Apple

Kosmiczne pieniądze dla twórców aplikacji. Można nienawidzić App Store, ale to on króluje

Piotr Kurek
Kosmiczne pieniądze dla twórców aplikacji. Można nienawidzić App Store, ale to on króluje

Apple chwali się wynikami swoich usług i to nie tylko za ostatni rok. 900 mln aktywnych subskrypcji we wszystkich usługach i ponad 300 mld dolarów wypłaconych deweloperom sprzedającym swoje aplikacje, gry i subskrypcje w App Store.

Deweloperzy sprzedający cyfrowe towary i usługi w App Store zarobili ponad 320 miliardów dolarów. Tyle Apple zapłaciło twórcom, którzy w ciągu ostatnich 15 lat udostępnili w ekosystemie Apple swoje tytuły. To właśnie w 2008 r. uruchomiono sklep z aplikacjami App Store, który stał się domem dla wielu firm i pojedynczych osób tworzących oprogramowanie, z którego korzystają miliony użytkowników iPhone'ów (i nie tylko) na całym świecie. Dziś App Store to prawdziwy gigant oferujący zróżnicowane aplikacje i gry od największych deweloperów, jak i małych twórców, którzy mają szansę zaistnieć w świadomości użytkowników sprzętów Apple. Firma podsumowuje ostatni rok w swoich usługach i zapowiada, że przyszłość będzie jeszcze lepsza.

Rok 2022 dla wszystkich usług Apple miał być bardzo dobry - zarówno pod względem rozwoju, jak i zawartości. Na największą uwagę zasługuje Apple TV+ może poszczycić się produkcjami oryginalnymi przyciągającymi uznanie widzów i krytyków. Severance z 14 nominacjami Emmy, czy Ted Lasso cieszący się ogromną popularnością. Do tego masa premier: The Afterparty, Bad Sisters, Black Bird, Echo 3, For All Mankind, Loot, The Last Days of Ptolemy Grey, Pachinko, Slow Horses, Trying. Nie można też zapominać o filmie CODA, który w zeszłym roku dostał trzy statuetki Oscara, w tym za najlepszy film. Ten rok również zapowiada się interesująco. Powrót nowych sezonów Truth Be Told i Foundation, premiery nowych seriali i filmów.

Apple Arcade może i nie jest najlepszym abonamentem na granie, jednak jego katalog stale rośnie i do biblioteki trafiają tytuły, które nie są dostępne na innych platformach, a oferują ciekawe mechaniki i rozgrywkę, która przyciąga przed ekran iPhone'a, iPada, monitora a nawet telewizora na długie godziny. W samym ubiegłym roku do Apple Arcade trafiło ponad 50 pozycji, w tym m.in. Warped Kart Racers, Jetpack Joyride 2, Gibbon: Beyond the Trees, Wylde Flowers, and Cooking Mama: Cuisine!

Usługi Apple. Firma podsumowuje ostatni rok

Jest też oczywiście Apple Music z ponad 100 mln utworów i stale powiększającą się biblioteką albumów, singli i pojedynczych piosenek aktualizowanych do formatu Spatial Audio (Dolby Atmos) oferującego dźwięk przestrzenny, który pozwala odkrywać muzykę na nowo. Nowością w Apple Music wprowadzona w zeszłym roku jest Apple Music Sing - funkcja stworzona z myślą o fanach karaoke, która wykorzystując rozbudowane algorytmy "wycina" wokale pozostawiając muzykę i wyświetlając tekst na ekranie kompatybilnego urządzenia.

Apple mocno promuje też swoją subskrypcję Apple One dającą dostęp do wszystkich usług w ramach jednej, niższej płatności. W Polsce ramach jednego abonamentu dostajemy Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade oraz iCloud+ (50 GB) za 34,99 zł miesięcznie. Decydując się na zakup pakietu rodzinnego, w którym można zaprosić 5 osób, cena ta 44,99 zł a przestrzeń w chmurze iCloud powiększona jest do 200 GB. Na ten moment polscy użytkownicy nadal nie mogą korzystać z dwóch pozostałych usług, które są dostępne np. w Stanach Zjednoczonych - chodzi o Apple News+ oraz Apple Fitness+. Być może pojawią się one w przyszłości.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu