Wakacje to niewątpliwie jeden z tych okresów w roku, w których na naszych drogach panuje wzmożony ruch. Również i ja miałem okazję przebyć w ostatnim czasie kilka tysięcy kilometrów, a wraz ze mną zabrałem w podróż kamerę samochodową Media-Tech U-Drive Up MT4045. Kamery montowane na przedniej szybie, dotychczas kojarzące nam się z nieoznakowanymi radiowozami policji, […]

Wakacje to niewątpliwie jeden z tych okresów w roku, w których na naszych drogach panuje wzmożony ruch. Również i ja miałem okazję przebyć w ostatnim czasie kilka tysięcy kilometrów, a wraz ze mną zabrałem w podróż kamerę samochodową Media-Tech U-Drive Up MT4045. Kamery montowane na przedniej szybie, dotychczas kojarzące nam się z nieoznakowanymi radiowozami policji, stają się coraz bardziej popularne wśród użytkowników polskich dróg. Nagranie z urządzenia może być niezwykle przydatne w przypadku wypadku lub kolizji, a także w kontrowersyjnej sytuacji w czasie zatrzymania przez policję, bądź inne służby drogowe.

Zestaw

Przygodę z kamerą rozpocząłem niecałe 2 miesiące temu, kiedy to w moje ręce trafiło kompaktowe pudełko od producenta, które zawierało:
• kamerę Media-Tech U-Drive Up MT4045
• uchwyt do mocowania na szybę (tradycyjna budowa: przyssawka plus zatrzask przytrzymujący urządzenie stabilnie do miejsca zaczepienia)
• kabel USB pozwalający podłaczyć urządzenie do komputera (długość – 70 cm)
• kabel zasilający do gniazda zapalniczki (długość – 350 cm, co stanowi niewątpliwie duży plus w przypadku podłączenia kamery w samochodzie ciężarowym lub zamontowania jej do tylnej szyby jako rejestrator tego, co dzieje się za pojazdem)
• instrukcja obsługi w formie drukowanej książeczki

Początek przygody

Aby móc w pełni korzystać z kamery, potrzbowałem jeszcze karty pamięci microSD, której nie ma w zestawie (co w kontekście ceny urządzenia wydaje się uzasadnione). Producent deklaruje maksymalną pojemność obsługiwanej karty jako 32GB. Mój wybór padł na Sandisk UltramicroSDHC 32 GB, której używałem wcześniej w kamerze GoPro. Slot na kartę znajduje się w bocznej części kamery. Z drugiej strony znajdziemy jedno wejście/wyjście mini-USB, do którego podłączamy kabel zasilający. Dzięki odpowiedniemu zawinięciu kabla na uchwycie mocującym kamerę nie sprawiał on problemów w tracie jazdy (mimo równoczesnego stosowania radia CB i ładowarki do telefonu, porządek w kablach został utrzymany). Z przodu kamery znalazło się 12 diod podczerwonych – 6 po jednej i 6 po drugiej stronie obiektywu – wykorzystywanych podczas słabego oświetlenia, szczególnie podczas nagrań nocnych.

Montaż kamery w samochodzie zajął kilkadziesiąt sekund. Kamera, dzięki swoim niewielkim rozmiarom (65x40x50mm) bardzo dobrze wkomponowuje się w miejsce za lusterkiem wstecznym. Co więcej, dzięki kompaktowym rozmiarom nie zasłania ona praktycznie w żaden sposób pola widzenia kierowcy. Mimo niewielkich rozmiarów urządzenia, posiada ono obudowę z gumowego tworzywa, co sprawia, że wydaje się solidne i trwałe. Do dyspozycji mamy też regulację kąta nachylenia kamery oraz uchwyt pozwalający na szybki montaż i demontaż samej kamery (bez odczepiania przyssawki od szyby) i schowanie jej na przykład pod siedzeniem bądź w schowku w trakcie postoju pojazdu.

Kamera została wyposażona w kolorowy wyświetlacz LCD o przekątnej 1,5 cala. Z racji swych kompaktowych wymiarów przeglądanie nagrań na kamerze, mimo iż posiada ona taka funkcję, nie sprawdzi się w przypadku próby dostrzeżenia i analizy detali na nagraniu. Nie mniej jednak wbudowany w urządzenie ekran jest wystarczający do sprawnego poruszania się po menu, a także pozwala na poprawny podgląd w trakcie ustawienia i wyregulowania obszaru nagrywania przed jazdą. Atutem kamery jest niewątpliwie kąt widzenia – 120 stopni, który przy dobrym ustawieniu i wyregulowaniu pozycji kamery pozwala objąć swoim zasięgiem zakres widzenia podobny do tego, co widzi kierowca czy pasażer podróżujący z przodu.

Ostatnim krokiem przed rozpoczęciem rejestrowania obrazu i dźwięku z mojej jazdy było wybranie optymalnych ustawień kamery, pozwalających uzyskać najlepszą, możliwą jakość obrazu. Jako najlepszą rozdzielczość filmu producent daje nam do dyspozycji jakość 1080p Full HD (1920×1080 pikseli), którą stosowałem we wszystkich przedstawionych niżej nagraniach. Kamera była testowana w różnych warunkach drogowych i porach.

Jakość nagrań

Podczas jazdy w ciągnu jasnego dnia kamera spisywała się naprawdę dobrze. Podróżując w słoneczny dzień na nagraniu odczytamy większość szczegółów zarejestrowanych przez urządzenie. Przejeżdżając przez miasto z przepisową prędkością 50 km/h w sposób czytelny zarejestrujemy numery rejestracyjne mijanych pojazdów. Podczas jazdy autostradą czytelne także będą mijane znaki drogowe i drogowskazy (jednak przy prędkości przekraczającej 120 km/h odczytanie rejestracji mijanego pojazdu nie jest już łatwym zadaniem). Sytuacja pogarsza się w przypadku deszczu, bądź pochmurnych dni – wtedy liczba szczegółów możliwych do odczytania drastycznie maleje.

Podczas jazdy w nocy nie oczekiwałem od urządzenia tej klasy rewelacji – miałem obawy o jakość nagrań, które w większości się potwierdziły. Jakość nagrań nocnych, pomimo dostępnego w urządzeniu trybu nonego mająego zapewnić lepsze nagrania, pozostawia wiele do życzenia. O ile odczytanie numeru rejestracyjnego pojazdu stojącego na światłach przed nami na oświetlonym przez latarnie skrzyżowaniu jest możliwa, to w odległości 5 – 7 metrów nie jesteśmy w stanie zarejestrować nic więcej niż kształt i kolor poruszającego się obiektu. Wjazd w osiedlową uliczkę kończy się czarną plamą na ekranie, z której nieśmiało w tle przebijają się kształty pojazdów i postaci pozostających w zasięgu kamery. Również jazda na trasie nie niesie za sobą oczekiwanych rezultatów – przejazd przez oświetlony wiadukt pozwala dostrzec szczegóły otoczenia, natomiast przez większość trasy nagranie jest po prostu nieczytelne. W nagraniach prezentowanych poniżej – w celu poszanowania prywatności kierujących – tablice rejestracyjne w ujęciach, w których były w pełni czytelne, zostały zamazane.










Możliwości

Do obsługi urządzenia służy intuicyjne menu, które zostało podzielone na cztery grupy ustawień: ustawienia trybu wideo, ustawienia trybu aparatu (tryb aparatu pozwala na zrobienie zdjecia za pomocą kamery – przydatne na przykład w sytuacji, kiedy chcemy uchwycić źle zaparkowany pojazd), ustawienia plików zapisanych na karcie pamięci oraz ustawienia ogólne urządzenia. Do najważniejszych ustawień trybu wideo – z punktu widzenia użytkownika – należą między innymi:
• Rozdzielczość – do wyboru 6 trybów: FullHD (1920×1080 pikseli), 1080p (1440×1080 pikseli), 720p (1280×720 pikseli), WVGA (848×480 pikseli), VGA (640×480 pikseli) oraz QVGA (320×240 pikseli)
• Nagrywanie cyklu – do wyboru: 1 minuta, 2 minuty, 3 minuty (Nagrywanie cyklu to dzielenie nagrania na mniejsze pliki o podanej w ustawieniach długości, ułatwiające późniejszą obróbkę czy odtwarzanie pliku. Podczas długich nagrań wykorzystanie cyklu pozwala na nadpisywanie najstarszych nagrań z kamery znajdujących się na karcie pamięci)
• Wykrywanie ruchu – automatyczne rozpoczęcie nagrywania w momencie ruchu pojazdu
• Stempel daty – dodanie na nagraniu informacji o czasie nagrania w postaci daty i godziny
• G-sensor – bardzo przydatna funkcja w przypadku wypadku lub kolizji, polegająca na zablokowaniu przed usunięciem lub nadpisaniem nagrania na karcie w przypadku gdy kamera ulegnie wstrząsowi o podanej sile – do wyboru 2G, 4G lub 8G.
Dodatkowo w trybie wideo znajdziemy ustawienia EV, ustawienia dźwięku (dźwięk nagrywany w kabinie jest dość słabej jakości, rozmowa lub dźwięk z radia normalnej głośności na nagraniu będzie praktycznie niesłyszalna), ustawienia dźwięku przycisków.

W ustawieniach trybu aparatu możemy dostosować tryb wyzwalacza, rozdzielczość zdjęcia, ustalić sekwencję robionych zdjęć, a także ustawić parametry związane z fotografią takie jak ostrość, balans bieli, kolor, ISO czy EV. Ustawienia trybu odtwarzania pozwalają na usuwanie nagrania oraz ręczne zablokowania go na karcie, podobnie jak w przypadku G-sensora (w przypadku gdy zależy nam na zapisaniu nagrania, które właśnie zarejestrowaliśmy i nie chcemy, aby zostało nadpisane). W ustawieniach ogólnych znajdziemy opcje pozwalajace między innymi na ustalenie automatycznego wyłączania urządzenia, języka menu, obrotu ekranu o 180 stopni (przydatne podczas niektórych mocowań kamery). Znajdziemy tutaj także opcję ustawień fabrycznych oraz informacje o oprogramowaniu zainstalowanym w urządzeniu.

Ciekawostka: w ustawieniach znajdziemy możliwość obrotu ekranu o 180 stopni, przydatną podczas niektórych zastosowań kamery. Niestety, po obróceniu kamery przyciski do sterowania menu nie zmieniają swoich funkcjonalności, przez co wciskając strzałkę “w dół”, menu przechodzi do kolejnej pozycji.. w górę. Niewątpliwie dłuższą chwilę zajmie nam przestawienie się na sterowanie menu w taki sposób, jakiego od niego oczekujemy.

Warto wiedzieć

Na koniec warto wspomnieć jeszcze o kilku nieopisywanych wcześniej rzeczach, które mogą być wartościowe z perspektywy osoby decydującej się na zakup urządzenia. W trakcie testów korzystałem z cyklu nagrywania o długości 3 minut. Rzeczywisty czas pliku na karcie to zwykle 3 minuty i 2 sekundy, a jego średni rozmiar oscylował w granicy 435 MB. Karta o pojemności 32 GB, którą używałem do testów, pozwalała na zapis 3 godzin i 34 minut nagrania. W trakcie pracy kamera powinna być podpięta cały czas do gniazda zapalniczki, jednak producent wyposażył urządzenie w akumulator, który podtrzymuje działanie rejestratora ok. 10 minut od wyłączenia zasilania – opcja przydatna szczególnie w momencie krótkiego postoju z wyłączonym zapłonem, podczas którego chcemy dalej rejestrować otaczające nas wydarzenia. W trakcie dwóch miesięcy testów trzy razy zdarzyła się sytuacja, gdy po uruchomieniu silnika urządzenie zawiesiło się – obraz przewijał się na ekranie kamery z dołu do góry, jak na prompterze. Niewielki problem rozwiązywało wyłaczenie i ponowne włączenie kamery.

Przykładowe nagrania i zdjęcie

18220015min

Zdjęcie w oryginalnej rozdzielczości 4000×3000 megapikseli znajdziecie tutaj.

Podsumowanie

Cena urządzenia w oficjalnym sklepie producenta to 129,00 złotych. Osiągnięcie idealnych wyników w każdych warunkach w kamerze z tej półki cenowej jest niemożliwe, ale porównując stosunek ceny do jakości można śmiało stwierdzić, że za niewielką cenę dostajemy urządzenie pozwalajace na skuteczną rejestrację zdarzeń drogowych. W zależności od warunków pogodowych, pozwoli ono na odtworzenie spornej sytuacji na drodze z większą (w dobrych warunkach pogodowych) lub nieco mniejszą (pochmurny dzień, noc) ilością szczegółów. Podsumowując dwumiesięczną przygodę z Media-Tech U-Drive Up MT4045 mogę stwierdzić, że spełnił on moje oczekiwania i jest warty rekomendacji szczególnie dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę z samochodowymi rejestratorami trasy.