Polska

UOKiK nie zawsze ma rację. Przegrał w sprawie o 76 mln zł

Piotr Kurek
UOKiK nie zawsze ma rację. Przegrał w sprawie o 76 mln zł
0

Kilka lat temu UOKiK nałożył na firmę Eurocash 76 mln zł kary za nieuczciwe praktyki. Dziś firma wygrała z Urzędem przed sądem, który uchylił decyzję.

Nie da się ukryć, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest w ostatnich latach bardzo aktywny – i to na wielu polach. Co rusz słyszymy o kontrolach w różnych firmach. Także tych technologicznych i oferujących usługi cyfrowe. Jednak zadaniem UOKiK jest przede wszystkim sprawdzanie czy nie naruszane są przepisy związane z walką z nieuczciwą konkurencją. I choć w wielu sytuacjach okazuje się, że nałożone przez Prezesa Urzędu kary się należą, nie zawsze tak jest – pod warunkiem, że firmy nie poddadzą się w walce przed sądem. Tak też jest w przypadku sprawy firmy Eurocash, na którą UOKiK kilka lat temu nałożył gigantyczną karę w wysokości 76 mln zł za pobieranie nieuczciwych opłat.

Eurocash zajmuje się głównie hurtową i detaliczną sprzedażą artykułów spożywczych oraz artykułów codziennego użytku. Przedsiębiorstwo, włączając w to spółki zależne, posiada największą w Polsce sieć hurtowni oraz organizuje wiele sieci sklepów, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i Euro Sklep. Kara nałożona przez UOKiK dotyczy przede wszystkim relacji między spółką a dostawcami produktów rolnych i spożywczych dla tych sklepów.

Jak czytamy w uzasadnieniu Prezesa UOKiK ze stycznia 2021 r., Eurocash pobierała opłaty od swoich kontrahentów za różne usługi, w tym utrzymanie produktów w ofercie handlowej, organizację promocji oraz szkolenia personelu sklepów. Jednakże, z informacji uzyskanych w trakcie postępowania wynikało, że te usługi często nie były realizowane rzetelnie. Dostawcy płacili za niektóre usługi, które nie były im zapewniane w sposób adekwatny, jak również za działania, które i tak były wykonywane przez Eurocash z powodów własnego interesu gospodarczego. Decyzja Prezesa UOKiK zakwestionowała również opłaty za szkolenie personelu oraz za monitorowanie popytu rynkowego, które nie zawsze było dedykowane produktom konkretnych dostawców.

UOKiK przegrał w sądzie. Decyzja o karze na kwotę 76 zł uchylona

Efektem postępowania było nałożenie na firmę kary w wysokości 76 mln zł, jednak decyzja ta nie była prawomocna i przedsiębiorcy przysługiwało odwołanie. Eurocash z tej możliwości skorzystał i po ponad trzech latach może mówić o sukcesie. Jak informuje spółka, Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił właśnie w całości decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji:

Zarząd Eurocash S.A. (dalej "Spółka") informuje, że w dniu 19 lutego 2024 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił w całości decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ("UOKIK") z dnia 30 listopada 2021 r., zgodnie z którą Prezes UOKiK nałożył na Spółkę karę w wysokości 76 019 901,23 zł za rzekome stosowanie praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową, polegających na wymaganiu od dostawców produktów rolnych lub spożywczych opłat za niektóre usługi. Tym samym Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił stanowisko Spółki w sprawie ww. decyzji Prezesa UOKIK (patrz raport bieżący nr 15/2021 z dnia 1 grudnia 2021 r.).

– czytamy w komunikacie udostępnionym przez Eurocash. Warto jednak zaznaczyć, że wydany właśnie wyrok nie jest prawomocny, więc tak naprawdę nie mamy jeszcze zakończenia sprawy. UOKiK ma jeszcze możliwość odwołania się, jednak można podejrzewać, że w tym przypadku Urzędowi nie uda się postawić na swoim.

Grafika wyróżniająca: materiały prasowe, copyright @2022 Rafal Oleksiewicz

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu