Platforma, która powstała z inicjatywy Komisji Europejskiej, a służąca do pozasądowego rozstrzygania sporów dotyczących umów zawieranych w internecie między konsumentami a przedsiębiorcami, działa już od roku, ale Polacy nie mogli z niej korzystać, chyba, że spór dotyczył firm działających na terenie innych krajów UE.
W Polsce brakowało rozwiązań prawnych i instytucjonalnych. Od stycznia 2017 ma to się zmienić, kiedy to w życie wejdzie podpisana przez Prezydenta ustawa.
O co tak dokładnie chodzi? O przyszłego roku, w razie sporu, odrzuconej reklamacji czy innej formie konfliktu z danym przedsiębiorcą, zamiast decydować się na rozstrzygnięcie sprawy w sądzie, która bywa długa i kosztowna, konsument będzie mógł zwrócić się do stworzonych specjalnie w tym celu podmiotów, by te rozstrzygały spór i wydały wyrok, który będzie miał tą samą moc, co wyrok sądu powszechnego.
Czas takiego postępowania będzie się zamykał w czasie maksymalnie 90 dni, samo postępowanie ma być bezpłatne, ewentualnie za drobną opłatą.
Według badania, którego wyniki w postaci infografiki udostępnił UOKiK wynika, że 69% konsumentów nie słyszało jeszcze o polubownym rozwiązaniu sporów konsumenckich, myślę, że od nowego roku, odsetek ten mocno się zmieni i Polacy chętnie zaczną korzystać z tej platformy.
Poniżej zamieszczam zrzuty ekranu z formularza służącego do zgłaszania sporu. Wybór Allegro jest zupełnie przypadkowy, tylko ten adres pokazał mi dane tego przedsiębiorcy w wyszukiwarce podmiotów w Polsce.
W kwestii formalnej dodam na koniec, że nowa ustawa dotyczy również sklepów czy firm świadczących usługi stacjonarnie. Z tą różnicą, że jest dobrowolna dla takich przedsiębiorców.
Photo: wabeno/Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu