Od wielu lat mówi się w branży o spadku zainteresowania telewizją linearną w Polsce, z uwagi na wzrost popularności serwisów streamingowych z filmami i serialami. Nieco inne światło na to rzucją dane UKE, opublikowane w rocznym raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce za 2024 rok.

To kolejna część poświęcona temu obszernemu raportowi, z poprzednimi możecie zapoznać się pod tymi linkami: Abonamenty do telefonu są drogie? Nie dla Polaka, Internet mobilny jest tańszy od światłowodów? Sprawdzamy i Prawie połowa z Was przepłaca za abonament i internet mobilny.
Płatna telewizja w Polsce — liczba klientów
Aż trzy na cztery gospodarstwa domowe w Polsce korzystają z płatnych usług telewizyjnych, co przekłada się na 11,1 mln klientów.
Liczba ta wcale nie maleje, z rok na rok powiększa się o 100 do 200 tysięcy nowych. Mamy tu trzy rodzaje płatnych usług:
- telewizja satelitarna, w więc głównie Canal+ i Cyfrowy Polsat (Play nie ma, a Orange się wycofuje),
- telewizja kablowa,
- telewizja IPTV.
Najwięcej klientów korzysta z telewizji satelitarnej - 41,8%, aczkolwiek stosunek ten zmniejsza się dość istotnie z roku na rok, kosztem zwiększenia liczby klientów po stronie telewizji kablowej i IPTV.
Najwięksi operatorzy płatnej telewizji w Polsce
Liderem wśród operatorów udostępniających płatną telewizję jest Cyfrowy Polsat, co czwarty klient korzysta z ich usług. Na drugim miejscu mamy kablówkę od Play (scheda po UPC), a podium zamyka Canal+.
Mocno urosła tu Vectra, a pozostali operatorzy mają raczej stały zasób klientów od kilku lat. Spadek po stronie operatorów lokalnych wynika głównie z przejęć przez ogólnopolskich operatorów, co nasiliło się szczególnie w 2023 roku.
Historycznie rzecz ujmując (począwszy od 2021 roku), liczba użytkowników płatnej telewizji spada systematycznie w przypadku telewizji satelitarnej.
Znacznie za to rośnie w przypadku telewizji kablowej.
Podobnie zyskuje na popularności telewizja IPTV.
Przychody z płatnej telewizji w Polsce
Niektórzy z Was pewnie pomyślą, że telewizyjne pakiety oferowane są po taniości i na „doczepkę” w usługach łączonych.
Otóż niekoniecznie tak musi być, bo przychody z płatnej telewizji wyniosły w zeszłym roku aż 6,9 mld zł (przypomnę, to przychody z 11,1 mln gospodarstw domowych). Dla porównania powiem, iż w tym samym roku z usług internetu stacjonarnego w Polsce korzystało 9,8 mln klientów, którzy wygenerowali dla operatorów przychody rzędu 6,3 mld zł.
Największy kawałek tego tortu przypadł Canal+ - 25,8%, Cyfrowemu Polsatowi - 21,7% i Play 15,2%. Tutaj ponownie dobija się do czołówki Vectra z udziałem 11,6%.
Co ciekawe, to przekłada się na niezły przychód na klienta, aż 52,2 zł miesięcznie, kiedy to w przypadku innych usług telekomunikacyjnych ARPU wynosi:
- z internetu stacjonarnego - 53,8 zł miesięcznie,
- z internetu mobilnego (dostępy do sieci na dedykowanych urządzeniach) - 21,7 zł miesięcznie,
- z telefonii ruchomej (abonamenty komórkowe, oferty na kartę i subskrypcje) - 25,9 zł miesięcznie.
Na koniec najbardziej dochodowe kategorie płatnej telewizji. Nie będzie tu już zaskoczeniem, zważywszy na liczbę klientów, największe przychody generuje telewizja satelitarna, dalej telewizja kablowa i telewizja IPTV.
Źródło: UKE.
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu