E-commerce

Co trzeci Polak kupuje poza Europą. Królem polskiego e-commerce pozostaje jednak Allegro

Grzegorz Ułan
Co trzeci Polak kupuje poza Europą. Królem polskiego e-commerce pozostaje jednak Allegro
Reklama

Według cyklicznego badania Santander Consumer Bank: Polacy na e-zakupach 2021, już 80% Polaków robi zakupy w sklepach internetowych. Z wyników tego badania można wyciągnąć ciekawe wnioski odnoszące się do miejsca, gdzie najchętniej robimy e-zakupy.

Zacznijmy jednak od ogólnych danych, a więc w pierwszej kolejności - co kupujemy najchętniej w sklepach internetowych. Na czoło listy wysuwają się przede wszystkim ubrania - prawie połowie z nas zdarzyło się kupić w sieci coś z tej kategorii, 30% kupuje obuwie (co mnie osobiście dziwi, będąc nawet w sklepie nigdy nie trafiłem za pierwszym razem w rozmiar), 23% elektronikę, nieco mniej narzędzia, kosmetyki czy sprzęt RTV i AGD. Na samym końcu po 1% wskazań jest po stronie biżuterii, sprzętu fotograficznego czy zegarków.

Reklama

Jako odpowiedź na kolejne pytanie o powody wyboru właśnie sklepów internetowych na zakupy, najcześciej wymieniana była możliwość dogodnej dla siebie pory na zakupy, wiąże się z tym też oszczędność czasu, duży wybór i możliwość porównania produktów i ich cen.

Z kolei wśród największych niedogodności, na pierwszym miejscu wskazywana jest niemożność dokładnego obejrzenia kupowanych produktów. Pozostałe pozycje mają niewielkie odsetki wskazań, co wynika z tego, iż obecnie rzadko się zdarzają przypadki niedostarczenia zakupionych produktów, a i w wielu sklepach nie ma problemów ze zwrotem towarów, no i przeważnie oferowane są darmowe dostawy.

Jak wybieramy sklepy, w których robimy zakupy? Zaskoczenia nie ma, nie liczy się tu marka czy zaufanie, a przeważnie kierujemy się oferowaną ceną.

Jeśli chodzi o rodzaj najpopularniejszych sklepów, większość Polaków wybiera Marketplace, a więc głównie Allegro, które to według ostatniego badania Mediapanel Gemiusa odwiedziło w listopadzie tego roku 20 mln polskich internautów. Nie dziwią więc te ciągłe podwyżki prowizji i obciążenia kosztami darmowych dostaw sprzedawców, którzy mimo to trzymają się cały czas tej platformy sprzedażowej.

Z kolei co czwarty Polak wybiera sklepy z wybranej kategorii, będą to więc na przykład elektromarkety, głównie Media Expert - 12 mln odwiedzin w miesiącu czy EURO RTV AGD - 10 mln. Jeśli chodzi o porównywarki cenowe, z których korzysta 10% badanych, najpopularniejszą jest Ceneo.pl, którą odwiedziło w zeszłym miesiącu ponad 13 mln internautów.

Co z zagranicznymi sklepami? Tu zaskoczenie, bo okazuje się, że aż 53% Polaków nigdy nie robiła zakupów poza polskimi sklepami, 30% robi je w sklepach poza Europą, a więc głównie AliExpress. Serwis ten nie znalazł się w TOP 20 serwisów Mediapanelu za listopad, za to z aplikacji mobilnej tego sklepu skorzystało w minionym miesiącu ponad 8,5 mln użytkowników.

Jako powód niekorzystania z zagranicznych sklepów wymieniany jest przede wszystkim brak potrzeby, a więc można podejrzewać, że polskie sklepy w zupełności zaspokajają ich potrzeby. Na drugim miejscu znalazły się obawy przed niedostarczeniem towaru, a na trzecim brak polskiej wersji językowej.

Reklama

Na koniec pozostaje jeszcze sprawdzenie preferowanych form dostawy towarów zakupionych w sieci. Najpopularniejszą z nich są dostawy do automatów paczkowych, które wybiera 57% badanych, z kolei kurierów woli zamawiać 30%. Małą popularnością cieszą się tu punkty odbioru.

Bywają też problemy z otrzymywanymi zakupami, większość przypadków zwrotów dotyczy niewłaściwego rozmiaru i wymiaru, niezgodności towaru z opisem na stronie internetowej, otrzymanie uszkodzonego towaru lub niska jego jakość.

Reklama

Źródło: Santander Consumer Bank.
Stock Image from Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama