Praca w IT

Prawie 60% Polaków uważa, że zarabia za mało. Ilu z nich prosi o podwyżkę?

Grzegorz Ułan
Prawie 60% Polaków uważa, że zarabia za mało. Ilu z nich prosi o podwyżkę?
Reklama

Portal z ogłoszeniami o pracę No Fluff Jobs, udostępnił nam dziś wyniki swojego najnowszego raportu „Rynek pracy w Polsce”. To obszerny 60-stronicowy dokument, z którego wyciągnęliśmy dla Was najciekawsze dane.

Zacznijmy od ogólnych danych z rynku pracy, który ulega mocnym wahaniom. Widać, że początek roku sprzyja nowym procesom rekrutacyjnym, które jednak w kolejnych kwartałach mocno wyhamowują.

Reklama

Anna Gruca, Senior Talent Acquisition Partner Schibsted Tech Polska:

Zdecydowanie tzw. eldorado się skończyło. Firmy otwierają nowe procesy rekrutacyjne z większą ostrożnością, co widoczne jest również w zwiększonej aktywności agencji rekrutacyjnych, które oferują wsparcie w poszukiwaniach talentów dla firm. Osobiście mam wrażenie, że znajdujemy się w fazie „obserwacji” – firmy mają pomysły, ale czekają na lepszy moment, aby wdrożyć je w życie.

Co z nastrojami i planami samych pracowników? Wprawdzie 60% z badanych nie obawia się obecnie utraty pracy, ale jednocześnie 37% chciałoby ją zmienić z tym, że co trzeci również jest w fazie takiej „obserwacji” i czeka na odpowiednią ku temu okazję.

Jeśli chodzi o kanały, które wykorzystujemy do znajdowania pracy, najpopularniejsze są portale z ogłoszeniami o pracę, na których ponad połowa znajduje pracę. Podobną, a może nawet lepszą skuteczność mają też rekomendacje znajomych, bo na 49% poleceń, 48% okazuje się trafione.

Niewielką skutecznością w znajdowaniu pracy odznaczają się media społecznościowe,- tu w szczególności LinkedIn, na którym to co czwartemu badanemu zdarzało się szukać zatrudnienia, ale jedynie 13% osób ją znajduje w tym miejscu.

Ciekawą korelację mamy w tytułowej kwestii, a mianowicie - jedynie 27% ankietowanych uważa, iż obecnie jej zarobki są adekwatne do posiadanych umiejętności i doświadczenia, a aż 58% twierdzi, że zarabia za mało. Tylko 15% jest w tym temacie niezdecydowanych.

Jednocześnie ponad połowa nie negocjowała w ostatnich 12 miesiącach swoich stawek, a jedynie u połowy z tych, co się zdecydowali na ten krok, negocjacje zakończyły się sukcesem.

Reklama

Oferty pracy to nie tylko kwestie zarobków, ale i dodatkowych udogodnień - tu jednak również wieje pesymizmem, bo na pytanie co obecnie pracodawcy oferują swoim pracownikom, aż 38% nie wskazało żadnych z powyższych opcji do wyboru.

Na opcję pracy zdalnej, najliczniej mogą liczyć specjaliści IT, a wybór pracy hybrydowej często dostępny jest z kolei w konsultingu.

Reklama

Joanna Kwiatkowska, Vice CEO Kubota:

Elastyczność i związany z nią komfort pracy zdalnej mogą iść w parze z częstą, cykliczną obecnością w biurze. Zarówno pierwszy, jak i drugi tryb mają swoje zalety i odpowiadają na różne potrzeby członków zespołu, nierzadko wynikające z czynników takich jak charakter wykonywanych obowiązków czy styl pracy.

Natomiast w przypadku wyboru formy umowy, kontrakty B2B najczęściej pojawiają się w ofertach pracy dla specjalistów IT, marketingu i sprzedaży, a umowa o pracę w logistyce, inżynierii elektrycznej, HR, mechanice i finansach.

Na koniec, zerknijmy jeszcze na najpopularniejsze benefity w ofertach o pracę. Najczęściej pojawiają się w nich dwa - prywatna opieka medyczna i karta sportowa. Nieco rzadziej spotykane są szkolenia, ubezpieczenia na życie czy nauka języków obcych.
Źródło: No Fluff Jobs
Stock Image from Depositphotos.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama