Płatności i bankowość

Ponad 13 tysięcy sklepów internetowych z platformy Shoper udostępni Google Pay

Grzegorz Ułan
Ponad 13 tysięcy sklepów internetowych z platformy Shoper udostępni Google Pay
1

Shoper to platforma, która umożliwia założenie sklepu internetowego i skorzystanie z narzędzi ułatwiających sprzedaż online, czyli między innymi zintegrowanie go z płatnościami online, z Allegro czy Ceneo. Wraz z udostępnieniem ich raportu - Płatności 2019, poinformowali o rozpoczęciu wdrożenia w ich płatnościach online - mobilnych płatności zbliżeniowych Google Pay.

Płatności online stają się coraz popularniejsze wśród Polaków, płatność gotówką w punkcie odbioru czy za pobraniem ustępuje miejsca nowoczesnym formom płatności. To zapewne jeden z powodów na udostępnienie przez Shoper płatności Google Pay w sklepach internetowych korzystających z ich platformy.

Jacek Zientkiewicz, Brand Manager w Shoper:

Klient na zakupach w sieci podejmuje szybkie decyzje. Najwięcej czasu zajmuje mu tak naprawdę przejście procesu płatności. Dlatego właśnie udostępniamy Google Pay, czyli jedną z najszybszych obecnie metod płatności. Zalety Google Pay dostrzega się zwłaszcza kupując za pomocą smartfona. Kupujący, nie musi mieć pod ręką karty płatniczej ani wpisywać żadnych numerów i danych. To rozwiązanie bardzo proste, intuicyjne i przede wszystkim bezpieczne.

Google Pay z pewnością pozwoli platformie Shoper jeszcze bardziej zwiększyć udział płatności online w ogólnej liczbie transakcji, ale spójrzmy na wspomniany raport i sprawdźmy, jak to aktualnie wygląda, jeszcze przed tym wdrożeniem.

Na początku zaznaczę, że to nie jest raport z badania, a z rzeczywistych danych platformy, opartych na podstawie 1,5 mln transakcji dokonanych w okresie styczeń 2017 - czerwiec 2019 w 13 tysiącach sklepów internetowych. Baza więc zacna, do tego można będzie porównać, jak to się zmieniało na przestrzeni dwóch lat.

Jak pokazuje powyższy wykres płatności online wybiera już 50% kupujących, a popularność tej metody urosła z prawie 38% w ciągu dwóch ostatnich lat, kosztem gotówki i przelewów zwykłych.

Jacek Zientkiewicz:

Relatywnie spore sumy przeznaczane na zakupy opłacane gotówką czy przelewem pochodzą od osób, które zaglądają do sklepów internetowych dość rzadko - gdy znajdą specjalną okazję. Płacąc preferują tradycyjne, dobrze znane metody zapłaty. Druga grupa to klienci, dla których zakupy w sieci to codzienność. Wydają mniej za jednym razem, ale kupują częściej. Ci sięgają po systemy płatności, które działają szybko i niezawodnie. Takie są właśnie płatności online. Dostępność Google Pay w naszych sklepach z całą pewnością sprawi, że będziemy kupować w sieci jeszcze chętniej.

Zaskakująco niski jest udział kart w płatnościach online, zaledwie 9% - zaskakujący z uwagi na chargeback, rośnie przy tym udział BLIKA, którego popularność w przeciągu ostatniego półrocza wzrosła o 5% kosztem pay-by-link, którego aktualnie wybiera aż 68% kupujących na platformie Shoper.

Rośnie też świadomość sprzedających, którzy coraz chętniej udostępniają więcej niż dwie opcje płatności. W 2017 roku niemal połowa sklepów oferowała tylko jedną lub dwie formy płatności, teraz odsetek sklepów z jedną drastycznie się zmniejszył, kosztem udostępnienia 3, 4, a nawet 5 opcji płatności.

W jakich branżach płatności online są najpopularniejsze? Na pierwszym miejscu mamy Książki i multimedia, co nie powinno dziwić, przy natychmiastowych płatnościach książki, gry czy muzykę mamy od razu dostępne do pobrania. Nieznacznie mniej popularne są takie kategorie sklepów jak Upominki i akcesoria, Dzieci czy Zdrowie i uroda oraz Odzież. Najmniej z kolei - Motoryzacja, to branża w której jest najwięcej po Prezenty Akcesoria (12%) transakcji gotówkowych - 11%.

Na koniec zerknijmy na średnie kwoty transakcji w zależności od wybranej formy płatności. Największe kwoty mamy przy przelewach, zwykle za sprzęt komputerowy, niemniej niewiele mniejsze kwoty wydajemy przy płatnościach gotówką czy pobraniem, a najmniejsze przy płatnościach online.

--
Raport prezentuje dane z ponad 10 tys. e-sklepów korzystających z platformy Shoper z okresu styczeń 2017 - czerwiec 2019. Analizy dotyczą ponad 1,5 mln transakcji opłaconych za pomocą różnych metod płatności: online, gotówką w punkcie odbioru, zwykłym przelew i za pobraniem. Transakcje z wykorzystaniem Płatności Shoper zostały dodatkowo przeanalizowane pod kątem wyboru kanału płatności - Pay-by-link, BLIK i płatności kartą.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu