Ciekawostki technologiczne

Zużyte tłuszcze spożywcze jako paliwo do aut od Volkswagena

Piotr Kurek
Zużyte tłuszcze spożywcze jako paliwo do aut od Volkswagena
6

Samochody elektryczne mają pomóc w oczyszczeniu powietrza ze śmierdzących i zanieczyszczających środowisko spalin, jednak do ich popularności i przystępności wciąż daleka droga. Rozwiązaniem mogą też być paliwa bardziej ekologiczne. Pomysł na ich rozpowszechnienie ma Volkswagen.

Volkswagen pracuje nad nowoczesnym i przystępnym samochodem elektrycznym, na który będzie mógł sobie pozwolić każdy, przeciętnie zarabiający, człowiek. Jednak nie zapomina o bardziej tradycyjnych paliwach, które wciąż wlewane są do aut na całym świecie. Nowym pomysłem niemieckiem firmy są frytki, a raczej co zostaje po ich usmażeniu — stary, zużyty olej już trafia do baków w postaci R33 BlueDiesel.

Zobacz też: Volkswagen wyprodukuje elektryczny samochód dla wszystkich

Dzięki nowoczesnym metodom przeróbki, zużyty olej może zostać ponownie wykorzystany. Tłuszcz zostaje poddany filtracji, oczyszczeniu i procesowi przerobienia go na mieszankę parafinową lub komponent dodawany do oleju napędowego. W R33 BlueDiesel ok 33 procent to składniki pochodzenia naturalnego, wytworzone wyłącznie z odpadów. W porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym użycie R33 BlueDiesla pozwala zmniejszyć emisję CO2 o co najmniej 20 procent według schematu „well to wheel” (od źródła do koła). Paliwo to można z powodzeniem wykorzystywać w obecnych silnikach Diesla, bez konieczności wprowadzania w nich modyfikacji — nowa mieszanka spełnia wszystkie wymagania i normy, paliw przeznaczonych do silników wysokoprężnych, w tym DIN EN 590.

Zobacz też: Hiszpania od 2040 roku zakaże sprzedaży aut napędzanych benzyną i ropą

Nowe paliwo testowane było przez pracowników niemieckiego producenta. Od początku roku tankowali służbowe auta wyłącznie R33 BlueDieslem. Za jego opracowanie odpowiada Volkswagen wraz z Hochschule Coburg oraz innymi partnerami. Od stycznia 2018 dostarczane jest przez Shell Global Solutions we współpracy z Tecosol i Neste. Stosowanie nowego paliwa jest opłacalne w głównej mierze dla flotowych klientów Volkswagena wyposażonych w silniki Diesla i przejeżdzające rocznie tysiące kilometrów.

Zobacz też: Volkswagen chce uzdrowić świat i uwolnić miasta od korków. A co ze szkodliwymi dieselami?

Źródło: Informacja prasowa

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu