9

Skazani na sukces! 4 czynniki, które determinują rynkowe szanse powodzenia startupu

Opinii na temat drogi do sukcesu startupów jest pewnie tyle, ile osób, które te startupy prowadzą. Gdyby jednak bliżej przyjrzeć się tym, którzy odnieśli sukces, można wskazać kilka czynników, które muszą być spełnione, aby zespół tworzący biznes odniósł rynkowe i społeczne powodzenie. Bo biznes to przecież nie tylko pomysł rzucony na rynek w odpowiedniej formie […]

Opinii na temat drogi do sukcesu startupów jest pewnie tyle, ile osób, które te startupy prowadzą. Gdyby jednak bliżej przyjrzeć się tym, którzy odnieśli sukces, można wskazać kilka czynników, które muszą być spełnione, aby zespół tworzący biznes odniósł rynkowe i społeczne powodzenie. Bo biznes to przecież nie tylko pomysł rzucony na rynek w odpowiedniej formie i sprzyjającym momencie, ale też osobowość, predyspozycje zarządcze lidera, sprawnie działający zespół i możliwości finansowe. Taki oto mix elementów decyduje o tym, czy zapał twórców startupu przejdzie próbę w warunkach rynkowych i finalnie objawi się w formie atrakcyjnej i „chodliwej” oferty.

Do 22 listopada trwa rekrutacja do Starter Rocket – programu akceleracyjnego oferującego wsparcie finansowe aż do 180 000 PLN i nawet do 800 000 PLN od polskich i zagranicznych inwestorów, szansa dla najlepszych na udział od razu w drugim etapie rekrutacji do międzynarodowego programu akceleracyjnego Axel Springer Plug&Play Accelerator, 120 000 USD grantu technologicznego od Microsoft, finałowa prezentacja przed tysiącami uczestników infoShare, a także wsparcie globalnych marek świadczące usługi audytorskie, doradcze i prawne, tj. PWC i Dentons. Korzystając z okazji zapytaliśmy 4 z prawie 50 mentorów biorących udział w programie, którzy prowadzili „ku zwycięstwu” nie jeden, nie dziesięć, a łącznie kilkadziesiąt startupów, co według nich jest najważniejsze w drodze do sukcesu dopiero co powstającej firmy.

IMG_5654

Co według nich jest najważniejsze? Kompetencje, zaplecze technologiczne, wsparcie finansowe, przemyślany model sprzedaży i monetyzacji rozwijanego pomysłu, otwartość na otoczenie, a może zdolności przywódcze, umiejętność naturalnego motywowania zespołu czy szukanie coraz to nowych rozwiązań?

Oto 4 czynniki, które determinują sukces!

Komunikacja

Piotr Bucki – strateg, researcher i badacz trendów, wykładowca, certyfikowany coach, właściciel Bucki PRO.

piotrO sukcesie przesądzają powracający użytkownicy, a nie początkowa trakcja. Jeśli rozmawiamy o product/market fit, to bierzmy pod uwagę taki, który jest zweryfikowany rynkowo, a nie deklaratywną ankietą przeprowadzoną wśród znajomych. Równie ważny jest model biznesowy, skalowalność i dobrze przemyślana polityka cenowa.

Za najważniejsze czynniki sukcesu startupu uznaję umiejętność stawiania tez, weryfikowania ich, ciągły biznesowy wgląd w to, co robimy oraz komunikacja. O ile dobra komunikacja nie uratuje słabego projektu, to zła komunikacja pogrzebała już wiele dobrych. Startupowcy, nie traktujcie komunikowania projektu jak kwiatka do kożucha!

Umiejętność adoptowania firmy do otoczenia

Michał Olszewski – head coach dwóch edycji Starter Rocket, współtwórca akceleratora Huge Thing, pracował m.in. w Agorze i Allegro.

michalSukces nie przychodzi znikąd – przychodzi z ciężkiej pracy i umiejętności obserwacji otoczenia. Potrzebny jest otwarty umysł i umiejętność otworzenia się na to, co dzieje się na zewnątrz. Które czynniki sukcesu uznaję za kluczowe?

Przede wszystkim zdeterminowany, uzupełniający się i nawzajem nakręcający zespół oraz umiejętność adaptowania się firmy do otoczenia (wymogów klientów, konkurencji, nowych wyzwań). Sukces może przyjść wtedy, gdy słuchamy, uczymy się i zmieniamy. I trzeba mieć też mnóstwo szczęścia.

Zespół i jego kompetencje

Małgorzata Jasnoch – CEO w Inkubatorze STARTER, sędzia w wielu konkursach dla startupów (m.in. w międzynarodowym konkursie Creative Business Cup oraz Startup Contest na konferencji infoShare), inicjator ogromnej liczby wydarzeń i programów dla społeczności biznesowej Trójmiasta.

goskaŚwietny pomysł nie obroni się przed konkurencją w zakresie technologii, komunikacji marketingowej czy sprzedaży i finansów, jeśli – również w fazie rozwojowej – nie będzie w zespole ludzi, którzy temat zgłębią i włożą swoją energię w realizację celów. Innymi słowy, odpowiednio dobrany team z silnym liderem, uzbrojony w samodyscyplinę to połowa sukcesu startupu.

Kolejna część to podział kompetencji i odpowiedzialności w rosnącym już zespole oraz komplementarność, która pomaga w utrzymaniu sprawności organizacyjnej zespołu.

Odpowiedź na problem

Agnieszka Oleszczuk Widawska – współtwórczyni Evenea.pl, współorganizator spotkań branży IT LubCamp; w przeszłości pełniła m.in. funkcję Dyrektor największego na świecie akceleratora z Doliny Krzemowej – Founder Institute Warsaw.

agaDla entuzjastów metodologii Lean Startup sukcesem będzie rozwiązanie problemu na rynku i zaspokojenie potrzeby wybranej grupy docelowej. Dla geeków czynnikiem sukcesu będzie stworzenie unikalnej, trudno powtarzalnej technologii, dla innych dobry team, skalowalność produktu, odpowiedni model biznesowy.

Gdybym miała wybrać te czynniki, które na bazie moich obserwacji najmocniej determinują sukces startupu, to wskazałabym: egzekucję i rozwiązanie konkretnego, istniejącego problemu na rynku. Technologia zaś powinna być narzędziem do stworzenia produktu mającego wartość dla określonej grupy docelowej.

Czy zatem gotowość do weryfikacji założonej strategii działania, a także elastyczne reagowanie na zmiany w otoczeniu oraz odpowiednie kompetencje umożliwiające szukanie rozwiązania na dany problem, który staje na drodze do sukcesu startupów, wystarczą? Już wkrótce przekonają się o tym uczestnicy programu Starter Rocket, dla których udział w programie będzie pierwszym krokiem na drodze do sukcesu na rodzimym i globalnym rynku.

Rekrutacja startupów do programu trwa jeszcze do 22 listopada. Nie zwlekaj! Zgłoś swój pomysł na stronie www.starterrocket.co! Nie przegap szansy na zbudowanie swojego własnego sukcesu!