Felietony

Social media narzędziem w rekrutacji. LinkedIn góruje za oceanem, u nas panuje GoldenLine

Marcin Kamiński
Social media narzędziem w rekrutacji. LinkedIn góruje za oceanem, u nas panuje GoldenLine
Reklama

Media społecznościowe to narzędzie coraz chętniej wykorzystywane w procesie rekrutacji. Branżowe serwisy takie, jak LinkedIn czy rodzimy Goldenline, w...


Media społecznościowe to narzędzie coraz chętniej wykorzystywane w procesie rekrutacji. Branżowe serwisy takie, jak LinkedIn czy rodzimy Goldenline, wykorzystywane są często przez firmy rekrutacyjne w celu poszukiwania potencjalnych kandydatów. Z czasem także mniej nastawione na życie zawodowe media społecznościowe typu Facebook czy Twitter zyskują aprobatę przy wyszukiwaniu pracowników. Dla wszystkich osób poszukujących pracy wniosek może być jeden - warto założyć lub zaktualizować swój profil na LinkedIn lub Goldenline, jak też bacznie kontrolować co publikuje się na Facebooku czy "ćwierka" na Twitterze.

Reklama

LinkedIn góruje nad Facebookiem i Twitterem

Opublikowany raport prezentuje sposób i skalę wykorzystania mediów społecznościowych przez pracodawców, pracowników oraz pośredników, czyli zewnętrzne firmy zajmujące się rekrutacją. Okazuje się, że poza granicami naszego kraju najczęściej wykorzystywanym medium jest LinkedIn. Osoby pracujące w działach HR chętniej wybierają właśnie tę stronę do poszukiwań kandydatów. Nie jest to niespodzianką, gdyż serwis ten w samym założeniu koncentruje się na naszym życiu zawodowym i kontaktach biznesowych. LinkedIn to również okazja na otrzymanie zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną - trzykrotnie większa niż na Twitterze i aż sześciokrotnie wyższa niż na Facebooku. Podobnie jest ze skutecznością ogłoszeń o pracę zamieszczanych przez rekruterów - anons na LinkedIn daje aż dziewięć razy więcej aplikacji na jedno ogłoszenie niż Facebook i trzykrotnie więcej niż Twitter.

Poniższy obrazek ilustruje do których sieci społecznościowcyh podłączone są osoby zajmujące się zawodowo rekrutacją. Zaledwie 21% przebadanych osób używa zarówno LinkedIn, Facebooka i Twittera. Z kolei aż 48% posiada konto jedynie na branżowym LinkedIn.


Social media a rekrutacja w Polsce

Prezentowane w omawianym raporcie dane dotyczą rynku zagranicznego i tam serwis LinkedIn zdecydowanie wiedzie prym. W Polsce realia są jednak zgoła inne, dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się tematowi bliżej. W naszym kraju pracodawcy najczęściej wykorzystują do poszukiwania informacji o kandydatach serwis GoldenLine, rodzimy odpowiednik LinkedIn.


Wyniki badań przeprowadzonych w roku 2011 wskazują, że ponad połowa pracodawców w swojej działalności używa GoldenLine, a blisko 40% popularnego Facebooka. To w tych dwóch mediach społecznościowych firmy poszukujące pracowników najczęściej umieszczają ogłoszenia, informują o wewnętrznym życiu spółki, a także poszukują danych na temat przyszłych kandydatów. O wypowiedź na temat realiów wykorzystania mediów społecznościowych w procesie rekrutacji w Polsce zapytaliśmy specjalistkę:

"Media społecznościowe są obecnie częstym źrodłem poszukiwania kandydatów, jednak w dalszym ciągu prym wiedzie polski portal GoldenLine oraz jego zagraniczny odpowiednik LinkedIn. Facebook obecnie wykorzystywany jest w większym stopniu do działań z zakresu Employer Branding, jednak firmy zaczynają się otwierać na możliwość wykorzystania tego portalu również w celach rekrutacyjnych." Magdalena Grzeca-Kamińska - Junior Recruitment Consultant, A-TEAM Recruitment

O tym, że warto zadbać o aktualne informacje o przeszłych miejscach zatrudniania oraz najistotniejsze słowa kluczowe dla wybranej przez nas branży przekonuje natomiast w specjalnej dla Antyweb wypowiedzi Krystian Dryniak z firmy organizującej szkolenia z zakresu wykorzystania mediów społecznościowych w rekrutacji:

"Social media z dnia na dzień stają się coraz bardziej popularnym narzędziem rekrutacji przyszłych kandydatów do firm. Dzieje się tak gdyż przy niewielkim koszcie można w nich w bardzo szybki i łatwy sposób dotrzeć do właściwych osób. Obecnie rekrutację przez social media deklaruje ponad 80% pracodawców w Polsce. Najbardziej popularnymi kanałami social media wykorzystywanymi do rekrutacji są te, które mają w swojej ofercie wyszukiwarki kandydatów, a więc między innymi najbardziej popularny w Polsce portal Goldenline czy coraz bardziej doceniany przez polskich pracodawców serwis Linkedin. Pracodawcy coraz częściej również zaczynają korzystać z takich portali jak Facebook tworząc w nim swoje firmowe profile czy dedykowane aplikacje do rekrutacji. Korzystają oni również z możliwości jakie daje im na tym portalu reklama kontekstowa aby dotrzeć do właściwych osób.

Przyszli kandydaci powinni przede wszystkim dbać o swój wizerunek w Internecie i uważać jakie treści umieszczają w sieci gdyż mogą je również zobaczyć ich potencjalni pracodawcy. Tworząc swój zawodowy profil w mediach społecznościowych należy pamiętać aby ująć całe nasze dotychczasowe doświadczenie oraz zawrzeć w nim dokładny opis naszych obowiązków, tak by zainteresować pracodawców poszukujących kandydatów na konkretne stanowisko. Należy również pamiętać o tym aby na bieżąco aktualizować nasze internetowe profile. Idąc dalej tak jak w przypadku portalu Linkedin przyszli kandydaci powinni również wybrać i umieścić na swoich profilach najbardziej wartościowe dla branży, w której się specjalizują słowa kluczowe, które zagwarantują im łatwą indeksację i wysoką pozycję w wyszukiwarkach takich jak Google - które są równie często wykorzystywane przez działy Human Resources w procesie rekrutacji." Krystian Dryniak - Dyrektor Zarządzający, Social Media London Style

Reklama

Pamiętajcie, że pracodawcy i headhunterzy używają tych samych serwisów społecznościowych co Wy. Informacje o Was mogą zdobyć tak łatwo i szybko jak nigdy dotąd.


Źródło obrazka: 1, 2.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama