W miniony weekend wpadł mi w ręce ciekawy raport, który drugi raz z rzędu przygotował portal Puls Gdańska. Raport ten przedstawia średnie prędkości linii tramwajowych we wszystkich miastach w Polsce.
Z założenia przemieszczanie się tramwajami powinno być najszybsze w ramach komunikacji miejskiej (wyłączając metro, które mamy tylko w stolicy), na co bezpośredni wpływ ma priorytetyzacja ruchu tramwajowego i brak korków. Jak wiemy różnie z tym bywa w różnych miastach w Polsce.
Kiedy omawialiśmy sobie ten raport w redakcji, jeden z redaktorów od razu wtrącił, iż w ciemno może obstawiać, że najgorzej wypadły tramwaje we Wrocławiu. Nie pomylił się zbytnio, od dwóch lat Wrocław plasuje się w tabeli średniej prędkości komunikacyjnej tramwajów w Polsce w dolnej jej części. Z kolei w tegorocznym zestawieniu znalazł się na przedostatnim miejscu, wolniej jeżdżą tylko tramwaje w Elblągu.
Osobiście w ostatnich dwóch latach raz kilka razy jeździłem tramwajem we Wrocławiu: Dworzec Główny - Marina, gdzie zwykle umawiają się kierowcy BlaBlaCar z pasażerami i zawsze trafiałem na opóźniony kurs. Mi to nie robiło różnicy, ale podejrzewam, że dla mieszkańców, którzy polegają na rozkładzie jazdy już tak, czego wyraz dają różne fanpage z tego miasta, jak ten - Czy wrocławskie MPK dziś już jebło?
Oczywiście twórcy rankingu zastrzegają, że wyniki poszczególnych miast mogą wynikać z prac remontowych prowadzonych aktualnie na liniach tramwajowych, niemniej i tak to ciekawa lektura oraz zapewne odzwierciedlenie opinii i doświadczeń ich mieszkańców.
Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych w Polsce 2021
Zerknijmy najpierw na wyniki ogólne z roku ubiegłego, bo tu przykładem spadku w rankingu spowodowanym remontami jest Poznań. W 2021 roku zajął on pierwsze miejsce ze średnią prędkością komunikacyjną 20,8 km/h.
Średnia prędkość komunikacyjna |
Miejsce | Miasto | Prędkość komunikacyjna |
1 | Poznań | 20,8 km/h |
2 | Bydgoszcz | 20,5 km/h |
3 | Szczecin | 20,3 km/h |
4 | Olsztyn | 19,8 km/h |
5 | Warszawa | 18,9 km/h |
6 | Grudziądz | 18,8 km/h |
7 | Kraków | 18,8 km/h |
8 | GOP* | 18,6 km/h |
9 | Wrocław | 17,8 km/h |
10 | Gdańsk | 17,1 km/h |
11 | Elbląg | 17,0 km/h |
12 | Łódź | 15,6 km/h |
Poznań wygrał rok temu również w rozbiciu na średnią prędkość komunikacyjną w szczycie, jak i poza szczytem.
Średnia prędkość komunikacyjna w szczycie |
Miejsce | Miasto | Prędkość komunikacyjna |
1 | Poznań | 19,8 km/h |
2 | Olsztyn | 19,8 km/h |
3 | Bydgoszcz | 19,8 km/h |
4 | Szczecin | 19,0 km/h |
5 | Grudziądz | 18,8 km/h |
6 | Kraków | 18,8 km/h |
7 | GOP | 18,6 km/h |
8 | Warszawa | 18,4 km/h |
9 | Gdańsk | 17,1 km/h |
10 | Wrocław | 17,0 km/h |
11 | Elbląg | 16,8 km/h |
12 | Łódź | 15,3 km/h |
Średnia prędkość komunikacyjna poza szczytem |
Miejsce | Miasto | Prędkość komunikacyjna |
1 | Poznań | 21,8 km/h |
2 | Szczecin | 21,2 km/h |
3 | Bydgoszcz | 21,2 km/h |
4 | Olsztyn | 19,8 km/h |
5 | Warszawa | 19,5 km/h |
6 | Kraków | 18,9 km/h |
7 | Grudziądz | 18,8 km/h |
8 | Wrocław | 18,7 km/h |
9 | GOP | 18,6 km/h |
10 | Gdańsk | 17,1 km/h |
11 | Elbląg | 17,1 km/h |
12 | Łódź | 16,0 km/h |
Średnia prędkość komunikacyjna linii tramwajowych w Polsce 2022
Z kolei w aktualnym rankingu Poznań spadł na szóste miejsce, co tłumaczone jest właśnie remontami w centrum miasta.
Mocny spadek Poznania wynika z szerokiego frontu robót w centrum miasta, na Wildzie, a także pogarszającego się stanu technicznego trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, który w tym roku ma zostać wyremontowany. Duży zakres prac w centrum i skierowanie wielu linii na trasy objazdowe skutkowało kumulacją tramwajów na czynnych odcinkach sieci, co wpłynęło na wydłużenie czasów jazdy między przystankami.
Pozycja | Miasto | Prędkość | Zmiana r/r |
1 | Olsztyn | 20,24 | 2,12% |
2 | Bydgoszcz | 20,06 | -1,92% |
3 | Gorzów Wlkp. | 20,01 | |
4 | Szczecin | 19,97 | -1,39% |
5 | Toruń | 19,92 | |
6 | Poznań | 19,85 | -4,54% |
7 | Częstochowa | 19,79 | |
8 | Warszawa | 19,33 | 2,18% |
9 | Kraków | 19,21 | 2,19% |
10 | GOP | 17,86 | -4,04% |
11 | Grudziądz | 17,72 | -5,85% |
12 | Gdańsk | 17,48 | 2,10% |
13 | Łódź | 16,86 | 7,84% |
14 | Wrocław | 16,65 | -6,36% |
15 | Elbląg | 16,5 | -2,66% |
Natomiast najszybciej kursują tramwaje w Olsztynie, to tłumaczone jest faktem, iż w tym mieście mamy najmłodsze linie tramwajowe w Polsce - tramwaje w tym mieście wróciły na ulice w 2015 roku. Dzięki temu już na etapie ich projektowania wprowadzono rozwiązania priorytetyzujące ruch tramwajowy.
Pozycja | Miasto | Prędkość |
1 | Olsztyn | 20,24 |
2 | Gorzów Wlkp. | 20,01 |
3 | Toruń | 19,92 |
4 | Bydgoszcz | 19,9 |
5 | Częstochowa | 19,79 |
6 | Poznań | 19,38 |
7 | Kraków | 19,13 |
8 | Szczecin | 19,02 |
9 | Warszawa | 18,86 |
10 | GOP | 17,78 |
11 | Grudziądz | 17,72 |
12 | Gdańsk | 17,49 |
13 | Łódź | 16,55 |
14 | Elbląg | 16,33 |
15 | Wrocław | 15,87 |
W przypadku prędkości w godzinach szczytu, co jest chyba najistotniejsze dla mieszkańców tym miast, również wygrał Olsztyn, a Wrocław znalazł się na ostatniej pozycji.
Pozycja | Miasto | Prędkość |
1 | Szczecin | 21,39 |
2 | Poznań | 20,34 |
3 | Bydgoszcz | 20,27 |
4 | Olsztyn | 20,24 |
5 | Gorzów Wlkp. | 20,01 |
6 | Toruń | 19,92 |
7 | Warszawa | 19,9 |
8 | Częstochowa | 19,79 |
9 | Kraków | 19,3 |
10 | GOP | 17,94 |
11 | Grudziądz | 17,72 |
12 | Wrocław | 17,51 |
13 | Łódź | 17,45 |
14 | Gdańsk | 17,37 |
15 | Elbląg | 16,7 |
W godzinach poza szczytem, najszybsze tramwaje mamy w Szczecinie, a najwolniejsze w Elblągu.
Jeszcze z ciekawostek z tego raportu, spójrzmy na koniec na najszybsze i najwolniejsze linie tramwajowe w poszczególnych miastach.
Bydgoszcz
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 5 | 23,5 km/h | 4/176 |
Najwolniejsza | 8 | 16,1 km/h | 148/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem | | | |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 5 | 24,9 km/h | 6/150 |
Najwolniejsza | 4 | 16,3 km/h | 138/150 |
Częstochowa
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 3 | 20,0 km/h | 31/176 |
Najwolniejsza | 2 | 19,5 km/h | 43/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 3 | 20,0 km/h | 34/150 |
Najwolniejsza | 2 | 19,5 km/h | 51/150 |
Elbląg
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 2 | 16,4 km/h | 141/176 |
Najwolniejsza | 1 | 16,2 km/h | 147/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 2 | 16,7 km/h | 132/150 |
Najwolniejsza | 3 | 16,6 km/h | 135/150 |
Gdańsk
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 7 | 18,8 km/h | 56/176 |
Najwolniejsza | 4 | 16,5 km/h | 137/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 9 | 18,5 km/h | 79/150 |
Najwolniejsza | 2 | 16,9 km/h | 129/150 |
GOP
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 35 | 21,1 km/h | 20/176 |
Najwolniejsza | 38 | 12,5 km/h | 176/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 35 | 21,1 km/h | 19/150 |
Najwolniejsza | 3 | 14,9 km/h | 149/150 |
Gorzów Wielkopolski
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 1 | 20,0 km/h | 32/176 |
Najwolniejsza | 1 | 20,0 km/h | 32/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 1 | 20,0 km/h | 36/150 |
Najwolniejsza | 1 | 20,0 km/h | 36/150 |
Grudziądz
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 1 | 17,7 km/h | 93/176 |
Najwolniejsza | 1 | 17,7 km/h | 93/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 1 | 17,7 km/h | 100/150 |
Najwolniejsza | 1 | 17,7 km/h | 100/150 |
Kraków
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 50 | 23,3 km/h | 6/176 |
Najwolniejsza | 2 | 14,6 km/h | 170/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 50 | 23,3 km/h | 12/150 |
Najwolniejsza | 2 | 15,0 km/h | 148/150 |
Łódź
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 10B | 19,6 km/h | 41/176 |
Najwolniejsza | 3A | 13,8 km/h | 173/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 6 | 20,2 km/h | 30/150 |
Najwolniejsza | 3B | 14,7 km/h | 150/150 |
Olsztyn
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 2 | 20,3 km/h | 27/176 |
Najwolniejsza | 1 | 20,1 km/h | 30/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 2 | 20,3 km/h | 26/150 |
Najwolniejsza | 1 | 20,1 km/h | 32/150 |
Poznań
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 14 | 25,8 km/h | 2/176 |
Najwolniejsza | 9 | 15,0 km/h | 165/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 14 | 26,9 km/h | 2/150 |
Najwolniejsza | 9 | 15,8 km/h | 142/150 |
Szczecin
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 8 | 22,9 km/h | 9/176 |
Najwolniejsza | 11 | 15,7 km/h | 155/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 8 | 25,2 km/h | 4/150 |
Najwolniejsza | 11 | 16,9 km/h | 127/150 |
Toruń
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 5 | 21,1 km/h | 18/176 |
Najwolniejsza | 4 | 18,5 km/h | 69/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 5 | 21,1 km/h | 18/150 |
Najwolniejsza | 4 | 18,5 km/h | 80/150 |
Warszawa
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 2 | 31,4 km/h | 1/176 |
Najwolniejsza | 14 | 15,9 km/h | 153/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 2 | 31,4 km/h | 1/150 |
Najwolniejsza | 31 | 16,7 km/h | 131/150 |
Wrocław
Tramwaje w szczycie |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 31 | 17,5 km/h | 97/176 |
Najwolniejsza | 23 | 13,6 km/h | 175/176 |
| | | |
Tramwaje poza szczytem |
Linia | Numer linii | Prędkość | Pozycja PL |
Najszybsza | 31 | 19,3 km/h | 56/150 |
Najwolniejsza | 23 | 15,1 km/h | 147/150 |
–
Autorami raportu "Prędkości komunikacyjne tramwajów w wybranych polskich miastach 2022" są dziennikarze portalu PulsGdanska.pl: Krzysztof Kalkowski oraz Emil Włuka.
Źródło: PulsGdanska.pl.