Dostawy smartfonów na całym świecie spadły o 11 proc. Przyczyny to niekorzystne warunki gospodarcze i słaby popyt w pierwszym kwartale 2022 r.
Sprzedaż smartfonów mocno w dół. Rośnie tylko Apple i Samsung. Chińskie marki na minusie
W trudnych czasach rośnie zaufanie do sprawdzonych marek. Zyskują także ci, którzy są w jak największym stopniu niezależni od innych firm. A zarówno Apple jak i Samsung produkują podzespoły do swoich urządzeń.
Liderzy rosną
Według najnowszego raportu firmy Canalys obaj producenci zyskali – Koreańczycy urośli z 19 proc. w czwartym kwartale zeszłego roku do 24 proc. w pierwszym kwartale tego roku. Amerykanie zajęli drugie miejsce a ich wzrost wyniósł 3 proc. – z 15 do 18 proc.
Na trzecim miejscu jest Xiaomi, ale firma zanotowała minimalny spadek – z 14 do 13 proc. Czwarte jest OPPO (liczone łącznie z OnePlus) ze spadkiem z 11 do 10 proc, piąte miejsce przypadło vivo które ma 8 proc. rynku (spadek o 2 proc.).
Producent | Q1 2021 | Q1 2022 |
Samsung | 22% | 24% |
Apple | 15% | 18% |
Xiaomi | 14% | 13% |
OPPO | 11% | 10% |
vivo | 10% | 8% |
Inni | 28% | 27% |
Rynek jest niespokojny
„Światowy rynek smartfonów był hamowany przez niespokojne środowisko biznesowe w pierwszym kwartale” – mówi Nicole Peng, wiceprezes Canalys ds. urządzeń mobilnych.
„Rynki odnotowały wzrost liczby przypadków COVID-19 z powodu wariantu Omicron, na szczęście wysoki poziom szczepień pomógł w miarę szybko znormalizować aktywność konsumentów. Sprzedawcy stoją jednak w obliczu dużej niepewności z powodu wojny rosyjsko-ukraińskiej, trwających blokad Chin i zagrożenia inflacją. Wszystko to wpłynęło na mniejszy popyt – wyjaśnia Peng.
Jej zdaniem dobrą wiadomością jest to, że szybciej niż oczekiwano mogą się skończyć niedobory komponentów. Dzięki temu ceny urządzeń nie powinny rosnąć w tak zastraszającym tempie.
Zdaniem analityka Canalys Sanyama Chaurasia, Apple zyskał na nowym iPhonie SE. I to nawet mimo tego, że sprzedaje się poniżej oczekiwań producenta, o czym pisał Krzysztof Rojek. Klienci decydują się na niego, bo w podobnej cenie do poprzednika oferuje lepszy procesor, wydajność baterii i łączność 5G, której wymagają już operatorzy. Bardzo dobrze sprzedaje się również seria 13.
Z kolei Samsung zyskuje dzięki udanym modelom ze średniej i budżetowej półki z serii A. Także flagowa seria S22 jest bardzo popularna.
Tymczasem chińscy producenci borykają się ze spowolnieniem na rodzimym ryku, co mocno wpływa na ich wyniki.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu