Kto nie ma żadnej przykrej historii związanej z współpracą z kurierami ręka do góry. Ano właśnie, nie widzę żadnej ręki, każdy z nas miał przynajmniej raz problem z odebraniem swojej paczki. Renault chce aby takie sytuacje stały się przeszłością, a to dzięki swoim koncepcyjnym pojazdom EZ-PRO.
Praca kuriera nie jest łatwa
Problem tzw. ostatniej mili kojarzymy głównie z dostawcami internetu. Generalnie chodziło o to, że największym wyzwaniem w projektowaniu infrastruktury sieciowej jest przyłączenie pojedynczych domów/mieszkań do sieci szkieletowej. Nie wszędzie opłaca się ciągnąć światłowód, a przed czasami LTE, internet bezprzewodowy nie zapewniał odpowiedniej prędkości. Teraz jest znacznie lepiej i część z was pewnie nawet zrezygnowała z kabli, na rzecz rozwiązań GSM.
Podobny problem występuje również w logistyce. Transport towarów między dużymi magazynami jest tani i efektywny, to dostarczenie paczki do klienta jest największym wyzwaniem. Szacuje się, że koszt dostawy na "ostatniej mili" to od 30 do nawet 50% kosztów transportu paczki. Co więcej kurierzy potrafią odpowiadać nawet za 30% ruchu w mieście*, a dostawy w godzinach pracy czy ich źle zaparkowane pojazdy, tylko dodatkowo nas stresują. Renault postanowiło rozwiązać przynajmniej część z tych problemów i ułatwić życie dostawcom paczek.
Renault EZ-PRO - autonomiczny kurier
Renault EZ-PRO to bardzo ciekawa koncepcja, która została wczoraj zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Hanowerze. Co prawda nie jest to jeszcze jeżdżący i działający pojazd, ale też i popularyzacja takich rozwiązań potrwa jeszcze kilkanaście lat. EZ-PRO to samojezdne, elektryczne pojazdy dostawcze, które mogą realizować różnego rodzaju zadania. Podstawowa koncepcja przewiduje moduł kierujący wyposażony w kabinę dla naszego kuriera oraz szereg dodatkowych pojazdów, które razem formują swego rodzaju konwój.
Kurier nie zajmuje się ustalaniem trasy czy kierowaniem, to robi komputer, człowiek może skupić się na zarządzaniu transportem i osobistym dostarczaniu ważnych i delikatnych paczek pod właściwy adres. Każdy z modułów w konwoju EZ-PRO może w dowolnej chwili się od niego odłączyć i pojechać swoją własna trasą dostarczając paczki czy towary w określone lokalizacje. W przypadku klientów indywidualnych, EZ-PRO może być swego rodzaju mobilnym, samoobsługowym schowkiem na paczki. Urządzenie podjeżdża pod określony adres, a odbiorca może wyciągnąć swoją paczkę przy pomocy smartfona, na którego dostanie powiadomienie. Szybko, sprawnie i praktycznie o dowolnej porze dnia i nocy.
To mi się podoba bardziej niż drony
Pomysł Renault jest bardzo futurystyczny i zapewne poczekamy jeszcze kilka ładnych lat na jego realizację. Moim zdaniem jest jednak bardzo sensowny i praktyczny, w przeciwieństwie do dostarczania paczek przez latające drony ;-). Autonomiczne pojazdy to przyszłość motoryzacji, czy nam się to podoba czy nie. Siłą rzeczy również typowo komercyjne usługi zaczną korzystać z tej technologii, a EZ-PRO jest tego doskonałym przykładem. Samojezdna kapsuła może pracować 24 godziny na dobę, a nie tylko do 17:00 czy 18:00 jak ludzie, którzy dostarczają nam codziennie paczki. Wydaje mi się, że również sami kurierzy się z takiego pomysłu ucieszą, bo dzisiaj jak narzekają, to raczej na nadmiar pracy niż jej brak.
* źródło: Renault
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu