E-commerce

Temu i Shein z problemami. Polski rząd chce wyjaśnień

Piotr Kurek
Temu i Shein z problemami. Polski rząd chce wyjaśnień
Reklama

Popularne sklepy Temu i Shein mogą mieć w Polsce spore problemy. Po zgłaszanych wielokrotnie nieprawidłowościach, do akcji wkracza Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które oczekuje od platform wyjaśnień.

Temu i Shein cieszą się ogromną popularnością na całym świecie, w tym w Polsce. Według danych Gemius Mediapanel, w styczniu 2024 r. aplikacja Temu oraz sklep internetowy miały w Polsce 14,9 mln realnych użytkowników, a aplikacja Shein oraz strona mogły pochwalić się 6 mln realnych użytkowników. Te liczby plasują obie platformy w czołówce najczęściej używanych marketplace’ów przez polskich konsumentów. Jak wynika z analiz Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz sygnałów docierających do resortu m.in. od Polskiego Towarzystwa Gospodarczego, a także zgłoszeń i skarg konsumentów i przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, praktyki stosowane przez obie platformy mogą naruszać krajowe i unijne przepisy dotyczące m.in. ochrony konsumentów.

Reklama

Nieprawidłowości wskazane platformie Temu

  • Nieprzestrzeganie przepisów tzw. Dyrektywy Omnibus – przy informowania o obniżeniu ceny, brak prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
  • Stosowanie „liczników” oraz komunikatów mogących powodować presję u konsumentów – „liczniki” odliczające czas np. darmowej dostawy czy komunikaty nacechowane pośpiechem np. „Popularne! Prawie wyprzedane”.
  • Brak wskazywania jednoznacznej i konkretnej ceny towarów – w odniesieniu do niektórych produktów, wykorzystywane są niejasne określenia dotyczące ceny za dany towar.
  • Niewłaściwe informowanie o minimalnej wartości zamówienia – konsument informowany jest o tym dopiero na końcowym etapie ścieżki zakupowej.
  • Stosowanie wprowadzających w błąd komunikatów dotyczących „kuponów” – kupony w formie pop-up’ów informują o możliwości zdobycia 500 zł, jednak bez informacji o warunkach umożliwiających skorzystania z tych środków; dodatkowo stosowanych jest wiele zakazanych w polskim prawie klauzul abuzywnych.
  • Naruszenia w zakresie praktyk marketingowych – gdy klient nie wyraził zgody na otrzymywanie informacji handlowych z serwisu, platforma wielokrotnie zachęca go do wyrażenia takiej zgody za pomocą pojawiających się na ekranie pop-up’ów.
  • Pozorne gwarantowanie wyrównywania cen “korekta ceny w ciągu 30 dni” oraz pozorna gwarancja dostępnej dostawy za pobraniem.
  • Brak informacji, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego.

Nieprawidłowości wskazane platformie Shein

  • Nieprzestrzeganie przepisów Dyrektywy Omnibus – przy informowania o obniżeniu ceny, brak prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
  • Wprowadzające w błąd oceny produktów – brak informacji, czy opinie o produktach widocznie w serwisie pochodzą od konsumentów, którzy w rzeczywistości kupili dany produkt oraz w jaki sposób dokonywana jest ewentualna weryfikacja opinii. Nie wiadomo również jak opinie są liczone.
  • „Greenwashing” – brak rzetelnych informacji na poparcie twierdzeń odnoszących się do aspektów ekologicznych.
  • Niejasne zasady i niemożność wykorzystania kuponów – przykładowo konsument nie ma informacji dla których produktów może kuponu użyć.
  • Brak informacji, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego.

Do obu platform skierowano odpowiednie pisma, a sam resort oczekuje jasnych odpowiedzi i wyjaśnień. Na ten temat ani Temu, ani Shein nie odniosły się do informacji podawanych przez Ministerstwo. Można jednak podejrzewać, że wkrótce poznamy ich stanowisko.

Aktualizacja 30.05

Skontaktowało się z nami biuro prasowe Shein Polska z prośbą o zamieszczenie oświadczenia firmy:

W SHEIN, dążymy do zapewnienia naszym Klientom w Polsce bezpiecznych i przyjemnych zakupów, jednocześnie działając zgodnie z prawem krajowym oraz unijnym. Priorytetem jest dla nas przejrzystość i odpowiedzialność w działaniu, dlatego poczyniliśmy już istotne postępy w rozwiązaniu wielu kwestii wskazanych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W ciągu ostatnich miesięcy informowaliśmy Ministerstwo o naszej gotowości do dialogu i z niecierpliwością czekamy na tę współpracę w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama