Motoryzacja

Taksówki i dostawczaki bez kierowcy. 2023 ma być kluczowy dla autonomicznych samochodów

Kacper Cembrowski
Taksówki i dostawczaki bez kierowcy. 2023 ma być kluczowy dla autonomicznych samochodów
1

2023 rok może być rewolucyjny dla przemysłu samochodów autonomicznych.

Autonomiczne samochody nadchodzą — i 2023 może być przełomowy

Autonomiczne samochody stają się faktem — pytanie tylko, kiedy dokładnie będą jeździć po ulicach. Czy tego chcemy, czy nie, kwestią czasu jest to, aż samochody jeżdżące po ulicach będą w pełni autonomiczne. Mimo intensywnych prac Tesli dotyczących FSD i niektórych autonomicznych elementów w samochodach, jak na przykład to, że auta same parkują i nie wymagają żadnej ingerencji kierowcy podczas tej czynności, to wizja wsiadania do samochodu i brak konieczności łapania za kierownicę wydaje się nieco abstrakcyjna... a mimo wszystko, w niektórych częściach świata już możemy tego doświadczyć — a w tym roku ma być tego jeszcze więcej.

Polecamy na Geekweek: Latający fotel z silnikami odrzutowymi. Jetracer to prawdziwy potwór!

Źródło: Depositphotos

Oczywiście rozwój AV trwa tak długo ze względu na to, jak skomplikowany jest to proces. Żeby samochody autonomiczne działały efektywnie, należy przygotować system na mnóstwo losowych sytuacji, w których czas reakcji musi być liczony w milisekundach — AV nie mogą stanowić niebezpieczeństwa na drogach i muszą być przygotowane na wszystkie możliwości. To wszystko wymaga zaawansowanych działań w zakresie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, specjalnych czujników, odpowiedniego oprogramowania i symulacji realnej jazdy. Zdaje się jednak, że jesteśmy coraz bliżej momentu, w którym będzie to codziennością.

Ostatnia dekada to był ogromny postęp pod względem autonomicznych samochodów — i już to możemy zaobserwować

Dmitri Dolgov, prezes zarządu Waymo z doświadczeniem w pracy nad samochodami autonomicznymi w Toyocie czy na Uniwersytecie Stanforda przy DARPA Grand Challenge, rozpoczął swoją przygodę z AV w 2007 roku. Na łamach WIRED przyznał, że obserwowanie rozwoju tego przemysłu w ciągu ostatnich 10 latach było przepiękną, lecz równie przebojową przygodą — a najbardziej pamiętną chwilą było to, kiedy Junior (pierwszy AV) wyjechał sam na parking przy pomocy opracowanego przez Dolgova programu. Wieloletnia praca przynosi owoce — i autonomiczne doświadczenia są już obecne w niektórych częściach świata.

Źródło: Depositphotos

Dla przykładu, mieszkańcy East Valley w Arizonie od 2020 roku mogą korzystać z aplikacji Waymo One, która jest „Uberem, ale bez kierowcy”. Do tego mieszkańcy San Francisco czy Wuhan i Chongqing w Chinach mogą bez problemu wsiadać do pojazdów bez nikogo na przednim siedzeniu. 2023 rok ma przynieść pod tym względem jeszcze więcej rewelacji i w ciągu następnych 12 miesięcy mamy być świadkami ogromnego wdrożenia AV do życia codziennego. Według źródła samochody autonomiczne mają być coraz bardziej dostosowane do wszystkich warunków drogowych i atmosferycznych — bo wtedy będzie miało to ogromny potencjał komercyjny, a o to chodzi.

Przemysł transportowy również zyska na rozwoju AV

Takie firmy jak Wayfair, UPS, FedEx czy Coca-Cola korzystają już z autonomicznych ciężarówek do przewożenia tysięcy ton towaru, a w 2023 ma się to stać jeszcze bardziej powszechne w takich stanach jak Teksas czy Arizona. Firmy AV mają w tym roku podpisać jeszcze więcej umów partnerskich z przewoźnikami czy głównymi markami konsumenckimi. To również pomoże rozwiązać mnóstwo problemów dotyczących kierowców — według Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego w 2021 roku na świecie brakowało ponad 2,6 miliona kierowców ciężarówek.

Źródło: Depositphotos

Dmitri Dolgov twierdzi również, że przemieszczanie ludzi i towarów będzie miało taki sam wpływ na nasze codzienne życie, gospodarkę i społeczeństwo, jak samo wynalezienie samochodu. Rewolucja w istocie już jest, a będzie tylko większa. Jeśli chcecie sprawdzić, który kraj jest najbardziej przygotowany na AV w tej chwili, zajrzyjcie do naszego artykułu pod tym linkiem.

Źródło: WIRED

Stock Image from Depositphotos

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu