JATO Dynamics, agencja zajmująca się monitorowanie rynku samochodowego na świecie podała całkiem ciekawe informacje na temat sprzedaży aut w Europie. W porównaniu do 2019 roku załamanie jest widoczne, ale zaskakuje nieco ogromny wzrost popularności aut zelektryfikowanych.
Sprzedaż aut spadła o niemal 1/3, ale aż 20% z nich korzysta z silnika elektrycznego
Sprzedaż spadła o 1/3, również w Polsce
W szczycie pandemii w pierwszej połowie roku sprzedaż samochodów na wielu rynkach się praktycznie załamała. W kolejnych miesiącach było nieco lepiej i lipiec wydawał się już powrotem do normalności, ale w sierpniu sprzedaż znowu spadła o 18% w stosunku do analogicznego okresu w roku 2019. W okresie od stycznia do sierpnia 2020 w państwach UE sprzedano łącznie 7 247 341 samochodów, to wynik o 33% gorszy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W tym samym czasie w Polsce swoich nabywców znalazło 256 924 samochody, o 32% mniej niż w tym samym czasie w roku 2019. Jak widać nie odbiegamy za bardzo od średniej europejskiej.
Napędy zelektryfikowane są coraz popularniejsze
W statystykach wyraźnie też widać jak ogromny wpływ na ofertę nowych samochodów sprzedawanych w Europie mają normy emisji spalin. W 2019 roku hybrydy i auta elektryczne stanowiły zaledwie 8% całej sprzedaży. W tym roku w sierpniu jest to już 21,4%, czyli 188 000 aut, które kupiono w tym miesiącu ma już jakąś formę zelektryfikowanego napędu. Owszem, duża w tym zasługa tak zwanych miękkich hybryd, czyli aut z generatorem/rozrusznikiem pracującym z instalacją o napięciu 48V. To rozwiązanie ma może i niewielki wpływ na ilość spalanego paliwa, ale pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania i sprawia, że napęd staje się efektywniejszy. Jego druga zaleta to znaczne lepsze działanie funkcji Start/Stop, która jest obciążająca dla tradycyjnych rozruszników.
Auta hybrydowe, do których zalicza się też miękkie hybrydy, stanowiły około połowę sprzedaży wśród modeli zelektryfikowanych, do tego w sierpniu na rynek trafiło 44 700 hybryd typu plug-in, które pozwalają przejechać 40-50 km w trybie bezemisyjnym oraz 48 800 aut elektrycznych. Szczególnie mocno rośnie sprzedaż napędów hybrydowych typu plug-in, bo aż o 283%, podczas gdy sprzedaż elektryków wzrosła "tylko" dwukrotnie. Co ciekawe największymi wzrostami sprzedaży tego typu modeli może pochwalić się Kia (+397%), a dalej mamy Renault (+112%) oraz Hyundaia (+102%).
źródło: Autokult
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu