Biznes

Czy narracja eko strachu, bez proponowania konkretnych rozwiązań ma sens?

Grzegorz Marczak
Czy narracja eko strachu, bez proponowania konkretnych rozwiązań ma sens?
Reklama

Chyba nikogo nie trzeba już przekonywać, że kryzys klimatyczny jest faktem. Na wyobraźnię oddziałują takie nagłówki, jak: “Już 8 mln ton śmieci w morzach i oceanach” albo “Co minutę do Morza Śródziemnego trafia 33 800 sztuk plastikowych butelek”. Ekolodzy, aktywiści i naukowcy przedstawiają coraz nowsze dane i statystyki, aby zobrazować jak niewiele czasu zostało na przeciwdziałanie katastrofie klimatycznej.

Tekst przygotowali Magdalena Rajchelt-Zublewicz i Marta Kaleta-Domaradzka, powstał w ramach naszej akcji Opowiedz o swoim biznesie.

Reklama

Ale czy tędy droga? Czy narracja strachu, bez proponowania konkretnych rozwiązań ma sens? Startup Refeel Concept odrobił zadanie domowe i postanowił, że czas najwyższy zaproponować konsumentom konkretne rozwiązanie, które nie tylko będzie wzbudzało “zielone wyrzuty sumienia”, ale także pozwoli z nimi walczyć.

Jednym z najpoważniejszych problemów związanych z katastrofą klimatyczną jest zalewający nas zewsząd plastik. Dzieje się tak, ponieważ plastik to surowiec posiadający wiele zalet. Lekki i wytrzymały, tani w transporcie i produkcji - w łatwy sposób można dopasować go do konkretnych potrzeb. Dlaczego więc po 60 latach na rynku tworzywa sztuczne nie doczekały się zamiennika? Bo plastik sam w sobie nie jest problemem. Ten pojawia się dopiero, kiedy przykładowa butelka plastikowa ulegnie rozpadowi na mniejsze części. Tak powstaje mikroplastik, który z łatwością przedostaje się do wód ściekowych - z kosmetyków czy produktów czyszczących. Mikroplastik wtórny, stanowi ogromne zagrożenie dla ekosystemów morskich. Nieumiejętne gospodarowanie plastikiem i utrudniony recykling tego tworzywa powoduje więc dewastację środowiska naturalneg.

Podobno “potrzeba matką wynalazku”, a najlepsze pomysły biznesowe to te, które są bezpośrednią odpowiedzią na realne potrzeby. Tak było w przypadku Refeel Concept. Wszystko zaczęło się trzy lata temu, kiedy dobrzy znajomi - Kuba, Magda i Karola - zaczęli analizować ile plastikowych odpadów generują ich gospodarstwa domowe. Zauważyli, że bardzo dużo śmieci z tego tworzywa, pochodzi z opakowań po kosmetykach i środkach czyszczących. Temat ten nie dawał im spokoju i zaczęli się zastanawiać co można zrobić, aby ograniczyć ilość odpadów w swoich domach. Tak powstał pomysł aby przenieść rozwiązanie dobrze znane np. z rynku piwa i wykorzystać szklane opakowania wielokrotnego użytku w systemie kaucyjnym w sektorze kosmetyków i chemii gospodarczej.

“Wyzwaniem dla nas było “odczarować” zwracanie pustych butelek i wypracować rozwiązanie dla konsumentów XXI wieku, którzy przyzwyczajeni są do łatwych zakupów i zwrotów np. na Zalando” - mówi Magdalena Rajchelt-Zublewicz, co-founder. “Postanowiliśmy więc wyprodukować naturalne kosmetyki myjące i środki czystości i zapakować je w estetyczne, szklane opakowania, które po zużyciu odsyła się nam za darmo, za pomocą dołączonej do zamówienia etykiety zwrotu i odzyskuje się kaucję. Następnie my te opakowania sterylizujemy i wykorzystujemy ponownie, zgodnie z założeniami gospodarki obiegu zamkniętego” - tłumaczy Jakub Zublewicz, CEO. Takie rozwiązanie jest dużo wygodniejsze dla konsumentów, niż obecne już na rynku refillomaty. Klienci nie muszą myć swoich opakowań, jeździć w poszukiwaniu miejsca, gdzie można uzupełnić puste opakowania, tylko wygodnie przy okazji, mogą odesłać za darmo puste butelki, a Refeel Concept zajmie się resztą.

Pierwsze receptury, obecnie dostępnych kosmetyków do mycia i chemii gospodarczej stworzył Kuba, który posiada wykształcenie farmaceutyczne, w domu, w robocie kuchennym a pierwszymi testerami byli przyjaciele i rodzina. Jednak od tego czasu, do wprowadzenia produktów na rynek minęły blisko 2 lata. Tyle trwały badania wymagane na naszym rynku i produkcja. Po drodzę mierzyliśmy się z pandemią, opóźnieniami w dostawach surowców i wahaniami cen, np. tektury - opowiada Karolina Kosowicz, co-founder. Jednak tak mocno wierzyliśmy w ten projekt, że nie chcieliśmy dać za wygraną. Obecnie produkty Refeel Concept można kupić między innymi w programie subskrypcyjnym w ich sklepie internetowym, ale też m.in. w butikach cyrkularnych “Ubrania do oddania”.

Czy takie rozwiązanie ma swoje ograniczenia? Oczywiście! Najwięcej zastrzeżeń budzi fakt, że wysyłamy nasze produkty, co emituje ślad węglowy związany z transportem - dodaje Jakub. Warto jednak zauważyć, że szkło jest materiałem, który możemy wykorzystywać w nieskończoność, a jeżeli dane opakowanie szklane wykorzystamy chociaż dwa razy - to bilans śladów węglowych w porównaniu do tego jednorazowego - już wychodzi na plus. Niemniej, pracujemy już nad rozwiązaniem, które pozwoli nam być jeszcze bardziej eko. Trzymajcie kciuki, żebyśmy już niedługo mogli je Wam pokazać.”

https://refeelconcept.com/
https://www.instagram.com/refeel_concept/
https://www.facebook.com/refeelconcept

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama