14

Samsung przymierza się do wycofania z rynku komputerów osobistych. Powód? Nie opłaca się [aktualizacja]

Okazuje się, że komputery osobiste są dla Samsunga kulą u nogi. Koreański producent przymierza się zatem do ich porzucenia i skupienia na innych rozwiązaniach – tabletach i urządzeniach All-in-One. Tymczasem sprzedaż desktopów leci na łeb, na szyję. Jak podaje Gartner, w 2013 roku spadnie o kolejne 10 proc. Informację o wycofaniu się Samsunga z rynku […]

Okazuje się, że komputery osobiste są dla Samsunga kulą u nogi. Koreański producent przymierza się zatem do ich porzucenia i skupienia na innych rozwiązaniach – tabletach i urządzeniach All-in-One. Tymczasem sprzedaż desktopów leci na łeb, na szyję. Jak podaje Gartner, w 2013 roku spadnie o kolejne 10 proc.

Informację o wycofaniu się Samsunga z rynku desktopów podaje The Korea Times. Według serwisu włodarze koreańskiej firmy są świadomi spadającego popytu na tego typu urządzenia i planują rychłą restrukturyzację, której rezultatem będzie porzucenie rynku tradycyjnych pecetów. Tymczasem większość swoich środków Samsung chce ulokować na rynku tabletów, komputerów typu All-in-One i innych hybrydowych (konwertowalnych) urządzeń.

Nie da się ukryć, że komputery osobiste przestały w ostatnich latach generować zyski. W tym roku, według firmy badawczej Gartner, sprzedać ma się jedynie 305 mln desktopów, a więc o 10,6 proc. mniej niż przed rokiem. Widać, że preferencje konsumentów są inne. Coraz częściej decydujemy się na urządzenia mobilne, cechujące się niewielkimi gabarytami oraz nietuzinkową konstrukcją. W ten trend świetnie wpisują się ultrabooki, chromebooki, tablety oraz wszelkiego rodzaju hybrydy i konwertowalne urządzenia, które zaskakują swoją unikatowością.

2013-06-24_225741

Trudno jednak wieszczyć upadek ery tradycyjnych desktopów. Jak przyznają analitycy Gartnera, spadające słupki wcale nie muszą oznaczać katastrofy. Myślę, że w dużym stopniu jest to uwarunkowane przesyceniem rynku – większość z nas ma już w domu komputer, a zmienia go na nowy relatywnie rzadko. Co innego tablety i inne gadżety, których marketingowy potencjał jest ciągle ogromny. Prawdopodobnie zatem sprzedaż PC wkrótce utrzyma się na relatywnie niskim poziomie, a stymulować ją dodatkowo będą m.in. Windows 8.1 i software’owe działania Microsoftu.

A skoro przy oprogramowaniu jesteśmy. Gartner przewiduje, że w 2013 roku dominującym systemem będzie w dalszym ciągu Android. Z 867 mln sprzedanych w latach 2012/2013 zielony robot ma urosnąć do 1,1 mld w latach 2013/2014. Tymczasem przybywać będzie też urządzeń z Windowsem, który w minionym okresie tracił. Analitycy spekulują, że lata 2013/2014 przyniosą wzrost z 340 do 378 mln.

DSCF4888

Tymczasem nowa strategia Samsunga jest już widoczna, co zobaczyliśmy na czwartkowej konferencji. Najnowszy Samsung Ativ Q, to właśnie połączenie 13,3-calowego tabletu z Androidem z konwertowalnym ultrabookiem opartym na Windowsie 8. Biorąc pod uwagę zmieniające się trendy, urządzenie to będzie prawdopodobnie ciągnąć w najbliższych miesiącach sprzedaż ku górze. Tymczasem gdzieś u dołu dają się we znaki worki z balasem – klasycznymi desktopowymi notebookami. Nieroztropnym byłoby je dłużej utrzymywać i hamować swój rozwój, co Koreańczycy dobrze wiedzą i działają zanim jeszcze ich lot ku górze zacznie zwalniać.

Osobiście jednak jestem spokojny – popyt na tradycyjne desktopowe notebooki raczej nie zniknie całkowicie, bo dla wielu użytkowników ciągle będą one uważane za szczyt komfortowej, domowej pracy oraz zabawy. W naszych domach będzie się zapewne pojawiało wiele dodatkowych sprzętów – tabletów, ultrabooków, ale wierzę, że ciągle będziemy wracać do biurka z 15- czy też 17-calowym olbrzymem (czy nawet jeszcze większym, którego sercem będzie duża skrzynka na podłodze/w szafce) oferującym nam wszystko co potrzeba do pracy, zabawy i relaksu.

 

Aktualizacja

W odpowiedzi na informacje The Korea Times, Samsung wydał oświadczenie, w którym informuje:

Plotka, że ​​Samsung wycofuje się z biznesu PC desktop jest bezpodstawna. Samsung nadal będzie oferować różnorodne produkty zgodnie z potrzebami rynku, w tym niedawno zaprezentowanego One Ativ 5, stylowego all-in-one PC. Będziemy nadal tworzyć nowe możliwości w biznesie PC, w tym w naszym pionie produkcyjnym PC, aby zaspokoić różnorodne potrzeby konsumentów.

Cóż, dość znamienne jest to, że mówiąc o rynku PC, Samsung wskazał na Ativ 5 (urządzenie ze zdjęcia powyżej), a nie jakimkolwiek innym, bardziej klasycznym modelu. Nasuwa się też tutaj pytanie, co rozumiemy przez potrzeby runku – jak wykazują badania Gartnera są one pod tym względem coraz mniejsze.