Płatności i bankowość

Polacy na e-zakupy idą bez gotówki. Wolimy płacić kartą lub przelewem

Grzegorz Ułan
Polacy na e-zakupy idą bez gotówki. Wolimy płacić kartą lub przelewem

Dziś na stronach Krajowej Izby Rozliczeniowej pojawił się raport z badania przeprowadzonego przez TNS Kantar na zlecenie KIR i Związku Banków Polskich, z którego możemy się dowiedzieć, jak aktualnie wyglądają płatności Polaków za e-zakupy.

Systematycznie rośnie liczba klientów banków w Polsce, robiących zakupy z sieci. W 2017 roku stanowili oni 33% badanych, rok później 40%, a w tym roku mamy już ich 45%.

Rośnie też zaufanie do e-zakupów, a może też i świadomość kupujących, którzy z większą łatwością potrafią znaleźć zaufanych sprzedawców czy zaufane sklepy internetowe, w których zakupy nie skończą się otrzymaniem cegły w paczce. Widać to zwłaszcza w odsetku osób płacących za zakupy tylko gotówką przy odbiorze. W zeszłym roku tę formę płatności wskazywało jeszcze 48% badanych, w tym roku już tylko 37%, czyli o 11% mniejsza popularność gotówki w ciągu jednego roku, co oznacza jednocześnie, iż 63% Polaków jako formę płatności wybiera różnego rodzaju formy płatności elektronicznych.

Przemysław Soboń, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR:

Rosnąca powszechność form płatności bezgotówkowych, nie tylko w obszarze e-commerce, ale także w sklepach tradycyjnych jest faktem, z którym nie sposób polemizować. Konsumenci wykazują coraz większe zaufanie do szybkich przelewów, rozwiązań płatniczych takich jak BLIK, płatności kartowych i innych wygodnych, bezgotówkowych narzędzi płatności. Polacy wiedzą, że płacenie kartą lub z wykorzystaniem obsługiwanego przez KIR systemu płatności internetowych Paybynet, jest szybkie, intuicyjne i co najważniejsze – bezpieczne.

A jak z naszą czujnością podczas dokonywania takich płatności elektronicznych? Wyniki wskazują na sporą rutynę przy takich płatnościach, bo jedynie 17% badanych sprawdza dokładnie na czyje konto przelewają pieniądze, natomiast 16% szuka na stronie sklepu logo systemu płatności, które zna i wykorzystuje do płatności za zakupy.

--
Badanie zrealizowane w marcu 2019 r. na ogólnopolskiej próbie osób w wieku od 15 lat (N=1009) i próbie pracowników banków (N=102).

Źródło: KIR.

Photo: sashk0/Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu