Kolejna duża inwestycja w Polsce! W Środzie Śląskiej powstanie centrum serwisowania silników lotniczych

Xeos – ta nazwa póki co kojarzy się pewnie niewielu ludziom, ale to może się zmienić – zwłaszcza na Dolnym Śląsku i w branży lotniczej. Mowa o spółce joint venture założonej przez GE Aviation i Lufthansa Technik, a zatem gigantów z sektora awiacji. Korporacje zamierzają zainwestować w Polsce 250 mln euro, w Środzie Śląskiej, na terenie wchodzącym w skład Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, wykupują działkę o powierzchni kilkunastu ha. Kamień węgielny ma być wbudowany za kilka miesięcy, za około dwa lata zakład powinien już funkcjonować. Nie uzyska jednak pełnej „mocy” – rozwój przedsięwzięcia potrwa dłużej, zostanie rozciągnięty na kolejną dekadę.
Centrum serwisowania ma się skupiać na dwóch typach silników, z czego jeden przechodzi dopiero proces certyfikacji. Podobno już złożono zamówienia na setki sztuk, więc nie ma obaw, że w zakładach Xeos nie będzie czego naprawiać i testować. Proces rekrutacji ma ruszyć niebawem i również potrwa kilka lat. Istotne jest to, że inwestycja wymaga specjalistów, osób wysoko wykwalifikowanych i nie jest to zwyczajna montownia, do której łatwo znaleźć załogę w krótkim czasie. Przypomina to projekt realizowany przez korporację Rolls Royce w Ropczycach pod Rzeszowem. Pisałem o nim kilka dni temu: brytyjska korporacja stworzy tam ośrodek badań i rozwoju, do którego będzie ściągać specjalistów.
Po drugiej stornie Polski ma powstać równie ciekawe miejsce pracy. Dlaczego akurat tam? Powodów jest podobno kilka: dostęp do wspominanych specjalistów (na inwestycji skorzystać mają Politechnika Wrocławska oraz lokalne szkoły techniczne), lokalizacja, na którą składają się dobra infrastruktura, solidny węzeł komunikacyjny oraz niewielka odległość od Frankfurtu (w tym mieście znajduje się ważne lotnisko i centrum serwisowania silników). Swoje zrobiły też pewnie strefa ekonomiczna oraz koszty pracy w Polsce. Warto przy tym zaznaczyć, że Xeos na szkolenia pracowników zamierza wydać znaczne sumy i potrwają one dość długo – dowód na to, że do zakładu nie trafi się prosto z ulicy.
W Środzie Śląskiej powstanie nowoczesne centrum serwisowania silników samolot. #Morawiecki na ogłoszeniu decyzji o inwestycji Lufthansy i GE pic.twitter.com/kHctrM1N9m
— Ministerstwo Rozwoju (@MR_GOV_PL) 5 grudnia 2016
Ten fakt niepokoi część mieszkańców Środy Śląskiej i okolicznych miejscowości: setki miejsc pracy do nich nie przemawiają, bo nie są specjalistami w dziedzinie awiacji. Trzeba jednak mieć na uwadze, że inwestycje tego typu potrafią pobudzić lokalny biznes i wokół centrum serwisowania powstanie pierścień mniejszych przedsiębiorstw, w którym ‚lokalsi” znajdą zatrudnienie. Skoro już o niepokojach mowa, dodam, że budowa zakładu Xeos wywołała protesty mieszkańców. Obawiają się oni hałasu i zanieczyszczeń, które mają towarzyszyć serwisowaniu i testowaniu silników. Niepokój jest uzasadniony? Przedstawiciele firm i urzędnicy przekonują, że nie – organizowane były nawet wyjazdy do podobnego zakładu, podczas których przedstawiciele lokalnej społeczności mieli się przekonać, że nie przyjdzie im żyć w okolicy wielkiego truciciela. Jak będzie w rzeczywistości? Przekonamy się za kilka lat.
To bez wątpienia ciekawa inwestycja, warto na nią zwrócić uwagę nie tylko ze względu na środki wpompowane w projekt, ale też na przeznaczenie nowego centrum – na Dolny Śląsk trafią wysokie technologie z segmentu awiacji, powstanie infrastruktura, która może się przysłużyć rozwojowi lokalnego rynku, a szerzej całego sektora lotniczego w naszym kraju. Na pracę może liczyć zastęp inżynierów, który będzie mógł zostać w Polsce i tutaj poszerzać swoje umiejętności. Oby więcej takich newsów…
Więcej z kategorii Polska:
- Polskie Platige Image bierze się za tworzenie gier. Oby technicznie lepszych niż Cyberpunk 2077
- Albicla - 5 grzechów głównych. Jak polski "killer" Facebooka klęknął na starcie
- Ubezpieczenie smartfona - gdzie, jak za ile?
- Grubo. 450 tys. złotych kary dla youtubera od UOKiK
- Tradycyjna antena FM/UKF głównym źródłem sygnału radia dla 19,5 mln Polaków. Co z internetem i DAB+?