Jakie VOD jest najpopularniejsze w Polsce? Mamy solidnego lidera, który nie oddaje pierwszego miejsca, ale chętnych na kolejne miejsca w rankingu nie brakuje.
Rozrastająca się konkurencja oraz dynamiczne zmiany w preferencji użytkowników, którzy bardzo szybko porzucają usługi i błyskawicznie zakładają konta w innych, sprawiają, że rynek platform VOD stale ewoluuje. Analiza danych z lutego i stycznia 2024 roku, dzięki zestawieniu PBI Gemius dostarcza cennych wskazówek dotyczących tych zmian. Poniżej przedstawiamy porównanie wyników z obu miesięcy, skupiając się nie tylko na liderach, ale także platformach w dalszej części tabeli.
Wiodącym graczem na rynku pozostaje Netflix, którego udział czasu oglądania w kategorii pozostaje na niezwykle wysokim poziomie, podobnie jak liczba użytkowników - tutaj nikt nie może równać się z największą platformą VOD na świecie i w Polsce. W styczniu udział ten wynosił 51.55%, podczas gdy w lutym wzrósł nieznacznie do 52.46%. Choć różnica ta nie jest znacząca, może to świadczyć o delikatnej zmianie preferencji użytkowników lub ciekawszej ofercie platformy, która sprawiła, że jeszcze więcej osób zdecydowało się wykupić dostęp.
Spadki popularności wielu platform VOD
Interesującym trendem jest spadek liczby rzeczywistych użytkowników i zasięgu dla wielu platform, w tym TVP, Disney+ czy HBO MAX. To sugeruje, że te platformy nie przyciągnęły nowych subskrybentów i nie zwiększyły zaangażowania istniejącej bazy użytkowników, którzy odeszli. Przykładowo, Disney+ zanotował spadek z 3 347 406 użytkowników w styczniu do 3 285 036 w lutym, co może być związane z nowymi premierami treści dostępnych na innych platformach.
Innym istotnym aspektem jest zmiana czasu średniego oglądania (ATS - Average Time Spent). W większości przypadków zanotowano spadki tej wartości, co może sugerować albo spadek zainteresowania treściami oferowanymi przez dany serwis, albo zróżnicowanie zachowań oglądających, którzy mogą korzystać z większej liczby platform VOD. Być może coraz lepsza pogoda też miała na to wpływ, ponieważ więcej osób zdecydowało się na inne aktywności w czasie ferii. Istotne też mogą być premiery w kinach, których ostatnio nie brakowało i wtedy czas oglądania treści na VOD maleje, bo czas jest poświęcony na seanse na dużych ekranach.
Prime Video zyskuje - trend na stałe?
Warto również zwrócić uwagę na zmiany w udziale czasu oglądania i liczbie rzeczywistych użytkowników dla niektórych platform. Na przykład, Prime Video zanotowało wzrost z 3.33% udziału czasu oglądania w stycznia do 4.34% w lutym, a także zwiększenie liczby rzeczywistych użytkowników.
To może być wynikiem bardziej atrakcyjnej oferty treściowej lub skuteczniejszych działań marketingowych, które były widoczne chociażby przy premierze polskiego dokumentu "Kuba" o Jakubie Błaszczykowskim. Niezmienne pozostaje znaczenie modelu biznesowego, w tym udziału platform oferujących zarówno treści płatne, jak i darmowe. Niektóre platformy utrzymują ten model, choć są w mniejszości, ale może to być nadal strategicznym podejściem do przyciągania różnych grup odbiorców.
Najpopularniejsze VOD w Polsce - luty 2024
Serwisy VOD i OTT | luty 2024 | |||||
Lp | Media channel | Share of Time in category | Real users | Reach | ATS | Audyt |
1 | NETFLIX (www+app) | 52.46% | 10 693 782 | 36.02% | 5h 31m 19s | nie |
2 | TVP (www+app) | 7.55% | 2 426 274 | 8.17% | 3h 30m 2s | Mix |
3 | DISNEY+ (www+app) | 6.86% | 3 285 036 | 11.06% | 2h 20m 59s | nie |
4 | HBOMAX (www+app) | 6.84% | 2 835 324 | 9.55% | 2h 42m 54s | nie |
5 | PLAYER (www+app) | 6.01% | 2 912 760 | 9.81% | 2h 19m 15s | tak |
6 | PRIME VIDEO (www+app) | 4.34% | 2 501 766 | 8.43% | 1h 57m 3s | nie |
7 | CANAL+ (www+app) | 3.88% | 1 964 736 | 6.62% | 2h 13m 19s | nie |
8 | POLSAT BOX GO (www+app) | 2.88% | 1 622 430 | 5.46% | 1h 59m 55s | Mix |
9 | cda.pl / Serwisy VOD i OTT | 1.87% | 1 567 998 | 5.28% | 1h 20m 21s | nie |
10 | WP (www+app) | 1.24% | 1 492 992 | 5.03% | 56m 4s | tak |
Źródło: PBI Gemius
Pomimo dominacji niektórych graczy, obserwujemy zmiany w preferencjach użytkowników oraz konkurencyjność na rynku VOD, co objawia się licznymi przetasowaniami w rankingu. To kolejny miesiąc, gdy Netflix nie pozostawia konkurencji żadnych szans, posiadając kilkukrotnie większą bazę odbiorców. Różnica pomiędzy nim, a drugą i trzecią platformą w zestawieniu jest gigantyczna - i pod względem czasu spędzonego na oglądaniu, i pod względem liczby użytkowników.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu