Polska

Pendolino przejechało z Warszawy do Gdańska w 2h, wystarczyło rozpędzić się do 200 km/h

Grzegorz Ułan
Pendolino przejechało z Warszawy do Gdańska w 2h, wystarczyło rozpędzić się do 200 km/h
40

Na koleje naprawdę szybkich prędkości przyjdzie nam jeszcze „trochę” poczekać z uwagi na naszą infrastrukturę kolejową, ale to nie znaczy, że już teraz nie można przyspieszyć, korzystając z istniejących rozwiązań.

Udowodniły to w styczniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które w nocy pomiędzy 11 a 12 stycznia przeprowadziły testową jazdę Pendolino z Warszawy do Gdańska, rozpędzając się do 200 km/h. Celem testu było sprawdzenie czy taka prędkość jest w ogóle możliwa, bezpieczna i komfortowa. Testy wypadły pozytywnie, co oznacza, że jeszcze w tym roku czas podróży na tym odcinku będzie można skrócić aż o godzinę do 2:00, a z postojami o prawie pół godziny do 2:35.

Udowodniły to w styczniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które w nocy pomiędzy 11 a 12 stycznia przeprowadziły testową jazdę Pendolino z Warszawy do Gdańska, rozpędzając się do 200 km/h. Celem testu było sprawdzenie czy taka prędkość jest w ogóle możliwa, bezpieczna i komfortowa. Testy wypadły pozytywnie, co oznacza, że jeszcze w tym roku czas podróży na tym odcinku będzie można skrócić aż o godzinę do 2:00, a z postojami o prawie pół godziny do 2:35.

Jak przebiegała ta testowa podróż? Na trasie przejazdu zamontowano 4100 czujników, tzw. balis, które na bieżąco przesyłały wprost na pulpit maszynisty dane o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów.

Wyższa prędkość nie jest jedynym efektem budowy systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. Istotne jest również podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Urządzenia w torach przesyłają sygnały o zmianach na trasie do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają wprost na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także „kontrola” pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.

Dodatkowo na całej trasie wybudowane zostały 54 maszty radiowe, które wysyłały niezbędne dane do pociągu, pozwalające na bezpieczny przejazd aż z 8 Lokalnych Centrów Sterowania, przy użyciu kolejowej sieci cyfrowej komunikacji radiowej GSM-R. Tak więc można powiedzieć, że przyłożyli się do tych testów, a co więcej następstwem tych testów będzie rzeczywiste zmniejszenie czasów podróży na tym odcinku jeszcze w tym roku dla wszystkich podróżujących. Mam nadzieję, że na tym nie poprzestaną i podobne prędkości będzie można rozwijać na innych ważnych trasach, do Poznania, Wrocławia czy Krakowa.

Źródło: Next Gazeta via PKP Polskie Linie Kolejowe S.A..

Jak przebiegała ta testowa podróż? Na trasie przejazdu zamontowano 4100 czujników, tzw. balis, które na bieżąco przesyłały wprost na pulpit maszynisty dane o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów.

Wyższa prędkość nie jest jedynym efektem budowy systemu ERTMS/ETCS poziomu 2. Istotne jest również podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Urządzenia w torach przesyłają sygnały o zmianach na trasie do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają wprost na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także „kontrola” pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.

Dodatkowo na całej trasie wybudowane zostały 54 maszty radiowe, które wysyłały niezbędne dane do pociągu, pozwalające na bezpieczny przejazd aż z 8 Lokalnych Centrów Sterowania, przy użyciu kolejowej sieci cyfrowej komunikacji radiowej GSM-R. Tak więc można powiedzieć, że przyłożyli się do tych testów, a co więcej następstwem tych testów będzie rzeczywiste zmniejszenie czasów podróży na tym odcinku jeszcze w tym roku dla wszystkich podróżujących. Mam nadzieję, że na tym nie poprzestaną i podobne prędkości będzie można rozwijać na innych ważnych trasach, do Poznania, Wrocławia czy Krakowa.

Źródło: Next Gazeta via PKP Polskie Linie Kolejowe S.A..

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu