Dacia zapowiadała nowe modele swoich najtańszych samochodów kilka tygodni temu, a dzisiaj poznaliśmy ich dokładną specyfikację. Nowe auta bazują na najnowszej płycie podłogowej Renault i są znacznie nowocześniejsze niż ich poprzednicy.
Dacia Sander, czyli Clio w przebraniu
Odkąd za Dacią stoi francuski koncern Renault, auta rumuńskiego producenta cieszą się coraz większą popularnością. Strategia budżetowej marki opłaciła się i Dacia zdobywa popularność w całej Europie, głównie za sprawą bardzo atrakcyjnych cen. Teraz modele Sandero, Logan i Sandero Stepway dokładają coś jeszcze, a mianowicie nowoczesny wygląd. Sandero bazuje na płycie podłogowej CMF-B, która stosowana jest również w modelu Renault Clio, dzięki czemu jest to bardzo nowoczesna konstrukcja zgodna z najnowszymi standardami bezpieczeństwa biernego. Dacia zaoferuje w nowych modelach w standardzie między innymi 6 poduszek powietrznych, system SOS, a nawet tempomat.
Z zewnątrz też jest całkiem nieźle, Dacia Sandero nieco urosła, przede wszystkim wszerz co ma zagwarantować więcej miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie. Poza tym z przodu mamy nowe reflektory z charakterystycznym choinkowym wzorem świateł LED do jazdy dziennej, który powtórzony został w tylnych lampach oraz opcjonalne światła przeciwmgłowe. Tradycyjne, już nieco archaiczne klamki zastąpiono nowymi uchwytami, a w opcji pojawi się podobno nawet elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, który ma 328 litrów pojemności w Sandero i 528 litrów w Loganie (czyli wersji sedan).
Nowocześniej jest również w środku. Co prawda od materiałów nie można wymagać zbyt wiele, nadal dominuje twardy plastik, ale pojawiają się elementy pokryte tkaniną i ładne przeszycia. W standardzie między zegarami będzie dostępny też wyświetlacz komputera pokładowego oraz z specjalny uchwyt na smartfona, który dzięki dedykowanej aplikacji i łączności Bluetooth może pełnić rolę systemu inforozrywki. W droższych wersjach wyposażenia w tym miejscu pojawi się 8-calowy ekran z obsługą Android Auto oraz Apple Car Play.
W ofercie będzie też dostępna Dacia Sandero Stepway, czyli crossover, który przypomina nieco Dustera po ostatnim liftingu. W praktyce jest to tylko nieco podniesiony model Sandero, z nieco lepszym wyposażeniem i relingami na dachu.
Nadal skromna oferta silnikowa
To co się nie zmieniło to nadal skromna oferta silnikowa. Dacia całkowicie zrezygnowała z jednostki wysokoprężnej. Sandero i Logan dostępne będą tylko z silnikami benzynowymi, a w zasadzie to z jednym, który dostępny będzie w 3 wersjach. To trzycylindrowa jednostka o pojemności 1 litra, która w najsłabszej odmianie rozwija 65 KM i sparowana jest z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. W wersji 90 KM jest już skrzynia sześciobiegowa, a w Sandero Stepway nawet automatyczna, bezstopniowa przekładnia CVT. W ofercie pojawi się też model ze zbiornikiem LPG, który może pokonać nawet ponad 1200 km na jednym tankowaniu obu zbiorników (paliwa i LPG).
Nowe modele Dacii powinny trafić do salonów pod koniec roku, wtedy też poznamy dokładny cennik. Pierwsze dostawy do klientów planowane są w przyszłym roku. Zainteresowanie będzie pewnie całkiem spore biorąc pod uwagę jaki dokonał się tutaj postęp. O ile oczywiście cena nadal pozostanie tak samo atrakcyjna.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu