Telekomy

UOKiK: Play będzie zwracał klientom niewykorzystane środki na kontach pre-paid

Grzegorz Ułan
UOKiK: Play będzie zwracał klientom niewykorzystane środki na kontach pre-paid
Reklama

Seria postępowań UOKiK w sprawie niewykorzystanych środków w ofertach na kartę dobiega końca. W tym roku urząd podjął już decyzję w sprawie Polkomtela i T-Mobile, dziś poinformował o decyzji w sprawie Play. Toczy się jeszcze postepowanie względem Orange.

O co dokładnie chodzi? Zgodnie z przepisami unijnymi obowiązującymi od grudnia 2018 roku, operatorzy są zobowiązani do zwrotu niewykorzystanych środków przez ich dotychczasowych klientów na kontach pre-paid, na przykład w sytuacji, gdy zmieniają operatora.

Reklama

UOKiK podjął już decyzję w tej sprawie w stosunku do Polkomtela w lutym tego roku i nałożył na operatora karę 20 mln zł dlatego, iż w czasie postępowania nie tylko nie zobowiązał się do zwrotu niewykorzystanych środków klientom, ale nadal kontynuował tę praktykę.

W przypadku T-Mobile poszło już gładko, ten zobowiązał się do zwrotów w lipcu tego roku, podobnie jak teraz Play, stąd brak decyzji o karach wobec obu operatorów.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK:

Kolejna decyzja dotyczy sieci Play, która nie oddawała swoim klientom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Działamy konsekwentnie i porządkujemy rynek nakazując operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług. Klienci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne oraz Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej.


Jak ubiegać się o zwrot tych środków?

  • Konsument musi złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu ważności połączeń przychodzących.
  • Może to zrobić poprzez kontakt z obsługa klienta P4 (pisemnie, e-mailem, telefonicznie) lub w autoryzowanych salonach.
  • Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną – na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć dwudziestu złotych.
  • Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania.
  • W ciągu 30 dni od złożenia wniosku, pieniądze zostaną przelane na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy.
  • Praktyczny przykład: konsument doładował konto kwotą 50 zł. Była to oferta promocyjna więc otrzymał dodatkowe 25 zł i na koncie łącznie miał do wykorzystania 75 zł . W momencie zmiany operatora na koncie pozostało mu 55 zł, ponieważ wykorzystał tylko 20 zł. Przysługuje mu zwrot 50 zł (nominalna wartość doładowania) pomniejszony o opłatę manipulacyjną.

Źródło: UOKiK.

Reklama

Aktualizacja

Już bezpośrednio od Play po publikacji powyższego materiału otrzymaliśmy komunikat w tej sprawie, publikujemy go w całości:

Jako Play wprowadzamy korzystne dla klientów oferty i rozwiązania. Cieszymy się, że kwestia zwrotu pozostałych środków z doładowań została uregulowana oraz że mamy czas niezbędny na wdrożenie takiego mechanizmu. Klienci ofert na kartę i MIX będą mogli skorzystać z tego procesu pod koniec listopada.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama