Dość rzadko przewijam Facebooka, dziś jednak chciałem sprawdzić jak wygląda strona reklamowa serwisu i jestem przerażony. W ciągu 5 minut trafiłem na 10 reklam, które oszukują Polaków na pieniądze.
Tak się oszukuje Polaków na Facebooku! Panie Ministrze czas coś z tym zrobić
Ostatni apel Rafała Brzoska o to, aby Ministerstwo Sprawiedliwości zajęło się sytuacją na polskim Facebook, jest bardziej niż zasadny. W większość przypadków fałszywe reklamy wykorzystują jego wizerunek. Ilość ich jest natomiast przerażająca. Oprócz szefa InPost w reklamach wykorzystywane są wizerunki znanych sportowców czy polityków. Żaden z nich nie wziął w tych projektach udziału – to zupełnie bezprawne działania.
Poniżej kilka przykładów. Reklamy te prowadzą bezpośrednio na fałszywe strony internetowe, gdzie ludzie zachęcani są do rejestracji, a potem zapewne są ofiarami telefonicznych oszustów.
Ja swój apel chciałem też skierować do Ministerstwa Cyfryzacji, bo Facebooka wreszcie czas złapać za pysk i kontrolować. Tak duża platforma powinna brać odpowiedzialność za reklamy, jakie publikuje i na których zarabia pieniądze. Jeśli reklamy te oszukują Polaków na tak ogromną skalę, to znaczy, że albo nie chcą, albo nie wiedzą, jak z tym walczyć.
Facebook nie potrafi walczyć z fałszywymi reklamami?
W drugą wersję nie chce mi się wierzyć. Nie wierzę, że nie można zdiagnozować schematu działania oszustów. Goła strona publikuje reklamy, komentują je nowe konta lub konta generowane przez automat, w reklamach używany jest wizerunek znanych polityków, sportowców i celebrytów. Przeciętnej klasy programista mógłby napisać kod odpowiedzialny za wyszukiwanie takich reklam.
Ale trzeba chcieć… albo, trzeba być zmuszonym do lepszej kontroli publikowanych treści, lub zmierzyć się z konsekwencjami. W tym przypadku będą pomocne odpowiednie regulacje. A od tego mamy rząd i ministrów.
Co można zrobić? Czas wprowadzić potrzebne regulacje
- Zmusić regulacjami Facebooka do natychmiastowej reakcji na zgłoszenia na fake newsy, czy reklamy oszustów.
- Zmusić do stworzenia dedykowane grona moderatorów zajmujących się fałszywymi reklamami. Dzisiaj 1 moderator przypada na 300-400 tysięcy Polaków - to nawet nie jest śmieszny żart.
- Zwiększyć liczbę moderatorów do poziomu 1 na 100 tysięcy osób
- Uruchomić call center do obsługi priorytetowych spraw
- Wprowadzić monitorowany algorytm wyszukujący fake newsy i fałszywe reklamy
- Wprowadzić w pełni monitorowany proces zgłoszeń tak, aby na każdym etapie widać było co się dzieje
- Wprowadzić maksymalny czas reakcji platformy na zgłoszenia według priorytetów
Ktoś powie, że zmuszenie do czegokolwiek tak gigantycznej firmy jak Facebook jest mało możliwe. Przypomnę jednak, że Facebook w przeszłości ponosił konsekwencje swoich działań. Irlandzki Minister danych osobowych nałożył w zeszłym roku karę 1.3 mld dolarów za nieprzestrzeganie unijnych przepisów odnośnie danych osobowych.
Facebook nie jest nietykalny, trzeba tylko chcieć i zacząć proces po naszej stronie.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu