„Gorące gadżety już nie wystarczają” – tak może brzmieć nowa strategia rynkowa Sony. Firma kojarzona dotychczas głównie z typowo sprzętowymi hitami, t...
„Gorące gadżety już nie wystarczają” – tak może brzmieć nowa strategia rynkowa Sony. Firma kojarzona dotychczas głównie z typowo sprzętowymi hitami, takimi jak konsola PlayStaton, odtwarzacz Walkman, komputery Vaio czy aparaty Cybershot, zamierza mniej koncentrować się na produkcji sprzętu. Sony najprawdopodobniej zaangażuje się bardziej w prace nad aplikacjami oraz platformami dystrybucji. Tak przynajmniej zapowiada Kazuo Hirai, mający od kwietnia bieżącego roku pełnić rolę prezesa firmy. Zmiany w Sony są potrzebne, bowiem ostatnie wyniki finansowe spółki to blisko trzy miliardy dolarów straty.
Wyrwać Sony z marazmu ma Kazuo Hirai, pracujący w firmie od roku 1984. Swoją karierę rozpoczął w Japonii w dziale marketingu działu muzycznego, z czasem jednak z kraju kwitnącej wiśni Kazuo przeniósł się do USA, gdzie dołączył do dywizji tworzącej gry komputerowe. Szybko wykazał się talentem i stał się ważną częścią sukcesu PlayStation na terenie Stanów Zjednoczonych. Reklamy pierwszej generacji konsoli emitowano w przerwach największych wydarzeń sportowych – NFL, NHL, NBA oraz NASCAR, co zwabiło wielu klientów nigdy nie zainteresowanych graniem. Zaledwie dwa tygodnie po debiucie konsoli PlayStation 3, w roku 2006, Hirai awansował na stanowisko prezesa całego Sony Computer Entertainment. Na początku tego roku dowiedzieliśmy się, że Kazuo zostanie prezesem Sony począwszy od dnia 1 kwietnia 2012. Ta krótko przedstawiona historia kariery nadchodzącego CEO japońskiego koncernu pozwala zrozumieć kierunek, w którym chce on poprowadzić firmę.
„Wszyscy mówią o produktach w stylu Sony, co jest dobre i ważne, jednak jeszcze ważniejsza dla mnie jest ewolucja firmy. Możemy zmienić tę firmę, kojarzoną dotąd głównie jako producenta sprzętu, w coś znacznie większego. (…) Sprzęt napędza oprogramowanie, a oprogramowanie napędza sprzęt i wszystko to połączone jest w jedną sieć.” Kazuo Hirai, Sony
Przyszły prezes Sony, bazując na doświadczeniach wyniesionych z pracy przy sukcesie konsoli PlayStation, chce skierować tory firmy w kierunku tworzenia oprogramowania, które nie może istnieć bez sprzętu i odwrotnie. Mające wytwórnie filmowe, muzyczne oraz produkujące gry wideo Sony może pójść śladami takich firm jak Apple czy Amazon i doskonale łączyć sprzedaż sprzętu z dystrybucją oprogramowania/plików. Kierunek zmian zapowiadany przez Kazuo Hirai wydaje się słuszny i ma szanse na sukces. Pierwsze oceny wystawiać będziemy mogli jednak dopiero za dwa lata, tyle nowemu prezesowi ma zająć bowiem wprowadzenie zmian w prowadzonym biznesie.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu