Hybryda typu Plug-In jest rozwiązaniem łączącym zalety elektrycznego napędu w mieście i dużego zasięgu aut spalinowych w trasie. Właśnie dlatego hybrydowe odmiany samochodów Skoda – Octavia iV oraz Superb iV – wyposażone są w napęd tego rodzaju, co zapewnia nie tylko niski koszt codziennego podróżowania do pracy, ale także nie ogranicza praktyczności i elastyczności, z czego znane są samochody czeskiej marki. Jak to wygląda w szczegółach?
Przewagi hybrydy Plug-In w Skoda Octavia iV oraz Superb iV nad „klasyczną hybrydą”
Wyróżniamy kilka poziomów „hybrydyzacji” czy może raczej elektryfikacji, co początkowo może niestety wprowadzać pewne zamieszanie wśród kierowców i użytkowników. Dlatego już na wstępie warto dokładnie określić czym jest napęd hybrydowy typu Plug-In, czym różni się od tzw. miękkiej hybrydy, a także od tej „klasycznej”. W pewnym uproszczeniu: im bardziej zaawansowana hybryda, tym większe akumulatory i mocniejszy silnik elektryczny:
Skoda Octavia 1.5 TSI e-TEC jest wyposażona w system Mild Hybrid
[MHEV]: miękka hybryda („Mild Hybrid”): silnik elektryczny zastępuje alternator (który normalnie służy do ładowania akumulatora 12 V) oraz rozrusznik (który normalnie służy do uruchamiania jednostki spalinowej). W skład systemu „Mild Hybrid” wchodzi też zwykle dodatkowy, bardzo mały akumulator (12, 24 lub 48 V), którego pojemność przeważnie wynosi 0,5-0,9 kWh. Nie jest możliwe ruszenie z użyciem wyłącznie silnika elektrycznego, możliwe jest czasowe wyłączenie jednostki spalinowej podczas wytracania prędkości. Ładowanie akumulatora odbywa się wyłącznie podczas hamowania.
[HEV]: „klasyczna hybryda” ma większy i mocniejszy silnik elektryczny, zwykle umieszczony w skrzyni biegów (ew. przekładni) lub pomiędzy nią a jednostką spalinową. Pojemność akumulatora wynosi przeważnie od 1,2 do ~2 kWh. Dzięki temu, że silnik elektryczny jest stosunkowo mocny – od około 40 do ~80 kW – możliwe jest ruszenie z miejsca takim samochodem bez użycia jednostki spalinowej, a nawet jazda na bardzo krótkim dystansie z pewną, raczej miejską prędkością. Zwykle nie określa się dystansu możliwe do przejechania w trybie bezemisyjnym, gdyż w zwykle wynosi on 1-4 km w sprzyjających warunkach. Podczas przyspieszania, obydwie jednostki napędzają koła, jednak to silnik spalinowy jest tym zdecydowanie ważniejszym z punktu widzenia generowania mocy. Energia odzyskiwana jest zwykle w procesie hamowania, ewentualnie poprzez sztuczne obciążenie silnika spalinowego (w razie niskiego poziomu naładowania).
[PHEV]: hybryda Plug-In to bardziej zaawansowana i mocniej rozbudowana wersja powyższego rozwiązania. Pojemność akumulatorów to już solidne 10 kWh (często więcej), co wraz z mocnym silnikiem elektrycznym – przeważnie około 80-100 kW (~110-135 KM) – umożliwia na swobodne i sprawne poruszanie się w trybie bezemisyjnym na dystansie kilkudziesięciu kilometrów (przeważnie 40-60 km), co w zupełności wystarcza do codziennego dojazdu do pracy i powrotu do domu. Jednocześnie tak mocny silnik elektryczny zapewnia bardzo wysoką moc systemową (liczoną wraz z jednostką spalinową), najczęściej przekraczającą 200 KM. Z założenia auta typu PHEV ładujemy z zewnętrznego źródła zasilania (stacje albo domowe „gniazdko”), ale energia odzyskiwana jest także podczas hamowania.
Samochody elektryczne ze spalinowym generatorem mocy to trochę odwrócenie ról względem powyższego, bo w tym przypadku mówimy o aucie które z założenia porusza się za pomocą silnika elektrycznego czerpiącego energię z bardzo pojemnych akumulatorów trakcyjnych (zasięg na kilkaset kilometrów). Jednostka spalinowa – bardzo słaba – jest zainstalowana jako „bezpiecznik” na wypadek wyczerpania akumulatorów i umożliwia ich częściowe podładowanie, ale nie przekazuje mocy na koła, a bak paliwa jest zwykle ekstremalnie mały (zwykle kilka litrów). Zwykle w takiej sytuacji moc całego napędu jest ograniczona.
Powyższe jednoznacznie wskazuje, że Skoda Octavia iV oraz Skoda Superb iV to auta hybrydowe typu Plug-In. Ich silnik spalinowy – 1.4 TSI – sparowany jest z jednostką elektryczną – o mocy 85 kW (115 KM) – i zestawem akumulatorów o pojemności 13 kWh. Moc systemowa (współdziałające ze sobą jednostki) zależy od wariantu: Octavia RS iV ma 180 kW (245 KM), Superb iV ma 160 kW (218 KM), zaś Octavia iV ma 150 kW (204 KM). We wszystkich przypadkach napęd przenoszony jest na koła za pośrednictwem szybkiej, 2-sprzęgłowej skrzyni biegów DSG.
Na czym, w praktyce, polega przewaga hybryd Plug-In nad klasycznymi rozwiązaniami?
Przewaga nr 1: możliwość codziennej jazdy (np. do pracy) w trybie elektrycznym
Wydaje się, że najważniejszą zaletą samochodu hybrydowego typu Plug-In jest bardzo sensowny zasięg w trybie czysto elektrycznym. 13 kWh – tyle brutto wynosi pojemność akumulatorów w hybrydach Plug-In Skody – wystarcza na przejechanie około 55-60 km w trybie miejskim. To istotna informacja, gdyż to właśnie w miejskich korkach konwencjonalna jednostka spalinowa jest najmniej efektywna, więc użycie napędu elektrycznego jest w takim scenariuszu najbardziej korzystne:
Przeciętnie każdego dnia pokonujemy właśnie do około 50 km (dojazd i powrót z pracy), co oznacza, że Skoda Octavia iV jak i Superb iV pokrywają to zapotrzebowanie w 100% – nie ma konieczności uruchamiania jednostki spalinowej. Jednocześnie, mocny silnik elektryczny – 115 KM – zapewnia więcej niż tylko zadowalającą dynamikę na miejskich drogach, co przekłada się na komfortowe i sprawne poruszanie się.
Przewaga nr 2: niskie koszty codziennej jazdy
Z powyższego wprost wynika niski koszt codziennej jazdy. Przeciętnie auto z silnikiem benzynowym o tej wielkości i o takiej mocy (ponad 200 KM) w miejskich warunkach zużywa około 6,5-7,5 l/100 km, co przekłada się przy obecnych cenach (~4,7 zł za 1 l benzyny) na koszt typu 15-18 zł na każde 50 km. Naładowanie w domu Octavii iV lub Superba iV na 50 km miejskiego dystansu kosztować będzie (licząc 0,7 zł za 1 kWh) około 5,5-6 zł, a może być mniej jeśli będziemy korzystali z nocnej taryfy (wystarczy to zaprogramować w systemie pokładowym Skody). Różnica względem konwencjonalnego napędu spalinowego jest więc zasadnicza.
Różnica względem „klasycznej” hybrydy jest nieco mniejsza, bo takie samochody właśnie w mieście zapewniają niższe zużycie paliwa – zwykle wynoszące 4-4,5 l/100 km, co przekłada się na koszt przejechania 50 km wynoszący 9-11 zł. A co jeśli np. zapomnieliśmy naładować akumulatory w hybrydowej Skodzie iV i ruszamy na miasto bez zapasu energii? Octavia iV i Superb iV w takiej sytuacji działają bardzo podobnie do klasycznej hybrydy i zapewniają również podobne zużycie paliwa, które wynosi wówczas odpowiednio: 4,5 oraz 4,7 l/100 km:
Jednorazowe zapomnienie się w kwestii podłączenia do zewnętrznego źródła energii nie oznacza więc drastycznego podniesienia kosztów podróżowania po mieście – samochód hybrydowy Plug-In wciąż pozostaje bardzo oszczędną hybrydą :)
Przewaga nr 3: duży zapas mocy w trasie
Obecność mocnego silnika elektrycznego w układzie napędowym Skody Octavii iV oraz Superb iV przekłada się na ich dużą dynamikę, dostępną niemalże tak jak w samochodach elektrycznych natychmiast po wciśnięciu pedału przyspieszenia. Dla przykładu Skoda Superb iV mając zespół napędowy o mocy 218 KM przyspiesza do 100 km/h w około 7,1 s (zmierzone)!
Octavia RS iV (245 KM) jest jeszcze szybsza i 100 km/h osiąga w ~6,8 s. Istotniejsze jednak od sprintu 0-100 km/ h jest jednak wspomniana wcześniej ultraszybka reakcja na dodanie gazu. Silnik elektryczny bierze się do działania jeszcze zanim turbina jednostki spalinowej się napełni, co daje nawet całkiem sporo frajdy. Równie ważne jest także to, że do pełnej mocy mamy dostęp również wtedy gdy – w teorii – rozładujemy akumulatory. „W teorii” gdyż producent rezerwuje część energii (różnica między pojemnością brutto, a netto) i poziom minimalny – 1% – realnie oznacza ~20-25%, co wystarczy na nawet kilkukrotną próbę maksymalnego przyspieszenia.
Przewaga nr 4: możliwość wjazdu w strefy zeroemisyjne
Choć w Polsce stref, do których można wjechać samochodem elektrycznym lub hybrydowym typu Plug-In (tylko z użyciem silnika elektrycznego) nie mamy, to na zachodzie Europy miast z tak wydzielonymi obszarami (najczęściej centra) nie brakuje. Jeśli użytkownik hybrydy Plug-In aktywuje tryb elektryczny, będzie mógł wjechać do takiej strefy i się po niej poruszać.
Z tym związana jest interesująca cecha: aktywny system nawigacji Skody Octavii iV oraz Superb iV współpracuje z napędem hybrydowym i w taki sposób zarządza jego działaniem, by optymalnie żonglować źródłami napędu. Z tego też powodu rezerwuje pewien zapas energii na jazdę w mieście, do którego dojedziemy np. za kilkaset kilometrów. To sprytne rozwiązanie, gdyż silnik spalinowy używany jest efektywnie w trasie, zaś w mieście dużo traci w porównaniu do napędu elektrycznego. Stąd też taki sposób zarządzania ma korzystny wpływ na całkowity koszt przejazdu.
Przewaga nr 5: większy komfort
Zaleta, która dotyczy samochodów elektrycznych jest też ważna dla auta hybrydowego typu Plug-In. Fakt, że przez zdecydowaną większość codziennego podróżowania Octavią iV lub Superbem iV możemy poruszać się w trybie elektrycznym przekłada się m.in. na wyższy komfort akustyczny. Fakt, że możemy wjechać nocą do garażu praktycznie bezszelestnie, a rano z niego wyjechać bez włączania jednak słyszalnego silnika spalinowego także przekłada się na komfort domowników.
Przewaga nr 6: cieplej pasażerom w zimie
Osoby, które niespecjalnie przepadają za zimową aurą, a szczególnie za temperaturami z nią związanymi, z pewnością docenią fakt, że hybryda Plug-In pozwala rozgrzać kabinę dużo szybciej. To właśnie zasługa pojemnego akumulatora, który może zostać użyty jako źródło energii dla nagrzewnicy powietrza, która wprowadzi ciepłe powietrze do kabiny natychmiast po aktywowaniu samochodu. Silnik spalinowy nie musi być ciepły i nie trzeba na niego czekać, by się ogrzać!
Wnioski końcowe
Tak głęboka integracja napędu elektrycznego w Skodzie Octavii iV oraz Superb iV sprawia, że samochody te pozwalają na doświadczenie elektromobilności bez wyrzeczeń. Mocny silnik elektryczny wraz z pojemnym zestawem akumulatorów zapewnia możliwość codziennego podróżowania (np. w drodze do i z biura) w trybie bezemisyjnym, co przekłada się nie tylko na dużo niższe koszty, ale także na wyższy komfort – a właśnie to stanowi trzon przewagi tego rodzaju napędu nad „klasyczną hybrydą”. Jednocześnie, auta te nie tracą swoich wysokich parametrów (moc sięgająca 245 KM) nawet po teoretycznym wyczerpaniu akumulatorów i umożliwiają przejechanie nawet kilkuset kilometrów (900 km „na jednym baku i z jednym ładowaniem” w Octavii RS iV).
Materiał powstał we współpracy z marką ŠKODA
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu