Polska

CPK otworzy zupełnie nowy rozdział dla polskich kolei. Skorzystać mają na tym wszyscy mieszkańcy Polski

Grzegorz Ułan
CPK otworzy zupełnie nowy rozdział dla polskich kolei. Skorzystać mają na tym wszyscy mieszkańcy Polski
1

Planowany do budowy Centralny Port Komunikacyjny, to nie tylko nowe ogromne lotnisko w bliskim centrum Polski, ale również niezbędna infrastruktura kolejowa, która ma zmienić oblicze polskich kolei dla milionów Polaków.

Dziś, na swoich stronach, spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego, który zakłada gruntowne przebudowanie siatki połączeń kolejowych i połączenia odległych lokalizacji w Polsce z nowym portem lotniczym pomiędzy Łodzią a Warszawą.

Premier RP Mateusz Morawiecki:

- W kwietniu ub. roku podczas konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna pokazywaliśmy założenia Programu Kolejowego CPK i przyjętą przez rząd nowelizację rozporządzenia zawierającego wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Dotrzymaliśmy słowa: dziś pokazujemy Polakom Strategiczne Studium Lokalizacyjne dla 10 „szprych” i szczegółowy plan budowy ponad 1600 km nowych linii kolejowych. Centralny Port Komunikacyjny to serce rządowego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i priorytet tego rządu. Jestem przekonany, ze CPK będzie kołem zamachowym całej polskiej gospodarki.

Podstawą nowej siatki połączeń będzie 10 szprych, na które będą się składać istniejące linie, zmodernizowane i zupełnie nowe dostosowane do szybkich kolei powyżej 250 km/h.

Łącznie ma zostać wybudowanych 1600 km nowych linii, z czego 670 km będzie dostosowanych do dużych prędkości powyżej 250 km/h, 740 km linii głównych, na których pociągi będą osiągać od 200 km/h do 250 km/h i 190 km linii dodatkowych z dotychczasową i standardową prędkością 160 km/h i więcej.

W pierwszym etapie przewiduje się skomunikowanie stolicy Polski i Łodzi z CPK, oraz podłączenie do magistrali CMK Krakowa. Kolejne etapy to rozbudowanie linii kolejowych i połączenie z CPK odległych miejscowości w Polsce.

Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej:

- Wśród planowanych inwestycji CPK znajdują się nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości), mających połączyć Warszawę i CPK z większością największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godz.

Jak te wszystkie inwestycje przełożą się na czasy przejazdów? Zapowiada się dobrze, z Warszawy do portu lotniczego dostaniemy się w 15 minut, z Łodzi 28 minut, a z Łodzi do Wrocławia godzinę i do Poznania 70 minut. Włączenie Krakowa do CMK pozwoli pokonać dystans do Katowic w 35 minut.

Co z resztą miejscowości w Polsce? Nowa siatka linii kolejowych sprawi, że wszyscy mieszkańcy Polski będą mieli do najbliższej stacji systemu kolejowego CPK nie więcej niż 30 km, z kolei bezpośrednie połączenie ze stolicą i CPK 120 miejscowości w kraju, zamieszkałymi przez 13 mln mieszkańców pozwoli pokonać im dystans do portu i Warszawy w czasie od 2 do 2,5 godziny.

Z wymienianych korzyści pojawia się tu jeszcze powrót po 30 latach kolei do Łomży czy do Jastrzębia-Zdroju, skąd do Katowic będzie można dojechać w 20 minut czy skrócenie czasu przejazdu do Warszawy o połowę z takich miejscowości jak Płock, Włocławek czy Toruń.

Jak to padło dziś stwierdzenie u nas w redakcji - na papierku piękna wizja, niemniej mam nadzieję, że się ziści i w przeciągu najbliższych lat uda się dopiąć te plany i ją zrealizować w rzeczywistości.

Źródło: CPK.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu