YouTube

A Ty? Z którym youtuberem poszedłbyś na piwo? Pierwszy ranking marek osobistych youtuberów

Grzegorz Ułan
A Ty? Z którym youtuberem poszedłbyś na piwo? Pierwszy ranking marek osobistych youtuberów
Reklama

Tydzień temu w weekend byłem z córką w nowo otwartej galerii handlowej w Warszawie, w Galerii Północnej. Galeria, jak galeria, ale moją uwagę przykuł boks z kilkoma młodymi ludźmi przy komputerach. Siedzieli w takim niby namiocie, a wokół niego tłumy nastolatków. Nie rozpoznałem żadnej z tych osób w środku, więc spytałem córki, co to za ludzie. Wymieniła jednego, że to znany youtuber. Odpowiedziałem, że oni chyba są już bardziej znani niż celebryci z telewizji, popatrzyła na mnie i powiedziała tylko - no tak. Przyznam, że mocno mnie to zdziwiło, ale już chyba nie powinno, tak samo jak pierwszy ranking marek osobistych youtuberów, opracowany na podstawie badania Kantar Millward Brown wykonanego na zlecenie YouTube.

W badaniu wzięto po lupę 20 osób, zarówno youtuberów, jak i celebrytów znanych z telewizji. W kategorii bliskość emocjonalna już na czwartym miejscu znalazł się kanał Historia bez cenzury, zaraz zanim AdBuster. Później na przekładkę mamy Roberta Makłowicza, a dalej kolejne miejsca 4 youtuberów.

Reklama


W rezultacie w pierwszej dziesiątce rankingu sympatii mamy aż 6 youtuberów. Badanie polegało na intuicyjnym skojarzeniu każdej z tych 20 osób w takich płaszczyznach jak zabawa, inspiracja, szczerość, autentyczność i profesjonalizm.

Karolina Korwin Piotrowska:

Nowoczesny, jasny i prosty przekaz. Emocje i wiarygodność. Zero sztucznej kreacji i wywyższania się oraz zdecydowanie kumpelski układ pomiędzy twórcą a jego odbiorcą - badanie pokazało, że to podstawowe warunki, które trzeba spełnić, by być lubianym, cenionym, oglądanym. Niby łatwo, a jednak udaje się nielicznym.


Pytania były dość dziwne, ale chyba oddające w jakimś stopniu te parametry. Z kim poszlibyśmy na piwo? Na pierwszym miejscu gwiazda stand-upu Abelard Giza, ale już na drugim miejscu Abstrachuje. Na pytanie, od kogo nie balibyśmy się kupić używanego samochodu? Pierwsze dwa miejsca youtuberzy - AdBuster i Radek Kotarski, a pytanie komu zwierzylibyśmy się ze swoich problemów? Tuż za Joanną Krupą trzech youtuberów - Matura to bzdura, Letni chamski podryw (??) oraz Sylwester Wardęga.


Reklama

Podsumowując punktację, wśród youtuberów wygrał kanał Historia bez cenzury, zdobywając 6,37 punktów na 10 możliwych, na drugim miejscu AdBuster, a na trzecim Mówiąc inaczej.

Tomasz Czudowski, szef marketingu YouTube w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej:

Reklama

Siła osobistych marek youtuberów tkwi w ich autentyczności i szczerości. Dawniej to gwiazdy telewizji dzięki swojej popularności stawały się znanymi osobowościami, dziś to osobowości takie jak Ewa, Red Lipstick Monster, czy Wojtek z Historii bez cenzury są gwiazdami dla młodego pokolenia. To one inspirują i zarażają swoją energią i szczerością. To im ufamy i z nimi chętnie spotkalibyśmy się “na piwie”. Kiedyś marzyliśmy o spotkaniach z gwiazdami telewizji czy kina, dziś marzymy o spotkaniu z ulubioną youtuberką czy youtuberem.

A jak z poziomem rozpoznawalności? Praktycznie na równi z telewizyjnymi celebrytami jest Sylwester Wardęga, trochę niżej Abstrachuje i Historia bez cenzury.


Patrząc po nazwach kanałów większość jest mi znana, ale bardziej ze słyszenia, nie wiem czy byłbym w stanie rozpoznać na ulicy któregoś z prowadzących te kanały, no może Sylwestra Wardęgę, bo często się pokazuje w różnych kanałach, no i Radka Koterskiego przez te reklamy, ale pozostałych wymienionych w rankingu nie ma szans. Niemniej są rozpoznawalni przez młodszą część użytkowników internetu, doskonałym przykładem były te odwiedziny w galerii. Nadmienię tylko, coby oddać skalę fascynacji, w pewnym momencie jeden z nich opuścił ten namiot i udał się w kierunku toalet, informując, że zaraz wróci, ale fani ruszyli za nim...

--

Reklama

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej próbie osób w wieku 16-34 lata korzystających z internetu przynajmniej raz w tygodniu. W ramach pierwszej fazy badania spośród dużej grupy twórców YouTube i celebrytów TV (łącznie 64 osób) zostało wybranych 20 nazwisk, którym dokładnie przyjrzano się w drugim etapie. Sprawdzano m.in. rozpoznawalność i sympatię względem poszczególnych osób ― zarówno youtuberów, jak i celebrytów telewizyjnych.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama