Reporterzy portalu Puls Gdańska po raz trzeci już udostępnili raport prędkości przejazdów tramwajami w polskich miastach. To ciekawa lektura, z której możemy dowiedzieć się, w których miastach ich włodarzom najbardziej leży na sercu ten ważnych środek transportu.
Z uwagi na to, że w Polsce mamy tylko jedno metro - w stolicy, jedynie transport tramwajami w Polsce mógłby przyczynić się do przesiadki z samochodów do komunikacji miejskiej. By to nastąpiło, przejazd tramwajami musi być możliwie jak najszybszy. W tym celu nowo tworzone linie tramwajowe korzystają z wydzielonych z jezdni torowisk, dzięki temu nie ma na nie wpływ ruchu samochodów - czyt. unikanie korków, szybkie linie tramwajowe do odległych lokalizacji oraz rzecz jasna nowoczesny tabor i priorytet dla tramwajów na światłach.
Jak ważny jest ten ostatni element układanki pokazuje przykład Gdańska, gdzie miasto to dysponuje aż 80% linii tramwajowych wyłączonych z jezdni, w miarę nowoczesnym taborem, ale kuleje system priorytetów na skrzyżowaniach dla przejeżdżających tramwajów. Funkcjonuje on obecnie tylko na skrzyżowaniach w dzielnicy Piecki-Migowo, a pełny priorytet zastosowano tylko na nowej trasie Nowa Warszawska, na przecięciu torów z ulicą Piotrkowską.
Dzieje się tak mimo zapewnień miasta udzielonych po pierwszej edycji raportu Pulsu Gdańska, według których Gdańsk miał dołączyć do czołówki rankingu w ciągu dwóch lat.
Wypowiedź z 2021 roku Michała Tuska, członka zespołu z ramienia ZTM dla Pulsu Gdańsk:
Projekt podnoszenia prędkości tramwajów jest rozpisany na 2,5 roku. Dążymy do tego, aby prędkość gdańskich tramwajów była zbliżona do najwyższych w kraju, czyli do Poznania. Mamy warunki, by taki wynik osiągnąć.
Jak tłumaczy Puls Gdańska, problemem w tym mieście są też gęsto położone przystanki, optymalną odległością pomiędzy kolejnymi jest 400-500 metrów, a w Gdańsku jest to 250-350 metrów - również w lokalizacjach mniej zaludnionych.
Ile się udało przez te dwa i pół roku osiągnąć, jeśli chodzi o prędkość tramwajów w Gdańsku? Niewiele - średnia prędkość komunikacyjna w tym mieście wzrosła z 17,1 km/h do 17,7 km/h. Tu każdy km/h ma znaczenie, a jak daleko jest do czołówki, zobaczcie sami:
Prędkość ogółem | ||||
Miejsce | Miasto | Prędkość 2023 | Prędkość 2022 | Zmiana r/r |
1 | Bydgoszcz | 21,1 | 20,1 | 4,90% |
2 | Poznań | 20,5 | 19,9 | 3,40% |
3 | Częstochowa | 20,2 | 19,8 | 1,90% |
4 | Toruń | 19,7 | 19,9 | -1,10% |
5 | Olsztyn | 19,5 | 20,2 | -3,70% |
6 | Kraków | 19,3 | 19,2 | 0,50% |
7 | Szczecin | 19 | 20 | -4,90% |
8 | Warszawa | 18,9 | 19,3 | -2,50% |
9 | Grudziądz | 18,8 | 17,7 | 6,30% |
10 | Gorzów Wlkp. | 18,3 | 20 | -8,80% |
11 | GOP | 18,2 | 17,9 | 1,70% |
12 | Gdańsk | 17,7 | 17,5 | 1,60% |
13 | Wrocław | 16,9 | 16,7 | 1,40% |
14 | Łódź | 16,5 | 16,9 | -2,30% |
15 | Elbląg | 16,4 | 16,5 | -0,40% |
Najszybciej jeżdżą tramwaje w Bydgoszczy, głównie dzięki wydzielonym z jezdni torowiskom (80% - tak samo jak w Gdańsku), priorytetom na światłach dla tramwajów i szybkiej trasie na Fordon, o szczegółach tej linii sporo możecie dowiedzieć się z poniższego filmiku.
Na drugim miejscu mamy Częstochowę, na tak wysokie miejsce ma wpływ - tak samo jak u zwycięzcy zeszłorocznego Olsztyna, niewielka liczba linii tramwajowych, do tego są one niemal w całości wyremontowane z wydzielonymi torowiskami.
Poznań, który wygrał ranking w 2021 roku, rok temu zmagał się z szeregiem remontów, głównie w centrum miasta, na Wildzie, a także trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Nie wszystkie prace zostały już ukończone, ale i tak udało się zwiększyć tu średnią prędkość tramwajów z 19,9 km/h do 20,5 km/h i zająć trzecie miejsce. Nie bez znaczenia - podobnie jak w Bydgoszczy, jest tu szybka linia na Osiedle Sobieskiego.
Na koniec zerknijmy jeszcze na prędkości szczytowe - dotyczą kursów realizowanych w szczycie komunikacyjnym (prędkość pierwszego kursu realizowanego na podstawowej trasie w dzień powszedni po godzinie 15.00) oraz pozaszczytowe - dotyczą kursów realizowanych poza szczytem komunikacyjnym (prędkość pierwszego kursu realizowanego na podstawowej trasie w dzień powszedni po godzinie 21.00).
Prędkość szczytowa | ||||
Miejsce | Miasto | Prędkość 2023 | Prędkość 2022 | Zmiana r/r |
1 | Bydgoszcz | 20,4 | 19,9 | 2,60% |
2 | Częstochowa | 20,1 | 19,8 | 1,40% |
3 | Poznań | 20 | 19,4 | 3,20% |
4 | Olsztyn | 19,5 | 20,2 | -3,70% |
5 | Toruń | 19,5 | 19,9 | -2,10% |
6 | Kraków | 19,2 | 19,1 | 0,30% |
7 | Grudziądz | 18,8 | 17,7 | 6,30% |
8 | Warszawa | 18,4 | 18,9 | -2,70% |
9 | Szczecin | 18,3 | 19 | -3,70% |
10 | Gorzów Wlkp. | 18,3 | 20 | -8,80% |
11 | GOP | 18,2 | 17,8 | 2,20% |
12 | Gdańsk | 17,8 | 17,5 | 1,70% |
13 | Elbląg | 16,3 | 16,3 | 0,00% |
14 | Łódź | 16,3 | 16,6 | -1,60% |
15 | Wrocław | 16,2 | 15,9 | 2,30% |
Prędkość pozaszczytowa | ||||
Miejsce | Miasto | Prędkość 2023 | Prędkość 2022 | Zmiana r/r |
1 | Bydgoszcz | 21,8 | 20,3 | 7,40% |
2 | Poznań | 21,1 | 20,3 | 3,60% |
3 | Częstochowa | 20,3 | 19,8 | 2,50% |
4 | Toruń | 20 | 19,9 | 0,20% |
5 | Szczecin | 19,7 | 21,4 | -7,70% |
6 | Olsztyn | 19,5 | 20,2 | -3,70% |
7 | Kraków | 19,5 | 19,3 | 0,80% |
8 | Warszawa | 19,4 | 19,9 | -2,70% |
9 | Grudziądz | 18,8 | 17,7 | 6,30% |
10 | Gorzów Wlkp. | 18,3 | 20 | -8,80% |
11 | GOP | 18,1 | 17,9 | 1,10% |
12 | Gdańsk | 17,7 | 17,4 | 1,60% |
13 | Wrocław | 17,6 | 17,5 | 0,60% |
14 | Łódź | 16,7 | 17,5 | -4,40% |
15 | Elbląg | 16,6 | 16,7 | -0,80% |
Źródło: Puls Gdańska.
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu