Telekomy

Nie udało się sprzedać Play, więc telekom... trafi na giełdę?

Maciej Sikorski
Nie udało się sprzedać Play, więc telekom... trafi na giełdę?
22

Polską giełdę może czekać kolejny ciekawy debiut - IPO rozważa spółka P4, operator sieci Play. Mowa o biznesie wycenianym na kilkanaście miliardów złotych, więc wydarzenie należałoby do całkiem sporych. Na warszawskim parkiecie notowany byłby trzeci z czwórki wielkich telekomów działający na naszym rynku. Trudno przy tym stwierdzić, czy do debiutu rzeczywiście dojdzie - spółka od kilku lat szuka na siebie pomysłu i nie po raz pierwszy mowa jest o IPO.

Play, konkretnie jego operator, spółka P4, poinformował, że zarząd i udziałowcy rozpatrują różne ścieżki rozwoju firmy w kolejnych latach, a jedną z opcji jest wejscie na giełdę. To od razu przyciągnęło uwagę inwestorów i mediów, bo mowa o dużym wydarzeniu, nie tylko na polskim podwórku. W ubiegłym roku firma chciała się sprzedać za ponad 3 miliardy dolarów. Pisaliśmy o tym pod koniec sierpnia 2016 roku:

Proces sprzedaży miałby zostać zainicjowany we wrześniu, a oferta wybrana do listopada. Mają w tym pomóc i pośredniczyć Bank of America Merrill Lynch i UBS. Sieć wycenia się na 3 mld dolarów. Wśród potencjalnych nabywców wymienia się CVC, Advent, Apax, Bain, Cinven, KKR i Providence Equity Partners. Jednym ze scenariuszy jest też połączenie z innym operatorem komórkowym lub dostawcą internetu.[źródło]

Sprawa wyglądała interesująco, ale... z interesu niewiele wyszło - nie było chętnych na przejęcie. Albo inaczej: chętni byli, lecz ich oferty nie zadowoliły właścicieli P4. Nie doczekaliśmy się zatem transakcji podobnej do sprzedaży Allegro - temat zwyczajnie się rozmył, ucichł. Skoro nie wyszło ze sprzedażą, zwrócono się w stronę giełdy. Pytanie, czy to rozwiązanie zadowoli fundusze, do których należy operator? I czy inwestorzy ruszą tłumnie po papiery wartościowe tego gracza? Tu wielką rolę będą oczywiście odgrywać wyniki telekomu, a te w 2016 roku przedstawiały się następująco: przychód operacyjny wyniósł ponad 6,1 mld złotych, skorygowana EBITDA ponad 2 mld złotych. Co z bazą abonencką?

Jeśli chodzi o bazę klientów na koniec roku Play miał w posiadaniu 14 415 tys. klientów, prawie 2% więcej niż na koniec 2015 roku. Mocno wzrosła im za to baza klientów abonamentowych, bo aż prawie 20%, to pewnie wynik obowiązkowej rejestracji kart. Część kartowców udało się namówić na przejście na abonament. [źródło]

Nie wygląda to źle, mowa o wiceliderze rynku, który ma w nim ponad 26-procentowe udziały. I chociaż na papierze sprawa przedstawia się interesująco, firma od kilku lat nie podjęła decyzji na temat swojej przyszłości. Przecież o IPO mówiło się już kilka lat temu, potem Play rozważał sprzedaż, teraz znowu debiut na giełdzie. Sporo plotek, wiele domysłów, liczne dyskusje, ale konkretów brak. Nie zdziwię się zatem, jeśli i tym razem informacje płynące z firmy nie przyniosą poważnych zmian. Za jakiś czas usłyszymy o olejnym scenariuszu...

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

sprzedażPlay