na zmiany w komentarzach pod filmami YouTube na Androidzie
Co istotne, użytkownicy mogą wybierać audio w tle spośród innych Shorts, więc tworzenie kolejnych klipów na tej samej zasadzie jest bardzo łatwe, ale jeśli któryś z twórców nie będzie sobie tego życzył, to będzie można zablokować powielanie audio przez innych. Na samym początku Shorts aplikacja oferuje kilka filtrów, które można wykorzystać w trakcie edycji wideo, a w przyszłości ma się ich pojawić jeszcze więcej.
YouTube Shorts od 14 lipca oficjalnie w Polsce
Chcemy, aby tworzenie Shorts było łatwe i przyjemne. Cały czas pracujemy nad produktem wspólnie z twórcami oraz wykonawcami i zamierzamy wprowadzić więcej funkcji, które użytkownicy będą mogli wypróbować. Wiemy, że dopracowanie usługi może trochę potrwać, ale nie możemy się doczekać, aż wypróbujecie YouTube Shorts i pomożecie nam w budowaniu świetnego produktu do tworzenia i oglądania krótkich filmów bezpośrednio na YouTube. - Todd Sherman, globalny menedżer ds. produktu YouTube Shorts.
YouTube zapłaci za to, że zechcecie tworzyć treści do ich podróbki TikToka
Po odrobinę nieśmiałych działaniach YouTube ruszył do ofensywy, dlatego Shorts dostały dedykowaną półkę (sekcję) na stronie głównej, przygotowano zupełnie nowy odtwarzacz dla treści w pionie, a w wersji mobilnej serwisu dodano zakładkę prowadzącą do materiałów Shorts. Jak informuje YouTube, odtwarzacz Shorts przekroczył 6,5 miliarda wyświetleń dziennie na całym świecie, więc chyba zamysł twórców zaczyna przynosić efekty. Pytanie tylko, czy ktokolwiek zdoła odebrać TikTokowi ten element bycia cool, bo zainteresowanie i zafascynowanie nową platformą nie wzięło się znikąd, a właśnie ze zmęczenia dotychczas najpopularniejszymi serwisami.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu