Felietony

Xiaomi dogoniło mistrza. Tworzy reklamy na poziomie Apple

Adrian Woźny
Xiaomi dogoniło mistrza. Tworzy reklamy na poziomie Apple
Reklama

Wśród reklam powszechnie znanych firm technologicznych prym wiodło Apple. Wiodło, gdyż z czasem doścignął ich Samsung. Okazuje się jednak, że na podium jest jeszcze jeden, niepozorny zawodnik.

Xiaomi powstało w 2010 roku, więc jest młodą firmą na rynku technologii. Tworzy produkty z przeróżnych kategorii. Począwszy od smartfonów, przez urządzenia domowe, na samochodach kończąc.

Reklama

W Polsce przedsiębiorstwo kojarzy się z powiedzeniem „Xiaomi lepsze”, na temat którego powstało mnóstwo memów. Popyt na urządzenia marki w naszym kraju przede wszystkim spowodowany był ich niewygórowaną ceną w stosunku do prezentowanych funkcji. Były to głównie smartfony. Zainteresowanie ofertą telefonów marki znacząco wzrosło po 2020 roku, ze względu na blokadę od rządu Stanów Zjednoczonych na wykorzystywanie usług Google w urządzeniach Huawei.

Przyjrzyjmy się marketingowi mistrza

Reklamy Apple bardzo często stawały się kultowymi. Warto wspomnieć o epickim spocie „Think Different”, który poruszał kwestię tego, by nie myśleć jak reszta społeczeństwa. Film promocyjny miał być przypomnieniem, czym kieruje się Apple. W spocie stwierdzono, że tylko odważne osoby, potrafiące wyrazić swoje przekonania zajmą ważne funkcje społeczne.

Źródło: YouTube/Harry Piotr

Głośnych reklam Apple miał znacznie więcej. Była to na przykład kampania nowych komputerów Macintosh z 1984 roku. Wyreżyserowanie jej zlecono samemu Ridleyowi Scottowi. W ostatnim czasie spore kontrowersje wzbudził spot nowego iPada Pro. Wiele środowisk uważało, iż zbędnie zniszczono te wszystkie przedmioty. Trzeba jednak przyznać, że reklama w punkt przedstawia ideę prezentowanej treści. W tym przypadku była to płaskość nowych iPadów. Spoty Apple w przystępny i zrozumiały sposób przedstawiają najważniejsze funkcje danego urządzenia. Widać po nich, że są przemyślane i nie starają się pokazać wszystkich funkcji nowego sprzętu. Wybierane są najważniejsze cechy, często jedna.

Źródło: YouTube/Apple

Konkurencja nie śpi

Głównym konkurentem Apple jest Samsung. Moim zdaniem firma największą popularność zdobyła dzięki urządzeniom serii Galaxy S. Początkowo ich reklamy były głównie animacjami urządzeń z wymienieniem najważniejszych cech. Z czasem jednak i Samsung zaczął tworzyć kampanie na godnym poziomie. Pierwszą w mojej pamięci wyróżniającą się reklamą był Samsung Galaxy S3. Tematem przewodnik kampanii była podróż. Osoby wspominały wspólne chwile. Momenty te powiązane zostały z funkcjami nowego urządzenia.

Źródło: YouTube/DIVYANSHPATEL

Reklama

Pierwsze reklamy Xiaomi były marną próbą naśladowania stylu Samsunga. Była to animacja z przedstawieniem najważniejszych funkcji. Mogę stwierdzić nawet, że były to kalki spotów Samsunga. Widz po obejrzeniu takowej reklamy mógł dojść do wniosku, że produkt jest marną podróbką.

Z czasem jednak wraz z rozwojem asortymentu firma zaczęła przykładać więcej uwagi do swoich spotów. Nie chciano już być kopią Apple czy Samsunga. Przykładowo reklama Redmi Note 7 przedstawia zadowolonych użytkowników w przeróżnych miejscach. Prezentują oni w praktyce najważniejsze cechy sprzętu. Jest to dynamiczne i nie nudzi odbiorcy po kilku sekundach.

Reklama

Z całą pewnością obecne reklamy Xiaomi nie różnią się poziomem od spotów Apple, czy Samsunga. Tworzone są z pomysłem i przedstawiają najważniejsze funkcje urządzenia. Widać, że Xiaomi nie stara się naśladować konkurencji, lecz szuka swojego miejsca na rynku. Spoty są przeważnie krótkie i przedstawiają najważniejsze funkcje sprzętu. Nie ma tam przepychu informacji.

Lepsze reklamy od Apple czy Xiaomi?

Porównajmy spoty Xiaomi 14 i iPhone 15. Oba urządzenia są flagowymi modelami od producentów. Reklama Xiaomi koncentruje się wyłącznie na aspekcie nagrywania. Przedstawiona została scena z filmu. W pewnym momencie przerywa ją połączenie i kadr przechodzi na mężczyznę nagrywającego daną scenę promowanym smartfonem. Jest to jedna z kilku reklam prezentujących nowy model. Apple zaś skoncentrował się na zaprezentowaniu przy skocznej muzyce najważniejszych wyróżników nowego modelu. W mojej opinii oba spoty są przemyślane oraz w niebanalny sposób przedstawiają nowości. Z tego też powodu nie mam faworyta.

Źródło: YouTube/Xiaomi

W przeciągu ostatnich lat Xiaomi dogoniło mistrza. Ich reklamy są na równi dopracowane, jak te od Apple. Firma z Chin zasiadła więc na fotelu mistrzów pomiędzy głównymi korporacjami w branży tech. Widać tu wielką pracę włożoną przez przedsiębiorstwo, co jako konsument bardzo doceniam.

Źródło zdjęć: Stock image.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama