Spotify raczej fanom muzyki przedstawiać nie trzeba. Serwis abonamentowy który pozwala nam słuchać nieograniczonej liczby autorów i albumów w Polsce j...
Po 9 miesiącach w Polsce Spotify ma...możemy przynajmniej szacować przychody
Spotify raczej fanom muzyki przedstawiać nie trzeba. Serwis abonamentowy który pozwala nam słuchać nieograniczonej liczby autorów i albumów w Polsce jest od obecny od 9 miesięcy. Dziś podczas konferencji prasowej szef polskiego oddziału Przemek Pluta podsumował ich dotychczasową działalność.
Niestety nie padły żadne konkretny odnośnie naszego runku - jedynie czym się dzielą to liczby globalne i to też nie pierwszej świeżości choć warto je dla pełnego obrazu przytoczyć. Na świecie Spotify ma 24 miliony aktywnych użytkowników z czego 6 milionów płaci miesięczny abonament (niestety nie wiemy czy podstawowy czy premium pozwalający korzystać z urządzeń mobilnych). W serwisie dostępne jest ponad 20 milionów utworów, dziennie przybywa 20 tysięcy nowych piosenek.
Jeśli chodzi o Polskę to jedyne liczby jakie padły to : 21 milionów godzin spędzonych na Spotify, 115 minut średnio per użytkownik dziennie, ponad 3 miliony stworzonych playlist przez polskich użytkowników.
Na pytanie o ilość polskich użytkowników dowiedzieliśmy się, że to 5 cyfrowa liczba, potem zespół Spotify skorygował bo chodziło oczywiście sześć cyfr. Wiemy więc, że mają poniżej miliona aktywnych słuchaczy w Polsce. Trudno powiedzieć czy to dużo ponieważ nie mamy żadnych informacji o wielkości rynku tego typu usług w Polsce, Spotify przynajmniej oficjalnie nie podaje takich danych.
Sześć cyfr może to być to oczywiście 100 000 jak również 900 tysięcy. Nie wiemy natomiast zupełnie nic o liczbie płacących użytkowników. Gdyby jednak założyć (bardzo bardzo optymistycznie), że stosunek płacących do wszystkich użytkowników (1:4) jest taki sama jak na cały świecie, to w optymistycznym wariancie płacących użytkowników w Polsce mielibyśmy maksymalnie 225 tysięcy, co miesięcznie dawałoby przychód na poziomie (licząc tylko według najniższego abonamentu) do 2,2 miliona złotych. Do tego doliczyć należy zyski z reklam. Globalnie w przychodach Spotify reklama stanowi od 20 - 30%.
Oczywiście to tyle szacunki, które pokazują jedynie dolne i górne granie a nie konkrety.
Z ciekawych produktów związanych z Spotify, rozmawialiśmy o Spotify Connect, ciekawy rozwiązaniu dla posiadaczy sprzętów oferujących AirPlay dzięki czemu możemy słuchać naszej muzyki z Spotify przez nasz domowy sprzęt (głośniki, zestawy hifi czy kina domowe). Jest tylko jedno ale, usługa dostępna jest tylko dla użytkowników premium no i oczywiście nasz sprzęt musi być kompatybilny z Spotify Connect.
Plany na następny kwartał?
Przede wszystkim dobrą wiadomością jest to, że za Spotify wreszcie będzie można płacić klasycznym przelewem. Do tej pory jedyną formą płatności była karat kredytowa lub PayPal. Nie chcieli natomiast zdradzić przez jakiego pośrednika będą realizować transakcje (choć można zgadywać, w tej branży nie ma aż tak dużo graczy).
W Q4 Spotify wprowadza też do Polski karty podarunkowe, których to dystrybucją zajmie się firma eplay. Docelowo chcą być relatywnie szybko dostępni w 900 punktach w Polsce.
--
Podczas konferencji zostaliśmy poczęstowani kawą oraz jedzeniem, dostałem również kartę podarunkową Spotify wartości 60 PLN.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu