43

A Ty? Z którym youtuberem poszedłbyś na piwo? Pierwszy ranking marek osobistych youtuberów

Tydzień temu w weekend byłem z córką w nowo otwartej galerii handlowej w Warszawie, w Galerii Północnej. Galeria, jak galeria, ale moją uwagę przykuł boks z kilkoma młodymi ludźmi przy komputerach. Siedzieli w takim niby namiocie, a wokół niego tłumy nastolatków. Nie rozpoznałem żadnej z tych osób w środku, więc spytałem córki, co to za ludzie. Wymieniła jednego, że to znany youtuber. Odpowiedziałem, że oni chyba są już bardziej znani niż celebryci z telewizji, popatrzyła na mnie i powiedziała tylko - no tak. Przyznam, że mocno mnie to zdziwiło, ale już chyba nie powinno, tak samo jak pierwszy ranking marek osobistych youtuberów, opracowany na podstawie badania Kantar Millward Brown wykonanego na zlecenie YouTube.

W badaniu wzięto po lupę 20 osób, zarówno youtuberów, jak i celebrytów znanych z telewizji. W kategorii bliskość emocjonalna już na czwartym miejscu znalazł się kanał Historia bez cenzury, zaraz zanim AdBuster. Później na przekładkę mamy Roberta Makłowicza, a dalej kolejne miejsca 4 youtuberów.

pierwszy ranking youtuberów

W rezultacie w pierwszej dziesiątce rankingu sympatii mamy aż 6 youtuberów. Badanie polegało na intuicyjnym skojarzeniu każdej z tych 20 osób w takich płaszczyznach jak zabawa, inspiracja, szczerość, autentyczność i profesjonalizm.

Karolina Korwin Piotrowska:

Nowoczesny, jasny i prosty przekaz. Emocje i wiarygodność. Zero sztucznej kreacji i wywyższania się oraz zdecydowanie kumpelski układ pomiędzy twórcą a jego odbiorcą – badanie pokazało, że to podstawowe warunki, które trzeba spełnić, by być lubianym, cenionym, oglądanym. Niby łatwo, a jednak udaje się nielicznym.

ranking youtuberów 2017

Pytania były dość dziwne, ale chyba oddające w jakimś stopniu te parametry. Z kim poszlibyśmy na piwo? Na pierwszym miejscu gwiazda stand-upu Abelard Giza, ale już na drugim miejscu Abstrachuje. Na pytanie, od kogo nie balibyśmy się kupić używanego samochodu? Pierwsze dwa miejsca youtuberzy – AdBuster i Radek Kotarski, a pytanie komu zwierzylibyśmy się ze swoich problemów? Tuż za Joanną Krupą trzech youtuberów – Matura to bzdura, Letni chamski podryw (??) oraz Sylwester Wardęga.

ranking youtuberów 2017

Podsumowując punktację, wśród youtuberów wygrał kanał Historia bez cenzury, zdobywając 6,37 punktów na 10 możliwych, na drugim miejscu AdBuster, a na trzecim Mówiąc inaczej.

Tomasz Czudowski, szef marketingu YouTube w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej:

Siła osobistych marek youtuberów tkwi w ich autentyczności i szczerości. Dawniej to gwiazdy telewizji dzięki swojej popularności stawały się znanymi osobowościami, dziś to osobowości takie jak Ewa, Red Lipstick Monster, czy Wojtek z Historii bez cenzury są gwiazdami dla młodego pokolenia. To one inspirują i zarażają swoją energią i szczerością. To im ufamy i z nimi chętnie spotkalibyśmy się “na piwie”. Kiedyś marzyliśmy o spotkaniach z gwiazdami telewizji czy kina, dziś marzymy o spotkaniu z ulubioną youtuberką czy youtuberem.

A jak z poziomem rozpoznawalności? Praktycznie na równi z telewizyjnymi celebrytami jest Sylwester Wardęga, trochę niżej Abstrachuje i Historia bez cenzury.

ranking youtuberów 2017

Patrząc po nazwach kanałów większość jest mi znana, ale bardziej ze słyszenia, nie wiem czy byłbym w stanie rozpoznać na ulicy któregoś z prowadzących te kanały, no może Sylwestra Wardęgę, bo często się pokazuje w różnych kanałach, no i Radka Koterskiego przez te reklamy, ale pozostałych wymienionych w rankingu nie ma szans. Niemniej są rozpoznawalni przez młodszą część użytkowników internetu, doskonałym przykładem były te odwiedziny w galerii. Nadmienię tylko, coby oddać skalę fascynacji, w pewnym momencie jeden z nich opuścił ten namiot i udał się w kierunku toalet, informując, że zaraz wróci, ale fani ruszyli za nim…

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej próbie osób w wieku 16-34 lata korzystających z internetu przynajmniej raz w tygodniu. W ramach pierwszej fazy badania spośród dużej grupy twórców YouTube i celebrytów TV (łącznie 64 osób) zostało wybranych 20 nazwisk, którym dokładnie przyjrzano się w drugim etapie. Sprawdzano m.in. rozpoznawalność i sympatię względem poszczególnych osób ― zarówno youtuberów, jak i celebrytów telewizyjnych.