Telewizja

Ten wykres pokazuje dobitnie, co Polacy myślą o tubie propagandowej TVP

Grzegorz Ułan
Ten wykres pokazuje dobitnie, co Polacy myślą o tubie propagandowej TVP
113

Wczoraj na profilu CBOS na Twitterze pojawiła się informacja wraz z wykresem o ocenie mediów publicznych, jaką wystawiają im rodacy. Sam wykres chyba nie dziwi już nikogo, ciekawe z kolei jest to, że wrzucił go właśnie CBOS, czyli fundacja zależna od obozu rządzącego.

Niemniej na tyle zainteresował mnie ten sondaż, z którego wyciągnięto ten wykres, że postanowiłem go dziś zamówić i sprawdzić jak to wygląda w odniesieniu do pozostałych wiodących mediów w Polsce - telewizyjnych i radiowych.

Niemniej na tyle zainteresował mnie ten sondaż, z którego wyciągnięto ten wykres, że postanowiłem go dziś zamówić i sprawdzić jak to wygląda w odniesieniu do pozostałych wiodących mediów w Polsce - telewizyjnych i radiowych.

Ocena stacji telewizyjnych w Polsce

Zerknijmy najpierw na dokładne dane liczbowe odnoszące się do oceny najpopularniejszych stacji telewizyjnych w Polsce.

Ostatnie dobre notowania TVP miała w 2014 roku. Następne sondaże już po przejęciu władzy przez obecną partię rządząca pokazują systematyczny spadek popracia. W 2016 roku źle oceniało TVP 21% rodaków, ostatni sondaż za kwiecień pokazuje już, iż aż 44% widzów w Polsce źle ocenia poczynania mediów publicznych. Jednocześnie pierwszy raz w historii badań odsetek złych ocen przewyższył te dobre.

Wyraźnie to widać na tym wykresie, które to CBOS ładnie opakował i wrzucił na Twittera. Od 2014 roku widać powolny ale systematyczny spadek dobry ocen i wzrost złych, aż do kwietnia tego roku, kiedy te krzywe w końcu się przecięły. Historyczne dane od 1997 roku pokazują też, że wcześniej nigdy nie było tak źle z oceną mediów publicznych, za żadnej poprzedniej władzy.

Żeby nie było tak jednostronnie, spadek poparcia odnotowuje też stacja TVN, ale oczywiście nie w takiej skali jak w przypadku TVP. Obecnie dobrą ocenę wystawia tej stacji 55% badanych, a złą 23%.

Niezmienną i stabilną od lat opinią cieszy się z kolei stacja Polsat, która może pochwalić się poparciem 68% badanych przy jedynie 10% złych ocen.

Ciekawie też przedstawia się odsetek osób niezdecydowanych, co do swojej oceny stacji. W przypadku TVP jedynie 16% osób ma wątpliwości jak oceniać tę stację, a w przypadku TVN i Polsatu odpowiednio 23% i 22%.

Jak to się przedstawia w rozbiciu na wiek czy miejsce zamieszkania? Najwięcej złych ocen TVP ma wśród najmłodszej grupy badanych 18-24 lata oraz wśród osób zamieszkałych w miejscowościach powyżej 500 tys. mieszkańców z wyższym wykształceniem.

W przypadku TVN i Polsatu nie ma tak dużych różnic w dobrych czy złych ocenach w zależności od wieku, miejsca zamieszkania czy wykształcenia.

Ocena stacji radiowych w Polsce

Jeśli chodzi o stacje radiowe mamy tu w przypadku każdej badanej rozgłośni duży odsetek osób niezdecydowanych i niepotrafiących jednoznacznie ich ocenić. Niemniej 57% dobrych ocen zebrała tu stacja RMF FM przy zaledwie 6% złych. Druga najpopularniejsza w Polsce stacja Radio ZET ma nieco mniej dobry ocen - 50%, ale również mało złych - 5%. Na drugim biegunie mamy stacje publiczne Polskiego Radia - 32% dobrych ocen i 25% złych oraz Radio Maryja, której złą ocenę wystawiło 32% badanych przy 14% dobrych ocen.

Tak więc obraz jest jasny i klarowny. Polacy źle oceniają media publiczne w Polsce od czasu przejęcia władzy przez obecną partię rządzącą. Natomiast fakt, że dane te pokazuje i w pewien sposób promuje CBOS może świadczyć o tym, że w końcu coś będą chcieli z tym zrobić, by odwrócić ten katastrofalny dla mediów publicznych trend. Oczekiwanie, że nagle z dnia na dzień TVP przestanie być tubą propagandową byłoby z mojej strony dalece naiwne, jednak może z czasem będą się starali nieco wypośrodkować swój przekaz, co jak widać doskonale wychodzi od lat stacji Polsat.

Źródło: CBOS. Stock Image from Depositphotos.

Ocena stacji telewizyjnych w Polsce

Zerknijmy najpierw na dokładne dane liczbowe odnoszące się do oceny najpopularniejszych stacji telewizyjnych w Polsce.

Ostatnie dobre notowania TVP miała w 2014 roku. Następne sondaże już po przejęciu władzy przez obecną partię rządząca pokazują systematyczny spadek popracia. W 2016 roku źle oceniało TVP 21% rodaków, ostatni sondaż za kwiecień pokazuje już, iż aż 44% widzów w Polsce źle ocenia poczynania mediów publicznych. Jednocześnie pierwszy raz w historii badań odsetek złych ocen przewyższył te dobre.

Wyraźnie to widać na tym wykresie, które to CBOS ładnie opakował i wrzucił na Twittera. Od 2014 roku widać powolny ale systematyczny spadek dobry ocen i wzrost złych, aż do kwietnia tego roku, kiedy te krzywe w końcu się przecięły. Historyczne dane od 1997 roku pokazują też, że wcześniej nigdy nie było tak źle z oceną mediów publicznych, za żadnej poprzedniej władzy.

Żeby nie było tak jednostronnie, spadek poparcia odnotowuje też stacja TVN, ale oczywiście nie w takiej skali jak w przypadku TVP. Obecnie dobrą ocenę wystawia tej stacji 55% badanych, a złą 23%.

Niezmienną i stabilną od lat opinią cieszy się z kolei stacja Polsat, która może pochwalić się poparciem 68% badanych przy jedynie 10% złych ocen.

Ciekawie też przedstawia się odsetek osób niezdecydowanych, co do swojej oceny stacji. W przypadku TVP jedynie 16% osób ma wątpliwości jak oceniać tę stację, a w przypadku TVN i Polsatu odpowiednio 23% i 22%.

Jak to się przedstawia w rozbiciu na wiek czy miejsce zamieszkania? Najwięcej złych ocen TVP ma wśród najmłodszej grupy badanych 18-24 lata oraz wśród osób zamieszkałych w miejscowościach powyżej 500 tys. mieszkańców z wyższym wykształceniem.

W przypadku TVN i Polsatu nie ma tak dużych różnic w dobrych czy złych ocenach w zależności od wieku, miejsca zamieszkania czy wykształcenia.

Ocena stacji radiowych w Polsce

Jeśli chodzi o stacje radiowe mamy tu w przypadku każdej badanej rozgłośni duży odsetek osób niezdecydowanych i niepotrafiących jednoznacznie ich ocenić. Niemniej 57% dobrych ocen zebrała tu stacja RMF FM przy zaledwie 6% złych. Druga najpopularniejsza w Polsce stacja Radio ZET ma nieco mniej dobry ocen - 50%, ale również mało złych - 5%. Na drugim biegunie mamy stacje publiczne Polskiego Radia - 32% dobrych ocen i 25% złych oraz Radio Maryja, której złą ocenę wystawiło 32% badanych przy 14% dobrych ocen.

Tak więc obraz jest jasny i klarowny. Polacy źle oceniają media publiczne w Polsce od czasu przejęcia władzy przez obecną partię rządzącą. Natomiast fakt, że dane te pokazuje i w pewien sposób promuje CBOS może świadczyć o tym, że w końcu coś będą chcieli z tym zrobić, by odwrócić ten katastrofalny dla mediów publicznych trend. Oczekiwanie, że nagle z dnia na dzień TVP przestanie być tubą propagandową byłoby z mojej strony dalece naiwne, jednak może z czasem będą się starali nieco wypośrodkować swój przekaz, co jak widać doskonale wychodzi od lat stacji Polsat.

Źródło: CBOS.
Stock Image from Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu